In juli 35 procent minder ondernemers gestart

Afname vooral in zuidelijke provincies

In de maand juli startten circa 6.000 mensen een onderneming. Dit is ruim 35% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze daling is vooral het gevolg van de economische teruggang. Voor 2012 als geheel is het verwachte aantal starters naar beneden aangepast tot een totaal van 118.000.

Aantal starters neemt met maar liefst 35% af

Afgelopen maand werd er door circa 6.000 mensen eenbedrijf opgericht. Ruim 35% minder dan in dezelfde periode vorig jaar toen er nog ruim 9.500 ondernemers een bedrijf oprichtten. Het aantal bedrijfsoprichtingen is zeer waarschijnlijk gedaald als gevolg van de economische teruggang. Voor mensen in loondienst en toetreders tot de arbeidsmarkt, zoals: studenten, huisvrouwen en  mannen, is de stap naar het ondernemerschap minder aantrekkelijk als het economische tij tegen zit.

Minder starters verwacht in 2012

De 6.000 nieuwe ondernemers tellen op tot een totaal van ruim 74.000 startende ondernemers in de periode januarijuli. Als gevolg van de forse afname van het aantal starters in de maand juli, is het verwachte aantal startende ondernemers voor 2012 als geheel naar beneden aangepast tot een totaal van 118.000 (voorheen was dit 122.000 starters).

Relatief hoog aantal starters in de Randstad

Vooral in de zuidelijke provincies werden er, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, aanzienlijk minder bedrijven opgericht (figuur 1). Het startersaandeel van de Randstad is hierdoor toegenomen tot meer dan 56%. Vorig jaar vestigde 55% van alle starters zich in de Randstad.