IT-dienstverleners zoeken groei

Kwartaalbericht software en services

Na anderhalf jaar van lichte groei, daalt de omzet van softwareontwikkelaars en andere IT-dienstverleners dit jaar. Voor 2012 verwacht ING Economisch Bureau een omzetkrimp van 3%. Afnemende bedrijfsinvesteringen en bezuinigingen bij de overheid raken vooral de consultancy-activiteiten. De diversiteit van de branche zorgt er voor dat nog altijd groeisegmenten zijn te vinden.

Lagere omzet in 2012

De omzet van softwarebedrijven en andere IT-dienstverleners is begin dit jaar, na anderhalf jaar van herstel gestagneerd (-0,1%). Met een naar verwachting slecht tweede kwartaal en ongunstige vooruitzichten voor de rest van het jaar daalt de omzet in 2012 met 3%. Zowel bedrijven als overheden beperken hun (externe) IT-bestedingen. De geraamde krimp van de bedrijfsinvesteringen met circa 2% heeft gevolgen voor software (en hardware). De overheid bezuinigt verder, ook bij gemeenten en provincies.
In 2013 kan door het marginale economische herstel en de korte investeringscyclus van software ook de softwarebranche en IT-dienstverlening iets herstellen.

Groeisegmenten zoeken

Ondanks de mindere vooruitzichten zijn er binnen software & services nog zeker groeimogelijkheden voor nieuwe diensten. “Een belangrijk groeisegment, mede gestuwd door ontwikkelingen als ‘big data’, ‘cloud computing’ en mobiel, is de dienstverlening gericht op beveiliging van data.  Je ziet in de markt dat het risicobewustzijn over digitale veiligheid een steeds belangrijker agendapunt is voor bestuurders van organisaties en niet alleen van de ict-afdelingen”, aldus Karin Radder, sectormanager zakelijke dienstverlening van de ING.

Een belangrijk groeisegment, mede gestuwd door ontwikkelingen als ‘big data’, ‘cloud computing’ en mobiel, is de dienstverlening gericht op beveiliging van data. Je ziet in de markt dat het risicobewustzijn over digitale veiligheid een steeds belangrijker agendapunt is voor bestuurders van organisaties en niet alleen van de ict-afdelingen.

Karin Radder - ING sectormanager zakelijke dienstverlening