Veilig bankieren met Mijn ING

Zo geeft u internetcriminelen geen kans

Veilig bankieren met Mijn ING

U bankiert extra veilig met Mijn ING (internetbankieren). Hieronder leest u hoe u dat doet. Zo logt u soms in met een extra code, de PAC-code. En u bevestigt elke betalingsopdracht met een TAN-code.

Stap 1: U controleert uw PAC-code

Soms vragen we u bij het inloggen ook een PAC-code op te geven. Deze PAC-code ontvangt u per sms, nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft opgegeven. De PAC-code heeft 3 letters, gevolgd door 3 cijfers.

Belangrijk om te weten: de ING vraagt u bij het inloggen in Mijn ING nooit om een TAN-code (alleen cijfers) en alleen in sommige gevallen om een PAC-code (3 letters/3 cijfers).

Maakt u gebruik van een papieren lijst met TAN- en PAC-codes? Dan bewaart u deze op een veilige plek.

Wilt u meer weten over de PAC-code?

Stap 2: U controleert uw betalingsopdracht

U ontvangt de TAN-code per sms, nadat u een betalingsopdracht heeft gegeven. In het sms-bericht leest u ook het totaalbedrag van uw betalingsopdracht. U controleert altijd of dit bedrag hetzelfde is als in Mijn ING. Klopt het bedrag niet? Vul de TAN-code dan niet in.

Maakt u gebruik van een papieren lijst met TAN-codes? Dan bewaart u deze op een veilige plek. U controleert de bedragen van uw betalingsopdracht in Mijn ING voordat u de TAN-code invult.

Stap 3: U controleert uw afschrijvingen

U controleert uw betalingen in het overzicht van af- en bijschrijvingen op Mijn ING. Kijk daarbij altijd naar:
- de hoogte van het bedrag
- de gegevens van personen en instanties die geld van u hebben ontvangen
Als u dit regelmatig (online) doet, blijft u goed op de hoogte van uw uitgaven.

Stap 4: U logt altijd uit

Bent u klaar met internetbankieren? Log dan altijd uit. U doet dit door rechts boven in Mijn ING op de link ‘Uitloggen’ te klikken. U sluit hierdoor de beveiligde verbinding. U voorkomt hiermee dat iemand anders toegang krijgt tot uw bankgegevens.

Automatisch uitgelogd

Als u langer dan 15 minuten geen gebruikmaakt van Mijn ING, logt het systeem u automatisch uit. Zo zorgt de ING voor een extra slot op de deur.

Ander mobiel telefoonnummer

Wisselt u van mobiel telefoonnummer? En ontvangt u uw TAN- en PAC-codes per sms? Dan wijzigt u eenvoudig uw nummer op een ING-kantoor of ING-servicepunt.

Mobiele telefoon of TAN-lijst kwijt

Bent u uw mobiele telefoon of uw TAN-lijst kwijtgeraakt? Blokkeer dan direct de TAN-functie in Mijn ING.