Beter in geldzaken met online platform ing.nl/mijngeld

Vandaag introduceert de ING het online platform Mijn Geld. Op het platform vinden klanten informatie over belangrijke thema’s die vroeg of laat spelen in ieders leven en een financiële impact hebben. De site beantwoordt vragen van bezoekers over complexe onderwerpen zoals het kopen van een huis, regelen van een (aanvullend) pensioen en omgaan met spaar- en koopgedrag van kinderen. 44% van de 72.000 ondervraagde van de ING Vraag van Vandaag van deze week denkt dat het geld zou opleveren als ze meer tijd aan hun financiën zouden besteden. Met de laagdrempelige informatie op de site kunnen bezoekers snel zelf aan de slag om hun financiële doelen te realiseren. De site zal continu in ontwikkeling zijn op basis van de feedback die klanten geven. Zij bepalen uiteindelijk wat belangrijk voor ze is en waar ze behoefte aan hebben.

Half uur per week besteden aan geldzaken

Gemiddeld besteden consumenten een half uur per week aan hun geldzaken. Dat blijkt uit de Vraag van Vandaag van het ING Economisch Bureau van deze week met gemiddeld 72.000 respondenten per dag. Vier op de tien (44%) ondervraagden denkt dat het geld zou opleveren als ze meer tijd aan hun financiën zouden besteden. Opmerkelijk veel respondenten (zes op de tien) hebben geen idee hoeveel euro ze per maand opzij leggen voor hun pensioen. Daarnaast lijken consumenten zichzelf op het gebied van geldzaken te overschatten. De gemiddelde ondervraagde schat zichzelf namelijk bovengemiddeld in op het gebied van geld.

Financiële kennis en inzicht vergroten

Vincent van den Boogert, directeur Marketing ING Nederland: “Het past bij onze rol als bank voor alle Nederlanders om initiatieven op te zetten die helpen bij het vergroten van financiële kennis en inzicht. Met ing.nl/mijngeld willen we klanten èn niet klanten inspireren en informeren over het slim regelen van geldzaken. Geen commerciële aanbiedingen, maar mensen verder helpen om hun financiële doelen te realiseren. Vorig jaar introduceerden we het magazine Mijn Geld dat vier keer per jaar in een oplage van 1.200.000 verschijnt. Het online platform sluit daarbij aan. Ook organiseren we dit jaar weer de Financiële Informatie Avonden (FIA’s) in onze kantoren. Met deze bijeenkomsten, de site en het magazine zijn we voor klanten en niet-klanten overal en altijd beschikbaar om informatie over complexe zaken te geven.”

Financial Quotient Test (FQ-test): hoe groot is jouw financiële kennis?

Bezoekers kunnen op ing.nl/mijngeld informatie raadplegen over een groot aantal financiële onderwerpen. Ook kunnen ze zelf aan de slag met de FQ-test, het financiële equivalent van de IQ-test. De FQ-test toetst door middel van 13 vragen over investeren, sparen, wonen en verzekeren de persoonlijke financiële kennis. “Uit eerder internationaal onderzoek van de ING blijkt dat wij Nederlanders denken goed te scoren op de test, maar we overschatten onze eigen financiële kennis en vaardigheden”, aldus Van den Boogert. “Met goed inzicht in geldzaken en een beetje hulp kunnen we ons begrip van financiën en onze financiële situatie aanzienlijk verbeteren. De nieuwe site biedt deze hulp en helpt mensen met het realiseren van hun financiële doelen.”

Annemarie van Gaal beantwoordt vragen van bezoekers

Een van de experts die nauw betrokken is bij het platform is ondernemer en investeerder Annemarie van Gaal. Zij beantwoordt als een van de deskundigen dagelijks op ing.nl/mijngeld vragen van klanten over complexe geldzaken. Daarnaast delen experts van de ING hun kennis en ervaring en kunnen bezoekers in de loop van 2011 steeds meer handige tools en informatie over onderwerpen zoals beleggen en belastingen op de site raadplegen.

Vincent van den Boogert - Directeur Marketing ING Nederland

Vincent van den Boogert - Directeur Marketing ING Nederland