Reactie ING nav onjuiste berichtgeving over hacking

Op 13 juni berichtten de media dat een hacker 1 miljoen klantgegevens van de ING heeft gestolen. Dit is onjuist. De systemen van ING zijn niet gehackt. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken. Iemand heeft handmatig 1280 namen en nummers bij elkaar gezocht. Dit is gedaan door middel van Naam Nummer Controle, een standaardfunctie binnen Mijn ING. Het gaat nadrukkelijk niet om de gegevens van 1 miljoen ING klanten.

Voor de werking van het girale betaalsysteem is Naam Nummer Controle een belangrijk onderdeel. Het is een functionaliteit die al jaren binnen Mijn ING en daarvoor Mijn Postbank gebruikt wordt. Naam Nummer Controle werkt als volgt. Bij een betalingsopdracht wordt - bij het invoeren van een rekeningnummer in Mijn ING – de naam getoond van de rekeninghouder. De reden dat dit automatisch wordt getoond,  is om de klant direct te laten zien aan wie hij de overboeking richt. Op deze manier worden verkeerde overboekingen voorkomen. Klanten waarderen de Naam Nummer Controle omdat ze hiermee heel eenvoudig kunnen controleren of het ingevulde rekeningnummer correct is.

Klanten hoeven zich geen zorgen te maken. De combinatie Naam en Rekeningnummer is geen informatie waar criminelen misbruik van kunnen maken. Voor het doen van een betaling via internetbankieren is namelijk ook gebruikersnaam, wachtwoord en een TAN-code nodig.