ING helpt Nederlanders met berekenen van financiële buffer

De ING gaat met behulp van het Nationaal Instituut voor Budget voorlichting (Nibud) consumenten bewust maken van het nut van het aanleggen van financiële reserves. De samenwerking bestaat uit het actualiseren van de onafhankelijke BufferBerekenaar van het Nibud en een hieraan gekoppeld onderzoek naar de financiële buffers van huishoudens in Nederland. Na de zomer kan iedereen bij de ING en het Nibud opzoeken hoeveel geld je in deze tijd achter de hand moet houden op je spaarrekening voor financiële tegenvallers.

Nibud BufferBerekenaar

Directeur van het Nibud, Gerjoke Wilmink, is enthousiast over de samenwerking: “Er is ons veel aan gelegen om Nederlanders inzage te geven in hun geldzaken. Onze BufferBerekenaar  is een populaire rekentool waarmee consumenten snel en eenvoudig kunnen uitrekenen wat in hun situatie de gewenste financiële buffer is. Dan gaat het om de  financiële reserve die iemand achter de hand zou moeten houden voor het kunnen doen van noodzakelijke, maar vaak onverwachte uitgaven zoals de vervanging van een wasmachine of een duur uitgepakte APK-keuring. Zo is te voorkomen dat consumenten geld moeten lenen. Maar de huidige BufferBerekenaar is aan herziening toe en we zijn blij met de hulp van de ING. Zo gaan we gezamenlijk onderzoek doen naar benodigde geldbuffers, waarmee we de rekentool kunnen actualiseren. De BufferBerekenaar staat al vier jaar op nibud.nl en de ING mag de herziene versie van de BufferBerekenaar straks ook twee jaar lang  op haar site aanbieden.”

Duurzaam sparen

De samenwerking met het Nibud is een logisch gevolg van het in 2009 door de ING geïntroduceerde duurzame spaarbeleid dat zich kenmerkt door transparantie en het nog toegankelijker maken van sparen. Peter Paul Wekking, directeur Marketing Sparen bij de ING: “Er is meer en meer onzekerheid in de maatschappij en consumenten moeten steeds meer zelf regelen. Juist op financieel gebied is het daarom belangrijk dat consumenten hun zaken goed geregeld hebben. Wanneer zij wat extra’s achter de hand hebben, komen zij niet voor onaangename verrassingen te staan. Op die manier kunnen zij ook beter sparen voor nu en later. Wij zijn net als het Nibud van mening dat een goed overzicht en inzicht in geldzaken daarbij een eerste vereiste is. Wij verheugen ons daarom ook over deze samenwerking voor het vernieuwen van de Nibud BufferBerekenaar.”

Sparen bij ING

ING wil haar klanten helpen bij het realiseren van hun spaardoelen. Naast de vernieuwde BufferBerekenaar die na de zomer beschikbaar komt, heeft ING nog vele, andere hulpmiddelen om het spaarders gemakkelijk te maken. Spaarders bij de ING kunnen sinds eind 2010 al gebruikmaken van de Spaarrente Wekker, die klanten informeert bij het wijzigen van de rente op hun spaarrekening. Daarnaast introduceerde de bank vorig jaar de ING SpaarWijzer, die consumenten ondersteunt bij het bepalen en behalen van spaardoelen. Hiermee krijgen spaarders o.a. inzicht in hoeveel spaargeld – met rente – zij naar verwachting kunnen opbouwen in een bepaalde periode met een bepaald bedrag. Ook kunnen spaardoelen eenvoudig worden bepaald. Zo krijgen klanten inzicht in wat ze moeten doen om gelddoelen werkelijkheid te laten worden.

Er is ons veel aan gelegen om Nederlanders inzage te geven in hun geldzaken. Onze BufferBerekenaar is een populaire rekentool waarmee consumenten snel en eenvoudig kunnen uitrekenen wat in hun situatie de gewenste financiële buffer is. Dan gaat het om de financiële reserve die iemand achter de hand zou moeten houden voor het kunnen doen van noodzakelijke, maar vaak onverwachte uitgaven zoals de vervanging van een wasmachine of een duur uitgepakte APK-keuring. Zo is te voorkomen dat consumenten geld moeten lenen.

Gerjoke Wilmink - directeur Nibud

De huidige BufferBerekenaar is aan herziening toe en we zijn blij met de hulp van de ING. Zo gaan we gezamenlijk onderzoek doen naar benodigde geldbuffers, waarmee we de rekentool kunnen actualiseren. De BufferBerekenaar staat al vier jaar op nibud.nl en de ING mag de herziene versie van de BufferBerekenaar straks ook twee jaar lang op haar site aanbieden.

Gerjoke Wilmink - directeur Nibud

Peter Paul Wekking - directeur Marketing Sparen ING