ING alert - Omzet foodspeciaalzaken loopt terug

Kansen in online en zakelijke verkoop

Tussen 2007 en 2013 daalde de gemiddelde omzet van een speciaalzaak in voedingsmiddelen met 10 procent. Doordat consu-menten een groter deel van hun boodschappen bij de supermarkt zijn gaan doen, daalt de omzet in de gehele branche en loopt ook het aantal winkels terug. Desondanks realiseerden speciaalzaken in voedingsmiddelen in 2012 een omzet van meer dan €5,5 miljard, ongeveer een tiende van alle Neder-landse bestedingen aan voeding. Om als speciaalzaak te blijven concurreren, zijn niet alleen de juiste locatie, onderscheidend assortiment, kwaliteit, service en productkennis van belang, maar ook het genereren van extra omzet uit de zakelijke of online verkoop.

Omzet en aantal winkels in de min

De totale omzet van speciaalzaken is sinds 2007 met 14 procent gedaald. Die daling wordt veroorzaakt door de combinatie van veranderend koopgedrag van klanten en de toegenomen concurrentie van supermarkten en warenhuizen. Dit heeft tot gevolg dat het aantal winkels daalt en dat het aanbod van speciaalzaken verandert. De daling van de omzet is echter groter dan op basis van de krimp van het aantal winkels zou mogen worden verwacht. Dit betekent dat gemiddeld per speciaalzaak zo’n 10% minder omzet wordt gegenereerd dan een aantal jaar terug. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail: “Door activiteiten te verbreden en meer afzet te genereren via zakelijke of online verkoop kunnen speciaalzaken nieuwe doelgroepen bereiken en hun omzet en positie verstevigen.”

Dirk Mulder - ING sectormanager food en retail