Print

Afzetmodel sierteelt kantelt

ING Sectorstudie sierteelt

In de komende jaren zal de sierteeltketen langzaam maar zeker kantelen. De voor de keten kenmerkende trechterstructuur raakt verstopt vanwege de beperkte informatie-uitwisseling, vooral het gebrek aan feedback van consumenten. Telers lopen tegen grenzen van productiviteitsgroei per vierkante meter en rendabele kostprijsverhoudingen aan. De rek is er uit en telers gaan meer en meer op zoek naar nieuwe verdienmodellen en productmarktcombinaties. Directe verkoop buiten de klok blijft toenemen en de veiling past zich aan. De dynamiek in de sector blijft groot. Door de aanhoudende noodzaak tot schaalvergroting zal het aantal telers de komende acht jaar met nog minstens 25% afnemen. Dit stelt ING Economisch Bureau in de vandaag gepubliceerde themastudie over de afzet in de sierteeltbranche.

Verdere schaalvergroting en specialisatie voorwaarden voor meer marktfocus bij telers

Voor een krachtige sierteeltketen zijn meer integratie, samenwerking en een transparantere uitwisseling van informatie van belang. Voor telers zelf zijn uniformiteit in het assortiment en schaalgrootte essentieel. Dit zijn de voorwaarden om toegevoegde waarde te creëren en de marktvraag optimaal in te vullen. De sierteeltbranche zal het moeten hebben van die marktgerichte vernieuwing om ook in 2020 nog op het huidige niveau te staan. De telers van potplanten hebben al forse stappen gezet, die van snijbloemen wacht nog een flinke inhaalslag.

De klant blijft koning en dus kantelt de keten

In de supermarkten, die bloemen en planten verkopen, maar ook bij bloemisten en tuincentra draait alles om het verleiden van de consument. De hele sierteeltketen moet daarop voorsorteren, inclusief de teler. De teler moet uiteindelijk met zijn product de eindklant weten te ‘raken’. Dit kan rechtstreeks of via een partij die hem daarbij helpt: de veiling, een logistieke serviceprovider of iemand anders. De sierteeltketen heeft echter een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het optimaal inrichten van het productie- en distributieproces en het terughalen van informatiestromen.

Persoon en verhaal achter product steeds belangrijker

“Marketing en promotie zullen een grotere rol moeten gaan spelen in de gehele keten. De inzet van social media vervangt daarbij de traditionelere en duurdere PR campagnes. Telers zijn prima in staat die handschoen op te pakken. De sleutelwoorden zijn daarbij voor hen: marktgericht vernieuwen, nauwere samenwerking met de ketenpartijen en betere communicatie”, aldus Martin van Wirdum, ING sectormanager Tuinbouw en Sierteeltgroothandel.

Citaten

Marketing en promotie zullen een grotere rol moeten gaan spelen in de gehele keten. De inzet van social media vervangt daarbij de traditionelere en duurdere PR campagnes. Telers zijn prima in staat die handschoen op te pakken. De sleutelwoorden zijn daarbij voor hen: marktgericht vernieuwen, nauwere samenwerking met de ketenpartijen en betere communicatie.

Martin van Wirdum - ING Sectormanager tuinbouw en sierteeltgroothandel

Deel dit artikel

Contact voor de media

Arjen Boukema

Documenten bij dit bericht