Veelgestelde vragen over Betalen

iDEAL

  • 1.

    Via iDEAL betaalt u uw online aankopen. U rekent af in Mijn ING en u gebruikt hierbij een TAN-code, zoals u gewend bent. Of u kiest voor betalen via de Mobiel Bankieren App en gebruikt uw mobiele pincode. In beide gevallen wordt het bedrag direct van uw Betaalrekening afgeschreven.

  • 2.

    • U doet een bestelling bij een webshop 
    • Bij het afrekenen, kiest u voor betalen via iDEAL 
    • Kies voor ‘ING’ 
    • Bevestig de betaling met een TAN-code of mobiel met uw mobiele pincode
    • Het bedrag wordt direct van uw Betaalrekening afgeschreven

  • 3.

    Als u gebruikmaakt van Mijn ING (internetbankieren) kunt u online betalen via iDEAL. Daarnaast kunt u ook met de Mobiel Bankieren App betalen via iDEAL

  • 4.

    Nee, dat hoeft niet. Als u gebruikmaakt van Mijn ING kunt u direct met iDEAL betalen. U hoeft zich hiervoor niet aan te melden.

  • 5.

    iDEAL is door de ING aangepast voor het gebruik op uw mobiele telefoon en tablet. Er zijn 2 mogelijkheden om een iDEAL-betaling op uw telefoon of tablet te doen. 

    1. Via uw browser (inloggen op Mijn ING):
      U bevestigt de betaling met een tan-code. 
    2. Via de Mobiel Bankieren App (Android en iOS):
      U logt in en bevestigt de betaling met uw 5-cijferige mobiele pincode.
  • 6.

    Op uw mobiele telefoon of tablet werkt iDEAL hetzelfde als op uw computer. Voor uw telefoon is de vorm en schermgrootte van iDEAL aangepast. Er zijn 2 mogelijkheden om een iDEAL-betaling op uw mobiele telefoon of tablet te doen. 

    1. Via uw browser:
      U logt dan in op Mijn ING met uw gebruikersnaam/wachtwoord en bevestigt de betaling met een tan-code. De schermgrootte is aangepast en de informatie is goed leesbaar. 
    2. Via de Mobiel Bankieren App (Android en iOS):
      U logt in en bevestigt de betaling met uw 5-cijferige mobiele pincode.
  • 7.

    Nee, u hoeft geen app te installeren. Uw mobiele telefoon of tablet ‘herkent’ dat u online een betaling met iDEAL wilt maken. Op uw telefoon of tablet opent het scherm voor betalen met iDEAL automatisch. U logt in op Mijn ING met uw gebruikersnaam/wachtwoord en bevestigt de betaling met een tan-code. De schermgrootte is aangepast en de informatie is goed leesbaar. Heeft u de Mobiel Bankieren App? Dan is betalen met iDEAL nog eenvoudiger. Met uw 5-cijferige mobiele pincode logt u in op de Mobiel Bankieren app en bevestigt u de betaling.

  • 8.

    Omdat iDEAL is gebaseerd op de beveiligingstechnieken van internetbankieren is het net zo veilig en betrouwbaar als internetbankieren. Het maakt niet uit of u een betaling met iDEAL vanaf uw computer of uw mobiele telefoon verricht.

    Lees meer over veilig internetbankieren
    Lees meer over veilig betalen met iDEAL
    Lees meer over veilig mobiel bankieren

  • 9.

    Nee. Alleen klanten van de ING zien de verbeteringen die de ING heeft gedaan in iDEAL voor op uw mobiele telefoon. Bent u geen klant van de ING? Dan ziet u deze verbeteringen niet als u iDEAL gebruikt op uw mobiele telefoon.

  • 10.

    iDEAL is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internetbankieren. Meer over veiligheid internetbankieren.

  • 11.

    De webwinkelier krijgt altijd bericht van de status van de betaling zodat hij kan inzien of de betaling succesvol is afgehandeld. Heeft de webwinkelier om welke reden dan ook, deze status niet ontvangen, kan hij deze gegevens opvragen bij zijn eigen bank.

  • 12.

    Wanneer u een bestelling met iDEAL betaalt, krijgt u nadat u akkoord heeft gegeven een bevestigingsscherm. Hierop staat de bevestiging van uw betaling vermeld. Voor uw administratie wordt u aangeraden dit scherm te printen. Wanneer u de bestelling heeft afgerond, kunt u inloggen in Mijn ING en in uw eigen rekeningoverzicht de iDEAL-betaling terugvinden.

  • 13.

    Neem contact op met de webwinkelier. Deze is verantwoordelijk voor de afhandeling van de bestelling. Komt u er niet uit met de webwinkelier, ga dan naar thuiswinkel.org. Hier vindt u meer informatie over u dit kunt oplossen.

  • 14.

    Nee, dat kan niet. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling. Wanneer u dit akkoord geeft, kan deze handeling niet ongedaan worden gemaakt.

  • 15.

    Vooralsnog is iDEAL bedoeld voor aankopen op internet binnen Nederland. Maar er zijn geen technische beperkingen dit systeem over de grenzen uit te breiden.

  • 16.

    Banken bieden iDEAL aan de webwinkelier aan. Hij bepaalt met welke betaalmiddelen u kunt betalen. Als de webwinkelier naast iDEAL ook andere betaalmiddelen aanbiedt, kunt u zelf kiezen met welk betaalmiddel u wilt betalen.

  • 17.

    iDEAL is door de ING aangepast voor een optimaler gebruik. De schermen zijn hierdoor gewijzigd.

  • 18.

    Ja, Binnen iDEAL wordt dezelfde voorkeursrekening gebruikt als binnen Mijn ING. U kunt uw voorkeursrekening aanpassen via onderstaande stappen:

    • Ga in Mijn ING naar Rekeninginstellingen (Als u inlogt, bent u op de juiste pagina)
    • Klik op het pijltje naast uw rekeningnummer Selecteer in het dropdown-menu de rekening die u het meeste gebruikt
    • Klik links onderaan op ‘Opslaan’
    • Uw voorkeursrekening is nu opgeslagen
  • 19.

    MyBank is een soort iDEAL voor Europa. Met MyBank moet het vanaf volgend jaar mogelijk zijn om in elke Europese webwinkel te betalen met een Nederlandse betaalpas. Deze nieuwe Europese online betaalmethode wordt ontwikkeld door EBA Clearing (European Banking Association). 67 Europese banken zijn betrokken bij de ontwikkeling van MyBank, waaronder de grote Nederlandse banken.

  • 20.

    Nee, MyBank is niet van de ING. Het is een initiatief van EBA-Clearing (European Banking Association). De ING volgt wel alle ontwikkelingen van MyBank en is betrokken als ‘supporting bank.’ Dit betekent dat de ING het initiatief ondersteunt en bijdraagt aan de totstandkoming ervan.

  • 21.

    ING volgt de ontwikkelingen van MyBank op de voet en ondersteunt dit initiatief. Of de ING MyBank gaat aanbieden aan haar klanten is nog niet bekend.

  • 22.

    Voor zover bekend gaan andere Nederlandse banken MyBank ook nog niet aanbieden aan haar klanten. U kunt dit nagaan bij de betreffende banken.