Print

ING MKB onderzoek: 16% van MKB heeft een mobiele strategie

Mobiel ondernemen heeft de toekomst

Mobiel internet is in Nederland aan een stevige opmars bezig. De verwachting is dat de bestedingen via smartphones over vijf jaar in Nederland ruim een miljard euro bedragen. Voor ondernemers biedt dit kansen. Onderzoek toont echter aan dat mobiel ondernemen binnen het mkb vooralsnog niet hoog op de agenda staat.

Groeimarkt van een miljard euro

In Nederland staat mobile commerce (m-commerce) nog in de kinderschoenen, maar zal de komende jaren sterk groeien. De verwachting is dat de bestedingen via smartphone over vijf jaar in Nederland een miljard euro bedragen. Voor ondernemers is het daarom van wezenlijk belang dat zij een mobiele strategie voor hun bedrijf uitrollen. Niet alleen om extra omzet te genereren en de zichtbaarheid te vergroten, maar ook om onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten en om een groter klantbereik te realiseren.

Driekwart heeft smartphone

De smartphone is populair in het mkb, blijkt uit een enquête van ING onder 350 ondernemers . Hieruit komt naar voren dat driekwart van de ondernemers een smartphone heeft. Een meerderheid (60%) gebruikt deze voor zakelijke doeleinden.

Zakelijke doeleinden mobiel internet: 
Mailen 86%
Agenda  84%
Info zoeken 78%
Sociale media 61%
Bankieren 42%
Netwerken  26%
Anders* 14%

* Onder 'anders' vallen onder meer factureren, route plannen, beheer van het serverpark en de urenadministratie.

De vijf populairste zakelijke apps

Ongeveer een derde van de ondernemers maakt zakelijk gebruik van apps. De populairste zakelijke apps onder ondernemers in het mkb zijn: bankieren, LinkedIn, Twitter, Dropbox en Whatsapp.

Slechts 16% heeft een mobiele strategie

Een mobiele strategie staat onder de ondervraagde ondernemers (nog) niet hoog op de agenda. Slechts 16% heeft een mobiele strategie voor het bedrijf ontwikkeld. Meer dan 80% is daar nu niet mee bezig. Van de ondernemers die een mobiele strategie hebben, heeft meer dan de helft (55%) een website voor de smartphone. Ongeveer een kwart (27%) heeft een of meerdere apps voor klanten ontwikkeld, en 23% verkoopt inmiddels producten/diensten via een mobiele website.

Mobiel ondernemen steeds belangrijker

Ondanks dat mobiel ondernemen in het mkb nog geen gemeengoed is, is de helft van de ondervraagde ondernemers het eens met de stelling dat ‘mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland’. Ook is 56% van de ondernemers van mening dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf.

Kansen liggen voor het oprapen

De visie is er dus wel, alleen de strategie ontbreekt nog. En dat is een gemiste kans volgens Ben van de Vrie, directeur marketing zakelijk van ING Nederland. “Hoewel het logisch is dat ondernemers momenteel hun prioriteiten stellen, kan deze ontwikkeling niet worden genegeerd. Als de economie aantrekt liggen de kansen voor het oprapen. En dan met name voor die bedrijven die inmiddels wel de eerste stappen richting een mobiele strategie hebben gezet.”

Citaten

Hoewel het logisch is dat ondernemers momenteel hun prioriteiten stellen, kan deze ontwikkeling niet worden genegeerd. Als de economie aantrekt liggen de kansen voor het oprapen. En dan met name voor die bedrijven die inmiddels wel de eerste stappen richting een mobiele strategie hebben gezet.

Ben van de Vrie - Directeur marketing zakelijk ING Nederland

Deel dit artikel

Contact voor de media

Arjen Boukema

Relevante links

Documenten bij dit bericht

Video's

ING Economisch Bureau: Mobiel ondernemen heeft de toekomst

ING Economisch Bureau: Mobiel ondernemen heeft de toekomst