Veelgestelde vragen over Betalen

Geldautomaten

  • 1.

    De ING heeft de geldautomaten van alle banken zichtbaar gemaakt in Google Maps. U kunt zoeken via postcode, straat- en/of plaatsnaam. Zoek nu een geldautomaat.

  • 2.

    Chipknip oplaadpunten zijn geplaatst bij alle ING Kantoren. De oplaadpunten zijn te herkennen aan het Chipkniplogo.

  • 3.

    Bij een geldautomaat van de ING kunt u met uw Betaalpas van de ING € 1.000 per dag opnemen en bij geldautomaten van overige banken € 250. De limiet staat los van transacties met betaalautomaten of geldopnames bij een ING kantoor.  

    Aantal opnames per dag

    • Bij ING Geldautomaten: geen maximum
    • Bij geldautomaten van andere banken in Nederland: maximaal een keer per dag

    Geld opnemen bij een ING-geldautomaat

    • Voor minderjarige klanten maximaal € 250 per dag

    Geld opnemen bij een ING-kantoor

    • ING-kantoor: maximaal € 10.000 per dag per Betaalpas in maximaal 1 opname
    • ING-servicepunt: Maximaal € 10.000 per dag per Betaalpas in maximaal 1 opname
    • Deze limieten gelden voor de ING-kantoren en ING-servicepunten gezamenlijk 

    Als u op een ING-kantoor of bij een ING-servicepunt € 1.000 of meer wilt opnemen, heeft u behalve uw Betaalpas en pincode ook een (geldig) identiteitsbewijs nodig. Wilt u meer dan € 10.000 opnemen? Geeft u dit dan 3 werkdagen van tevoren aan op het betreffende ING-kantoor met een kasbalie. U kunt ook contact met ons opnemen via 020 22 888 88.

    Bedragen boven de € 10.000 kunt u alleen opnemen op een ING-kantoor met een kasbalie.

  • 4.

    Bij de Cash Recycle Automaten van de ING-kantoren en ING-servicepunten kunt u bij opnames tot € 250 zelf kiezen welk soort biljetten u wilt ontvangen. U heeft daarbij de keuze uit biljetten van € 10, € 20 en € 50.

  • 5.

    Het maximumbedrag dat u kunt betalen is € 2.500 per Betaalpas per dag. Deze limiet staat los van opnames bij geldautomaten of geldopnames op het ING kantoor. Meer over Betalen en opnemen met de Betaalpas. U kunt uw limiet van uw Betaalpas zelf aanpassen.

  • 6.

    Het maximale bedrag dat u bij een geldautomaat met een Maestro-logo per dag kunt opnemen in het buitenland, is circa € 500 in plaatselijke valuta, per Betaalpas. 
    In de tabel ‘opnemen’ vindt u de meest recente tarieven voor het opnemen van geld in het buitenland.

    Goed om te weten
    De meeste Betaalpassen van de ING kunnen standaard alleen in Europa gebruikt worden. U kunt uw Betaalpas eenvoudig (tijdelijk) instellen op wereldwijd gebruik als u buiten Europa op reis gaat.
    Meer informatie

  • 7.

    Per 1 september 2011 verandert voor minderjarige klanten van de ING de paslimiet voor het opnemen van geld bij de geldautomaat. De overige paslimieten wijzigen niet. Het gaat om de volgende wijzigingen:

    • geld opnemen bij de geldautomaat van de ING wordt verlaagd van € 1000 naar € 250
    • geld opnemen bij een Geldautomaat in het buitenland (Maestro) wordt verlaagd van € 500 naar € 250
  • 8.

    De ING vindt het belangrijk dat kinderen goed leren omgaan met geld. Een eigen betaalrekening met een eigen Betaalpas hoort daarbij. Helaas blijkt dat het misbruik van de pinpas bij jeugdrekeningen toeneemt. Om ervoor te zorgen dat uw kind veilig bij ons kan blijven bankieren, verlagen wij voor al onze minderjarige klanten het bedrag dat dagelijks met de pinpas bij de geldautomaat kan worden opgenomen.

  • 9.

    Op de pagina Betalen en opnemen met de Betaalpas vindt u een overzicht van de tarieven en limieten van geld opnemen in Nederland en in het buitenland.

  • 10.

    Ja, de paslimieten van de Mijn Betaalpas zijn gelijk aan de paslimieten van de Betaalpas.

  • 11.

    U regelt het eenvoudig via Mijn ING, telefonisch of op een ING-kantoor. Op een kantoor heeft u hiervoor een identiteitsbewijs nodig.

  • 12.

    De paslimieten wijzigen automatisch wanneer uw kind meerderjarig wordt. In de maand voordat hij/zij 18 jaar wordt, wijzigen de paslimieten naar de standaard paslimieten. Bijvoorbeeld: als uw kind in de maand december 18 jaar wordt, dan geldt vanaf november de paslimieten van een Betaalpas voor volwassenen.

  • 13.

    Met een Betaalpas kan standaard € 2.500 betaald worden in winkels. U kunt uw limiet van uw Betaalpas zelf aanpassen.

  • 14.

    Ga voor het uitvoeren van de transacties naar een andere geldautomaat. In principe kan er tijdens een storing geen transactie plaatsvinden. Indien blijkt dat uw transactie niet correct verwerkt is, kunt u contact opnemen met uw bank.

  • 15.

    • Uw Betaalpas staat als gestolen bekend
    • Uw Betaalpas staat als vermist bekend
    • Uit veiligheidsoverwegingen. Bijvoorbeeld wanneer u uw Betaalpas niet op tijd uit de geldautomaat neemt
    • Uw Betaalpas kan vanwege een technische storing niet door de geldautomaat worden teruggegeven

  • 16.

    Is er bijvoorbeeld geen geld uitgekomen maar wel afgeschreven van uw rekening? Of heeft u minder geld ontvangen dan gevraagd terwijl het hele bedrag is afgeschreven van uw rekening? Neem dan contact op met uw bank:

    • Als klant van de ING belt u 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. U krijgt binnen 10 werkdagen reactie als het gaat om een probleem met een geldautomaat van de ING. Bij problemen met geldautomaten van andere banken krijgt u binnen 20 werkdagen een reactie.
    • Bent u klant bij een andere bank? Neem dan bij problemen met een geldautomaat van de ING contact op met uw eigen bank.
  • 17.

    Neem onmiddellijk contact op met de Alarmlijn van de ING: + 31 (0) 58 212 60 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Zij zullen uw Betaalpas blokkeren en direct een nieuwe Betaalpas voor u aanvragen.

    Aangezien uw Betaalpas uit veiligheidsoverwegingen kan zijn ingeslikt, geeft een medewerker op het ING kantoor uw pas nooit terug.

  • 18.

    In geval van een ingeslikte Betaalpas van de ING in een geldautomaat in het buitenland belt u met de Centrale Meldkamer van de ING: +31 (0) 58 212 60 00. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

  • 19.

    Skimmen is het kopiëren van de gegevens van de Betaalpas. Dit kan gebeuren op een betaal- en een geldautomaat waar een Betaalpas wordt gebruikt. Met vervalste passen en afgekeken pincode kan vervolgens geld opgenomen worden.

  • 20.

    Skimming is bijvoorbeeld te herkennen doordat er een illegale kaartlezer op de pas-invoer van de geldautomaat is geplaatst. Op het moment dat u verdachte omstandigheden ziet, is het verstandig niet te pinnen, maar contact op te nemen met de bank. Op het scherm van de ING geldautomaten wordt getoond hoe de pas-invoer van de betreffende geldautomaat eruit moet zien.

  • 21.

    Ja, pinnen is veilig. 'Skimmen' is inderdaad regelmatig in het nieuws. Om optimale veiligheid van de pinbetalingen te garanderen zijn interbancaire standaards ontwikkeld. Niet alleen voor de geld- en betaalautomaten, maar ook voor de computers van de banken. De Nederlandse banken hebben de brochure 'Pinnen: hou het veilig' ontwikkeld, waarin de consument tips ontvangt voor het veilig gebruiken van de Betaalpas.

  • 22.

    Nee, zeker niet. Het skimmen van passen gebeurt bij alle banken. De ING is zeer proactief in het beveiligen van haar geldautomaten tegen skimmingsaanvallen.

  • 23.

    De ING werkt samen met de andere banken en leveranciers om skimming tegen te gaan. De veiligheid van het betalingsverkeer heeft de grootst mogelijke aandacht. Continu wordt gevolgd wat de ontwikkelingen zijn om het betalingsverkeer zo veilig mogelijk te houden. Dit betekent dat banken regelmatig maatregelen nemen (procedures, technische aanpassingen, etc.). Ook wordt nauw samengewerkt met de andere banken, wordt van iedere melding aangifte gedaan en worden skimmingszaken onderzocht in samenwerking met de politie. Gelukkig worden hier ook resultaten geboekt en worden er criminelen aangehouden. Daarnaast geeft de ING haar klanten regelmatig tips en informatie met betrekking tot veiligheid, bijvoorbeeld in ING Nieuws en op deze site.

    Meer info over veilig bankieren

  • 24.

    Nee, dat is onmogelijk. Het is wel mogelijk gebleken om de magneetstrip van de pas te kopiëren maar daarmee kan de pincode niet achterhaald worden. De pincode is op geen enkele wijze in de magneetstrip opgeslagen en is ook niet bij de bank bekend.

  • 25.

    Als de pashouder de pincode intoetst, kunnen criminelen de code met allerlei trucs bemachtigen. De volgende methoden zijn nu of in het verleden bij pasfraudes in binnen- en buitenland gebruikt:

    • Criminelen die zich voordoen als bankmedewerker en u overhalen de pincode bekend te maken (dit gebeurt telefonisch, maar ook persoonlijk). Medewerkers van ING zullen u nooit om uw pincode vragen
    • Criminelen die over uw schouder meekijken als u de pincode intoetst
  • 26.

    • Houd uw pincode altijd geheim.
    • De pincode is uw persoonlijke sleutel tot uw Betaalrekening. Vernietig na ontvangst daarom direct de brief waarop uw pincode staat.
    • Schrijf uw pincode niet op - ook niet versleuteld, bijvoorbeeld als telefoonnummer - maar probeer hem meteen te onthouden. Gebruik uw pincode nooit voor andere doeleinden, bijvoorbeeld als toegangscode voor uw computer, mobiele telefoon of code van uw tankkaart.
    • Laat onder geen beding iemand meekijken, ook geen vrienden, familieleden of 'behulpzame' omstanders, als u uw pincode intoetst bij een geld- of betaalautomaat. Scherm het paneel zoveel mogelijk af met uw hand en lichaam.
    • Vertel uw pincode niet aan anderen. Ook niet aan vrienden of familieleden. Realiseer u dat de pincode uitsluitend van u is en dat niemand een geldige reden kan hebben om ernaar te vragen. Ook een bankmedewerker of een politieagent niet.
    • Bewaar uw Betaalpas altijd zorgvuldig. Laat uw pas nooit onbeheerd achter, ook niet in uw auto of op uw werkplek. Draag uw pas bij voorkeur bij u in uw portemonnee. Berg de pas na gebruik meteen goed op.

  • 27.

    Er worden betaalpassen geblokkeerd, waarmee transacties zijn gepleegd op dezelfde plek en in dezelfde periode als betaalpassen waarvan gesignaleerd is dat er fraude mee is gepleegd. Om te voorkomen dat deze klanten gedupeerd worden, zijn uit voorzorg de passen geblokkeerd en nieuwe vervangende passen aangemaakt. Ook ontvangt deze klant van de ING hierover een brief. Als de klant wil pinnen en de brief nog niet van de ING heeft ontvangen, wordt een dergelijke pas ingeslikt. Teruggeven heeft geen zin want de pas is geblokkeerd voor verlies en diefstal en dus waardeloos.

  • 28.

    • Laat niemand meekijken als u uw pincode intoetst
    • Berg uw geld en Betaalpas na gebruik meteen goed op
    • Controleer regelmatig uw af- en bijschrijvingen in Mijn ING of op uw afschrift

    Bij de geldautomaat

    • Op het scherm van de geldautomaten van de ING wordt getoond hoe de pasmond van de betreffende geldautomaat eruit moet zien.
    • Draag altijd het meldnummer voor het blokkeren van uw Betaalpas bij u (ook als u naar het buitenland gaat): +31 (0) 58 212 60 00. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar!
    • Neem geen geld op als u zich niet veilig voelt bij de geldautomaat.
    • Banken doen er alles aan om geldautomaten veilig op te stellen. Desondanks is het altijd verstandig om op de omgeving te letten als u geld opneemt. Mocht u zich onverhoopt op een plaats onveilig voelen, dan adviseren wij u om op dat moment, op die plaats uw Betaalpas niet te gebruiken. Neem als het echt niet anders kan iemand mee of ga naar een andere geldautomaat.
    • Mocht een geldautomaat niet goed functioneren, gebruik hem dan niet en ga in zo'n geval nooit in op het aanbod van hulp van derden. Toets nooit uw pincode nogmaals in als een 'behulpzaam' persoon dat adviseert.
    • Als u vindt dat de omstandigheden bij een geldautomaat een veilig gebruik van de Betaalpas met pincode niet mogelijk maken, meld dit dan bij uw bank.

    Bij een betaalautomaat

    • Betaal op een andere manier als u vermoedt dat u niet veilig kunt pinnen. Het toetsenbord van de betaalautomaat (voorzien van een beschermkapje) moet zodanig zijn opgesteld dat u voldoende privacy heeft bij het intoetsen van uw pincode.
    • Het intoetsen van de pincode mag niet vanaf een verhoging, via spiegels, camera's of op een andere manier worden waargenomen. · Zorg ervoor dat uw Betaalpas tijdens het pinnen altijd in het zicht blijft. Het is aan te raden de Betaalpas altijd zelf door de kaartlezer te halen. Als dit om praktische redenen niet mogelijk is, zorg er dan voor dat u de Betaalpas niet uit het oog verliest.
    • Meld onveilige omstandigheden bij het Meldpunt Onveilige Betaalsituaties: 030 283 65 55. Uw melding wordt strikt vertrouwelijk behandeld waardoor u verzekerd bent van anonimiteit. Per melding wordt bezien welke maatregelen kunnen worden getroffen.

  • 29.

    Is er misbruik gemaakt van een van uw ING producten? Is bijvoorbeeld uw Betaalpas gestolen en is er geld van uw rekening gehaald? Meld dit aan de ING via het formulier Schade met ING producten (PDF, 76 kB).

  • 30.

    Bent u slachtoffer van skimming en heeft u gehandeld volgens de Voorwaarden gebruik Betaalpassen dan kunt u - na controle - schadeloos worden gesteld.

  • 31.

    In alle gevallen zal het bedrag dat u opgenomen heeft bij de geldautomaat afgeschreven worden van het saldo van uw Betaalrekening. De transactie wordt zichtbaar in Mijn ING en wordt verwerkt bij de Saldolijn, nadat de ING de transactiegegevens heeft ontvangen. Dit is in de meeste gevallen direct maar kan soms enige tijd duren. Belangrijk: als u geld opneemt wordt het bedrag altijd van uw Betaalrekening afgeschreven. Gratis geld bestaat dus niet.

  • 32.

    Met een Betaalpas kan per dag € 2500,- betaald worden in winkels. Mocht een klant meer contant geld op willen nemen, dan kan de klant terecht bij het ING kantoor. Voor het opnemen van contant geld aan de balie heeft de klant een Betaalpas nodig. Bij een opname boven de € 1.000 is een identiteitsbewijs noodzakelijk.