Print

Prijs voert boventoon bij boodschappen

ING Weekoverzicht Vraag van Vandaag 25 april t/m 1 mei

Consumenten letten bij hun boodschappen meer op de prijs dan op de kwaliteit. Ze halen hun groente, vlees of brood meestal bij de supermarkt. Kwaliteit blijkt uiteindelijk de doorslag te geven bij producten als brood. Zo blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau op basis van de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 70.300 respondenten per dag.

Prijs voert de boventoon

Consumenten maken voortdurend een afweging tussen prijs en kwaliteit. Bij de boodschappen in het algemeen gaat het voor de meerderheid van de consumenten vooral om de prijs. Dat geldt voor zes op de tien respondenten (60%) op de ING Vraag van Vandaag. Bij ruim een derde (36%) voert kwaliteit de boventoon tijdens het vullen van de boodschappentas. Voor hun groente, vlees en brood gaan consumenten meestal naar de supermarkt. Groente spant de kroon. Daarvoor gaat het grootste aantal respondenten (85%) naar de supermarkt. Voor vlees gaat ruim driekwart 76% langs de super en voor brood tweederde (66%).

EB weekoverzicht

Kwaliteit doorslaggevender bij brood

Niet bij alle producten geeft de prijs de doorslag. Hoewel consumenten bij hun boodschappen vooral op de prijs letten, is niet iedere aankoop hetzelfde. Zoomen we in op een drietal etenswaren dan blijkt de prijs veel minder doorslaggevend. Bij zowel groente (62%), vlees (65%) als brood (79%) geeft kwaliteit voor consumenten vaker de doorslag dan de prijs. Bij brood wordt kwaliteit het vaakst genoemd als doorslaggevend. Met een vers brood concurreert de bakker dus het vaakst met de supermarkt.

EB weekoverizcht

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Contact voor de media

Jeroen Baardemans

Documenten bij dit bericht