Print

ING: Nederlandse export naar India kan in vijf jaar verdubbelen

Bevolkingsopbouw India gunstig voor Nederlandse sectoren

De export vanuit Nederland naar India in een periode van vijf jaar bijna verdubbelen, concludeert het ING Economisch Bureau in een rapport over India. Dat komt onder meer doordat de samenstelling van de Indiase bevolking gunstig is voor verschillende sectoren die voor het Nederlandse bedrijven relevant zijn. Om de groei te kunnen realiseren, is het wel van belang dat Nederland zijn huidige concurrentiepositie weet vast te houden.

“De betekenis van India  als afzetmarkt voor Nederland wordt enigszins onderschat”, zegt ING-econoom Rob Rühl. “Dat komt omdat veel van onze producten en diensten via andere landen als Duitsland en België in India terechtkomen. Met behulp van ons onderzoekmodel naar internationale handelsstromen hebben we die indirecte export kunnen meerekenen. Dan blijkt dat de totale Nederlandse export naar India in 2011 niet EUR 2,5 miljard was – het officiële cijfer van het CBS – maar ongeveer de helft meer: EUR 3,8 miljard.”

Dat bedrag kan volgens Rühl oplopen tot 7,4 miljard in 2016, als het Nederlandse bedrijfsleven de concurrentiepositie in India weet vast te houden. Die groeipotentie ontstaat doordat India een grote, relatief jonge bevolking heeft die bovendien nog steeds groeit. Dat maakt India een aantrekkelijke bestemming voor bedrijven. Het land is verzekerd van een hoog economisch groeitempo door de sterk toenemende binnenlandse bestedingen en de goede concurrentiepositie door het lage kostenniveau. India scoort op deze punten beter dan China. Verder valt er een verschuiving te zien in het productie- en exportpakket naar meer hoogwaardige producten en diensten.

Nederlandse sectoren profiteren

Sectoren die van deze ontwikkelingen met name profiteren zijn sectoren waar het Nederlandse bedrijfsleven relatief sterk in is: watermanagement, de voedingsindustrie, de chemische industrie, de technologische maakindustrie, transport en logistiek, en de logistieke en financiële dienstverlening.

“Een entree op de Indiase markt is het meest kansrijk als bedrijven die een rol spelen in een productieketen gezamenlijk een project aanpakken”, zegt Rühl. “Dat vermindert de risico's en maakt het gemakkelijker om projecten te financieren.”

Nederland is voor India zelf ook belangrijk als afzetmarkt. Nederland is na de Verenigde Arabische Emiraten, de VS, China, Hong Kong en Singapore de belangrijkste Indiase exportbestemming. Dat is mede te danken aan de rol van Nederland als logistiek centrum van Europa. Andere West-Europese landen als Duitsland, België en Groot-Brittannië zakken juist op de lijst.

Citaten

De betekenis van India als afzetmarkt voor Nederland wordt enigszins onderschat. Dat komt omdat veel van onze producten en diensten via andere landen als Duitsland en België in India terechtkomen. Met behulp van ons onderzoekmodel naar internationale handelsstromen hebben we die indirecte export kunnen meerekenen. Dan blijkt dat de totale Nederlandse export naar India in 2011 niet EUR 2,5 miljard was – het officiële cijfer van het CBS – maar ongeveer de helft meer: EUR 3,8 miljard.

Rob Rühl - Head of Business Economics, ING Economics Department

Een entree op de Indiase markt is het meest kansrijk als bedrijven die een rol spelen in een productieketen gezamenlijk een project aanpakken. Dat vermindert de risico's en maakt het gemakkelijker om projecten te financieren.

Rob Rühl - Head of Business Economics, ING Economics Department

Deel dit artikel

Contact voor de media

Robert Gunther

Documenten bij dit bericht