Vaker sparen, minder vaak beleggen

Geld dat consumenten langere tijd niet nodig hebben, gaat vaker dan vijf jaar geleden naar de spaarrekening en minder vaak naar de beurs. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 65.400 respondenten per dag. De spaartegoeden in Nederland lopen hard op. Meer dan de helft van de respondenten met spaargeld denkt dit in de komende twee jaar grotendeels aan te spreken.

Liever sparen dan beleggen

Geld dat over is gaat vaker naar de spaarrekening en minder vaak naar de beurs. Zeven op de tien (71%) ondervraagden zette vijf jaar geleden geld dat voor langere tijd niet nodig was op de bank. Nu gaat het om acht op de tien (81%). De toegenomen spaardrift gaat samen met een verminderd animo om te beleggen. Vijf jaar geleden bracht een op de negen (11%) zijn extra geld naar de beurs, nu nog maar 4%. Consumenten kiezen nu meer voor zekerheid.

20120607_EB_vaker_sparen_minder_vaak_beleggen

Oplopende spaartegoeden

De Nederlandse spaartegoeden lopen hard op. In de twaalf maanden tot april zijn de spaartegoeden met 18 miljard euro gegroeid. Per huishouden staat er nu gemiddeld 42.000 euro op de bank. Niet iedereen heeft een dergelijke buffer. Van de respondenten geeft een kwart (26%) aan niet over spaargeld te beschikken. Dat was in 2009 nog een derde (32%), dus het aantal mensen zonder spaargeld is afgenomen.

Wanneer gaat spaargeld rollen?

Voor individuen kan het verstandig zijn om buffers aan te leggen, voor de economie kan het geen kwaad als consumenten het spaargeld wat vaker laten rollen. Meer dan de helft van de respondenten met spaargeld verwacht zijn of haar spaarpot binnen twee jaar grotendeels aan te spreken.