Minder starters in mei

Aandeel Randstad onverminderd hoog

In de maand mei startten circa 10.000 mensen een onderneming. Dit is lager dan het maandelijks gemiddelde doordat er in het eerste kwartaal traditiegetrouw veel mensen een bedrijf oprichten. Het aandeel van de Randstad blijft met ruim 55% onverminderd hoog.

Ondergemiddeld aantal starters in mei

Afgelopen maand werd er door circa 10.000 mensen een bedrijf opgericht. Dit telt op tot een totaal van ruim 59.000 startende ondernemers in de periode januari-mei. Doordat in het eerste kwartaal van het jaar traditioneel veel mensen een bedrijf oprichten, ligt het aantal starters in de maand mei lager dan het maandelijkse gemiddelde van circa 12.000 beginnende ondernemers. Voor 2012 als geheel blijft het verwachte aantal starters van circa 123.000 gehandhaafd.

Ruim 3000 starters in zakelijke dienstverlening

Vorige maand richtten ruim 3.000 mensen een bedrijf op in de zakelijke dienstverlening, circa 30% van het totaal. Een relatief hoog aandeel mede als gevolg van lage toetredingsdrempel: de benodigde investeringen, vergunningen en kennis om een bedrijf op te richten. Ook de bouw en de detailhandel blijven - met beide meer dan 1.000 startende ondernemers in de afgelopen maand - populaire sectoren om een bedrijf op te richten.

Ruim 55% van starters in Randstad

In de maand mei was Zuid-Holland – net als in 2011 als geheel - de provincie met het hoogste aantal startende ondernemers (figuur 1). Het startersaandeel vertoont ook in andere regio’s een vertrouwd beeld. Zo vestigde net als vorig jaar ruim 55% van alle starters zich in de Randstad.