Veilig mobiel bankieren

 

header

Hoe doet u dat?

Met een mobiele telefoon of iPad bent u vaak online. Wilt u ook uw bankzaken mobiel regelen? Wij leggen u graag uit hoe u dit zo veilig mogelijk doet.

Mobiel Bankieren App

Heeft u een iPhone, iPad, Android of BlackBerry telefoon? Dan bankiert u veilig via de Mobiel Bankieren App van de ING. Een app is een kleine applicatie, die u op uw smartphone of tablet installeert. U checkt hiermee direct uw saldo. Ook maakt u er gemakkelijk geld mee over. Wij raden het af om te internetbankieren via de browser op uw mobiele telefoon of tablet.

Mobiele pincode

U heeft in de Mobiel Bankieren App alleen toegang tot uw rekening met een mobiele pincode. U gaat hier net zo mee om als met de pincode van uw Betaalpas. U vertelt uw mobiele pincode aan niemand. Ook schrijft u deze nergens op. Kies een lastig te raden pincode (dus niet een code die u afleidt van uw geboortedatum, postcode, huis- of telefoonnummer).

Geen pottenkijkers

U zorgt ervoor dat niemand met u meekijkt op uw mobiele telefoon of tablet als u mobiel bankiert. Wij raden het daarom ook af om een open WiFi-netwerk te gebruiken. Bijvoorbeeld in een café of winkel. U weet namelijk niet of de draadloze internetverbinding goed beveiligd is.

Toegang mobiel of tablet

Het is verstandig om ook de toegang tot uw mobiele telefoon of tablet te beveiligen met een code. In het geval van diefstal of verlies kan niemand anders bij uw gegevens.

Altijd de nieuwste versie

Uw mobiele telefoon of tablet meldt vanzelf wanneer er een nieuwe versie (ook wel: update) van de Mobiel Bankieren App beschikbaar is. U downloadt de updates alleen vanaf de App Store, Google Play of App World. Datzelfde geldt voor uw besturingssysteem. Wij raden u aan om zowel uw App, als uw besturingssysteem direct bij te werken zodra dit kan.

Belangrijk: wij raden het af om uw besturingssysteem te ‘jailbreaken’ of te ‘rooten’. U bent dan minder goed beschermd tegen virussen en malware.

Downloaden via officiële websites

Downloadt u software op uw mobiele telefoon of tablet? Bijvoorbeeld een spelletje of een nieuwe videoplayer? Doe dit dan via officiële websites. In downloads van onbetrouwbare bronnen kunnen namelijk virussen verborgen zitten.

Mobiel Bankieren App blokkeren

Wilt u de Mobiel Bankieren App niet langer gebruiken? Dan kunt u deze blokkeren. U kunt de app op 3 manieren blokkeren:

  • Verwijder de app van uw mobiele telefoon
  • Vul 3 keer een verkeerde mobiele pincode in
  • Log in op Mijn ING (internetbankieren) en kies voor 'Mobiel Bankieren' onder 'Mijn gegevens en instellingen'. Hier ziet u een overzicht van uw toestel(len). Hier kunt u eenvoudig uw app blokkeren door te kiezen voor de optie 'Blokkeren'.

Bij diefstal of verlies

Is uw toestel of tablet kwijt of gestolen? Belt u dan zo snel mogelijk naar onze Alarmlijn: 058 212 6000 (lokaal tarief). Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Om misbruik te voorkomen, blokkeren wij direct uw Mobiel Bankieren App.

Demo: veilig geld overmaken

In de demo ziet u stap voor stap hoe u veilig geld overmaakt met de Mobiel Bankieren App.

Heeft u vragen?

Contact

Deel deze pagina