Print

Helft van kinderen schenkt aan goed doel met vrijmarktopbrengst

Nederlandse kinderen gaan meer kopen dan verkopen op Koninginnedag

Nederlandse kinderen zijn dit jaar eerder van plan om iets te kopen op de vrijmarkt, in plaats van zelf iets te gaan verkopen. De meeste kinderen verwachten geen extra zakgeld te krijgen voor Koninginnedag, maar als ze het wel krijgen, denken jongens bijna € 2 meer te kunnen vangen dan meisjes. Meisjes lijken het breder te laten hangen: zij verwachten meer uit te gaan geven en zijn eerder bereid hun verdiende geld aan een goed doel te geven. En als de spelers van Oranje zo vlak voor het EK hun zolder op zouden gaan ruimen voor de vrijmarkt, dan zouden Nederlandse kinderen het liefst bij de kraam van Wesley Sneijder wat kopen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de ING naar de beleving van kinderen (6-12 jaar) van Koninginnedag.

Meisjes hebben groter gat in de hand dan jongens

De Nederlandse kinderen willen eerder kopen dan verkopen op Koninginnedag. Van alle kinderen geeft 45% aan mogelijk spullen te gaan verkopen, terwijl 64% waarschijnlijk iets zal kopen. Hoewel de helft van de kinderen (51%) niet verwacht extra zakgeld te krijgen voor Koninginnedag, zien de jongens die dat wél verwachten het positief in. Zij verwachten bijna € 2 meer extra zakgeld te krijgen dan meisjes (€ 9,60 tegen € 7,80). Toch lijken meisjes een groter gat in de hand te hebben: ze zijn eerder van plan het extra zakgeld uit te geven op de vrijmarkt. Een derde (35%) van de meisjes is van plan het zakgeld in de spaarpot te stoppen, terwijl bijna de helft van de jongens (44%) dat gaat doen. En als ze toch geld uit gaan geven, doen jongens (52%) en meisjes (74%) dat liever aan diverse spulletjes, dan dat ze bijvoorbeeld meedoen aan een spelletje (10%).
Bijna de helft van de Nederlandse kinderen die wat bij hopen te verdienen op de vrijmarkt denken niet alleen aan zichzelf: 45% is bereid (een deel van) het verdiende geld aan een goed doel te geven. Meisjes (50%) blijken daarin beduidend vrijgeviger dan jongens (39%).

Kinderen maken zich niet druk om de troonopvolging

Er wordt de laatste jaren veel gespeculeerd over het moment waarop Prins Willem Alexander zijn moeder op gaat volgen. Koninginnedag wordt uiteraard vaak genoemd als mogelijke datum waarop dit aangekondigd zou kunnen worden. Nederlandse kinderen lijken zich niet druk te maken over de troonopvolging: 67% heeft geen idee wanneer dit gaat gebeuren. En als ze hier wel een idee over hebben, denkt 12% dat dit ergens volgend jaar plaats gaat vinden.

Het meest benieuwd naar de kraam op de vrijmarkt van Wesley Sneijder

Veel mensen ruimen in de aanloop naar Koninginnedag hun zolder op en bieden hun waar te koop aan op de vrijmarkt. Nog maar 7 weken en dan start het Europees Kampioenschap voetbal. ING is hoofdsponsor van Oranje en was benieuwd bij welke kraam van de spelers de Nederlandse kinderen het liefst wat zouden willen kopen. Als zij zouden besluiten hun zolder op te ruimen en hun waar op de vrijmarkt aan te bieden, dan zouden de Nederlandse kinderen het liefst (19%) spulletjes kopen bij de kraam van Wesley Sneijder. Bij meisjes staat Rafael van der Vaart op de tweede plaats met 13%, terwijl bij de jongens Klaas Jan Huntelaar en Dirk Kuyt met 12% op een gedeelde 2e plaats staan. Kuyt staat bij de meisjes op de derde plaats met 11%, Arjen Robben is bij de jongens met 9% goed voor een derde plek.

Deel dit artikel

Contact voor de media

Jeroen Baardemans