Reactie ING op berichtgeving DORIFEL virus - update

Diverse media hebben bericht over het DORIFEL virus, dat ook klanten van de ING zou hebben getroffen. De ING neemt de veiligheid van internetbankieren zeer serieus. Veiligheidsexperts van de ING onderzoeken deze zaak zeer grondig en zullen waar nodig maatregelen nemen. Daarnaast informeren we u graag wat u zelf kunt doen om uw computer te beveiligen.

ING systemen niet getroffen

Het DORIFEL virus heeft niet de systemen van de ING zelf getroffen, maar mogelijk zijn de computers van een beperkt aantal ING klanten besmet geraakt met het virus, waardoor de gegevens van deze klanten in verkeerde handen zouden kunnen zijn gekomen. Het is echter op dit moment nog niet duidelijk om welke gegevens het precies gaat en of hier daadwerkelijk misbruik van is gemaakt. ING doet hier momenteel onderzoek naar. Uit voorlopige resultaten van dit onderzoek blijkt dat het tientallen klanten betreft. Indien de ING onregelmatigheden detecteert zal zij de betaalfunctie van de desbetreffende klanten in Mijn ING (internetbankieren) direct blokkeren. Deze klanten worden door ING hiervan op de hoogte gesteld. De klant kan dan nog wel bankzaken doen, bijvoorbeeld per acceptgiro, telefoon of via het ING kantoor.

Tips om uw computer te beveiligen

U geeft Trojans en andere virussen minder kans met de volgende tips:
1. Open nooit uitvoerbare bestanden (.exe), scripts (.vbs) of verdachte links die u via e-mail ontvangt van onbekende afzenders.
2. Download en/of installeer nooit verdachte applicaties en programma’s. Installeer alleen legale software.
3. Gebruik een firewall, virusscanner en anti-spyware. Zorg ervoor dat de software up-to-date is en altijd aan staat. Scan regelmatig uw computer.

Voor meer informatie kunt u terecht op: www.ing.nl/veiligbankieren

Informatie voor onze klanten

Bent u klant van de ING en heeft u nog vragen? Bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Buiten deze tijden kunt u bellen met de Alarmlijn 020 22 888 00.