Wat betekent IBAN voor mij?

Vanaf 1 augustus betalen we alleen nog met IBAN

Over op IBAN

Iedereen heeft een internationale variant van zijn gewone rekeningnummer: het IBAN. Vanaf 1 augustus 2014 kan alleen nog dit rekeningnummer worden gebruikt voor overschrijvingen en incasso’s in euro’s binnen Nederland én Europa. De huidige rekeningnummers kunt u dan niet meer gebruiken bij betalingen. Wat betekent dit voor u?

IBAN: uw internationale rekeningnummer

IBAN staat voor International Bank Account Number. Uw Nederlandse IBAN bestaat uit uw huidige rekeningnummer, aangevuld met cijfers en letters: Het controlegetal kan verschillen per bankrekening.

IBAN voorbeeld

 

De bankcode van de ING is ‘INGB’. Een IBAN van een ING-rekeningnummer ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: NL30INGB0123456789.

Waar vindt u uw IBAN?

Uw IBAN vindt u onder andere op uw bankafschrift, in uw Mobiel Bankieren App en in Mijn ING (internetbankieren).

U kunt uw eigen IBAN of dat van iemand anders ook via www.ibanbicservice.nl opzoeken. Na het invullen van het oude rekeningnummer, wordt automatisch het IBAN getoond.

Sla de IBANs op in het adresboek van Mijn ING of uw Mobiel Bankieren App

Doet u een overboeking via Mijn ING of uw Mobiel Bankieren App? Dan wordt het ‘oude’ rekeningnummer tot 1 augustus 2014 automatisch voor u omgezet naar het IBAN. We adviseren u dit nieuwe nummer voortaan direct op te slaan in uw adresboek, dan hoeft u deze later niet meer op te zoeken. Vanaf 1 augustus 2014 worden oude rekeningnummers niet meer omgezet en kunt u alleen nog het IBAN invullen.

Wat merkt u van de overstap op IBAN?

  • IBAN als rekeningnummer Vanaf 1 augustus 2014 kan alleen nog het IBAN als rekeningnummer worden gebruikt. Tot die tijd geldt een overgangsperiode. Steeds meer bedrijven, organisaties, overheden en instellingen gebruiken het IBAN en kunnen u om uw IBAN vragen. Bijvoorbeeld voor een machtiging of bij het invullen van een aanvraagformulier.
  • Overschrijvingen De overschrijvingsschermen van internetbankieren (Mijn ING) en van uw Mobiel Bankieren App zijn aangepast. Zo is er nu ruimte voor het langere rekeningnummer (het IBAN). Doet u een overboeking via Mijn ING of uw Mobiel Bankieren App? Dan wordt een ‘oud’ rekeningnummer tot 1 augustus 2014 automatisch voor u omgezet naar het IBAN. We adviseren u dit nieuwe nummer voortaan direct op te slaan in uw adresboek. Vanaf 1 augustus 2014 worden oude rekeningnummers niet meer omgezet en kunt u alleen nog het IBAN invullen.
  • Adresboek Mijn ING en Mobiel Bankieren App Alle rekeningnummers in uw adresboek in Mijn ING en uw Mobiel Bankieren App zijn omgezet naar IBAN. Zo heeft u van al uw bestaande contacten het IBAN.
  • Ingeplande en Periodieke opdrachten Ingeplande en Periodieke opdrachten worden in de maanden februari en maart automatisch omgezet naar IBAN. Daar hoeft u verder niets voor te doen.
  • Overschrijvingskaarten Gebruikt u Overschrijvingskaarten? U kunt voortaan geld overmaken met de nieuwe Europese Overschrijvingskaarten. Heeft u deze nog niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.
  • Acceptgiro De nieuwe IBAN-Acceptgiro is al volop in gebruik. Alle wijzigingen ten opzichte van de oude acceptgiro vindt u hier: IBAN-Acceptgiro (PDF).
  • Af- en Bijschrijvingen De tekst van af- en bijschrijvingen op uw bankafschriften, in Mijn ING en in de Mobiel Bankieren App kan afwijken van wat u gewend bent. Zo wordt in plaats van een rekeningnummer, het IBAN vermeld. En ziet u bijvoorbeeld bij een incasso in de omschrijving ook het machtigingsnummer, evenals een BIC (bankcode) en het incassant-ID van de organisatie die bij u geld incasseert. Per bank kan de omschrijving verschillen.
  • Betaalpas Op uw Betaalpas staat bij ‘Geldig t/m’ een datum. Ruim vóór die datum ontvangt u uw nieuwe Betaalpas met uw IBAN. Tot die tijd kunt u met uw huidige Betaalpas gewoon blijven pinnen in winkels en bij geldautomaten.
  • Terugboeken of blokkeren van een incasso Met de komst van het IBAN zijn er binnen Europa ook nieuwe richtlijnen afgesproken voor het incasso. Zo is het terugboeken van een onterecht incasso eenvoudiger en zijn er nieuwe mogelijkheden om incasso’s te blokkeren. In Mijn ING kunt u uw incasso-opdrachten bekijken: Log in op Mijn ING. Onderaan bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Betalen’ op ‘Incasso’s’.
    Meer informatie over terugboeken en blokkeren van incasso’s.
  • Geweigerd incasso In het overzicht van uw incasso-opdrachten kunt u ook zien dat een incasso is geweigerd. Dit kan verschillende redenen hebben:
    • Bijvoorbeeld omdat u op de momenten dat wij het incasso van uw rekening probeerden af te boeken, niet voldoende saldo had op uw rekening. In de omschrijving staat dan bij ‘Reden’: ‘Onvoldoende saldo’. We raden u aan contact op te nemen met de betreffende organisatie om te bespreken hoe u het verschuldigde bedrag alsnog kunt betalen.
    • Een andere mogelijkheid is dat de organisatie die bij u geld probeert te innen, het incasso niet op de juiste manier bij de bank heeft aangeboden. In de omschrijving staat dan bij ‘Reden’ bijvoorbeeld: ‘Incasso contract niet bekend’ of ‘Geannuleerd door incassant’. De incassant (het bedrijf dat geld probeert te innen) zal dit zelf moeten herstellen. Het kan zijn dat het incasso dan op een afwijkende dag wordt aangeboden.

Het incasso-overzicht vindt u in Mijn ING: Log in op Mijn ING. Onderaan bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Betalen’ op ‘Incasso’s’.


Overal in Europa één manier van betalen

Door te betalen met het IBAN (International Bank Account Number), maakt het niet meer uit of u nu geld in euro’s overmaakt naar iemand in Nederland of elders in Europa. Zo kunt u makkelijker de huur van een auto in Spanje betalen. Of kunt u zich rechtstreeks laten incasseren voor de maandelijkse energierekening van uw huisje in Zweden. Overal geldt dezelfde manier van betalen, één Europese betaalmarkt dus. Alle 34 landen die binnen SEPA (Single Euro Payments Area) vallen, gebruiken het IBAN als rekeningnummer.