Prinses Maxima ontvangt rapport over microfinancering

Op dinsdagochtend 6 maart ontving Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden het eerste exemplaar van het rapport ‘A billion to gain’. Dit microfinancieringrapport werd aangeboden door Nick Jue, directievoorzitter van ING Nederland.

Overhandiging rapport aan Prinses Maxima

Dit gebeurde op een bijeenkomst in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Het rapport maakt de bijdrage van de Nederlandse partijen in microfinanciering inzichtelijk en is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband van de ING, het Nederlands Platform voor Microfinanciering (NPM) en de Rijksuniversiteit van Groningen.

Nederlandse particulieren, bedrijven en instellingen spelen een belangrijke rol in microfinanciering. Er gaat wereldwijd naar schatting 80 miljard dollar om in deze sector. Hiervan wordt 25 miljard dollar gefinancierd door buitenlandse investeerders en dit groeit naar verwachting dit jaar met 4%. Het Nederlandse aandeel in de grensoverschrijdende microkredietverlening is met 2,1 miljard dollar groot (8,4%). Investeerders hebben zelfs een marktaandeel van 25% wat veel hoger is dan Nederlandse donoren.