Veelgestelde vragen over Betalen

Overboekingen

  • 1.

    1) Via Mijn ING

    U kunt een bestaande Periodieke Overschrijvingen beheren, wijzigen en beëindigen en nieuwe Periodieke Overschrijvingen opvoeren. Ook Periodieke Opdrachten die u via papieren Periodieke Overschrijving hebt laten uitvoeren, vindt u terug in Mijn ING.

    2) Via de Mobiel Bankieren App

    U kunt op uw Smartphone met een 3G of een Wifi-netwerk via de Mobielen Bankieren App uw periodieke overboekingen instellen. Dat is wel zo makkelijk: u hoeft thuis geen internet te hebben en Mijn ING niet te gebruiken. U kunt alles regelen via uw mobiele telefoon.

    3) Papieren formulier Periodieke overschrijving

    U kunt tot 14 oktober 2013 een periodieke betaalopdracht geven met het formulier Periodieke overschrijving. Het formulier kunt u telefonisch aanvragen via 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.. Als een periodieke betaalopdracht schriftelijk aan de ING doorgeeft, moet u zorgen dat uw opdracht minimaal tien werkdagen voor de eerste uitvoeringsdatum bij de ING binnen is.

  • 2.

    Omdat steeds meer klanten online bankieren, wordt dit formulier steeds minder gebruikt. De kosten per stuk voor het verwerken van deze formulieren nemen daardoor toe. Daarom is het vanaf 14 oktober 2013 niet meer mogelijk om het formulier Periodieke Overschrijving te gebruiken.

  • 3.

    Er verandert niets aan uw bestaande periodieke betaalopdrachten. De opdrachten worden door ons verwerkt zoals u heeft opgegeven. Wilt u bestaande betaalopdrachten wijzigen? Vanaf 14 oktober is dit alleen mogelijk via Mijn ING (internetbankieren) en de Mobiel Bankieren App. U kunt na 14 oktober nog wel uw lopende opdrachten stopzetten via onze telefonische klantenservice.

  • 4.

    De 2 snelste manieren om geld over te maken zijn:

    1. Mijn ING (internetbankieren)
      Als u op de link klikt, komt u - na inloggen - direct op de juiste pagina terecht.
    2. Mobiel Bankieren App
      Met deze app kunt u overal en altijd met uw mobiele telefoon geld overmaken.
    » Meer informatie en app downloaden

    Kunt u geen gebruikmaken van bovenstaande 2 mogelijkheden, dan kunt u ook geld overmaken met een overschrijvingskaart. U kunt deze telefonisch aanvragen via 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 5.

    Door gebruik te maken van Mijn ING kunt u makkelijk controleren welke betalingen af- of bijgeschreven zijn.

  • 6.

    Feestdagen zorgen ervoor dat uw overschrijvingen later worden verwerkt. Rond kerst bijvoorbeeld stijgt het aantal opdrachten, doordat er minder werkdagen zijn waarop de ING opdrachten kan verwerken. Houdt u daar rekening mee.

    Meer over Dienstverlening tijdens (inter)nationale feestdagen

  • 7.

    Dit kunt u doen in Mijn ING of met het formulier Periodieke Overschrijvingen.

  • 8.

    U wijzigt een Periodieke Overschrijving door deze in te trekken en een nieuwe Periodieke Overschrijving aan te maken. Dat regelt u op de volgende manier: log in op Mijn ING (internetbankieren). Bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Overzichten’ op ‘Ingeplande opdrachten’. In het scherm ‘Ingeplande opdrachten’ kunt u uw opdracht(en) intrekken door op het kruisje achter uw opdracht te klikken. Een nieuwe Periodieke Overschrijving aanmaken? Ga daarvoor naar ‘Alles in Mijn ING’ en klik bij ‘Betalen’ op ‘Overschrijven’.

    Meer informatie Periodieke Overschrijving

  • 9.

    Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:

    • Ga na naar welk rekeningnummer het geld is overgemaakt
    • Schrijf een brief aan de Klantenservice waarin u uitlegt wat er precies is gebeurd
    • Voeg een kopie van het afschrift of een afdruk uit Mijn ING bij met daarop de overschrijving, 
    • Stuur dit naar (zonder postzegel):
      ING Bank N.V.
      Afdeling Klantenservice
      Antwoordnummer 2
      6800 PB Arnhem

    De ING zal contact opnemen met degene die uw overschrijving heeft ontvangen en hem/haar verzoeken het geld terug te schrijven naar uw rekening. De ING kan deze persoon helaas niet dwingen het bedrag terug te geven.

  • 10.

    Een incasso binnen de terugboekingstermijn boekt u eenvoudig terug in Mijn ING:

    • Log in op Mijn ING (internetbankieren)
    • Bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Betalen’ op ‘Incasso’s’
    • Selecteer de juiste Betaalrekening
    • Vervolgens kunt u op het scherm ‘Incasso’s’ een incasso weigeren of terugboeken
    U krijgt de melding dat de opdracht is ontvangen en dat deze binnen enkele dagen wordt verwerkt. Bij ‘Terugboekstatus’ ziet u of het incasso is teruggeboekt (goedgekeurd, in behandeling of teruggeboekt)

    Geen Mijn ING?
    Heeft u geen Mijn ING, neem dan contact op met de Klantenservice: 0900 0933 (10 cent per minuut). Bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.

  • 11.

    U kunt een incassomachtiging stopzetten door het bedrijf of de instelling hierom te verzoeken. Hiervoor heeft u een (rode) stopkaart nodig, verkrijgbaar op het ING kantoor en postkantoor. Wanneer er een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, dan kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit bedrag terug te boeken.

    U kunt ook zelf een automatische incasso terugboeken.

    Heeft u geen Mijn ING, bel dan 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 12.

    Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:

    • Uw handtekening is niet of niet correct gezet
    • Het saldo op uw rekening is onvoldoende
    • Uw betalingsopdracht is beschadigd en daardoor onverwerkbaar

    U ontvangt een bericht waarin de specifieke reden is aangegeven.

    Correcte aanlevering papieren opdrachten
    U kunt zelf meehelpen aan een snelle verwerking van uw papieren opdrachten door deze:

    • Duidelijk met zwarte of blauwe pen, binnen de hokjes, volledig in te vullen
    • Niet in te vullen met streepjes of een kruisje voor de getallen
    • Niet gekreukt of gescheurd aan te leveren
  • 13.

    Een acceptgiro wordt vaak meegestuurd met een factuur en is een gestandaardiseerde, voorgedrukte betaalopdracht voor het efficiënt innen van geld. Op de acceptgiro staan de naam van het bedrijf, kenmerken van de overschrijving, het rekeningnummer van het bedrijf en vaak ook het bedrag. U hoeft alleen uw handtekening te plaatsen en eventueel uw rekeningnummer in te vullen en de acceptgiro in de gratis Portvrije overschrijvingsenvelop naar de ING te sturen.

  • 14.

    Telefonisch geld overmaken bij de ING kan via de Saldolijn 020 22 888 44.


    Aanvragen Saldolijn
  • 15.

    Voor het aanvragen van nieuwe overschrijvingskaarten, bel 020 22 888 88 Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

    Vaak ontvangt u de kaarten automatisch:

    • Als u bij de opening van een nieuwe Betaalrekening heeft aangegeven dat u een boekje met overschrijvingskaarten wilt ontvangen.
    • Nadat u de zesentwintigste overschrijvingskaart heeft gebruikt in het boekje met 30 overschrijvingskaarten. In het boekje met 20 overschrijvingskaarten ontvangt u automatisch een nieuw boekje met overschrijvingskaarten nadat u de zestiende overschrijvingskaart heeft gebruikt.
    • Als u alle overschrijvingskaarten uit één boekje in een keer heeft gebruikt.
    • Als u een naamswijziging aan de ING heeft doorgegeven. U ontvangt één nieuw boekje met overschrijvingskaarten, ook als u op dit moment een extra boekje heeft met uw oude naam. Als u langer dan een jaar al geen overschrijvingskaarten hebt gebruikt, dan krijgt u na een naamswijziging niet automatisch een nieuw boekje.

    Let op: u ontvangt geen nieuw boekje met overschrijvingen bij een adreswijziging, omdat op overschrijvingskaarten geen adres staat.

  • 16.

    Bekijk hier de actuele tarieven. U kunt de tarieven vinden in de tabel 'Uitgaande Overschrijvingen'.

  • 17.

    U kunt al uw overschrijvingen, zoveel mogelijk in een envelop, sturen naar (postzegel niet nodig):
    ING Bank N.V.
    Antwoordnummer 40000
    6800 XP Arnhem

    U kunt voor het versturen van uw overschrijvingen de gratis envelop van de ING gebruiken. Hierop staat het adres al vermeld. Deze enveloppen zijn gratis en af te halen op het ING kantoor.

    Verstuurt u uw overschrijvingen vanuit het buitenland? Stuur dan uw overschrijvingen naar (voldoende gefrankeerd):
    ING Bank N.V.
    Postbus 98000
    6800 MA Arnhem
    The Netherlands

  • 18.

    Ja, dat kan van maandag tot en met vrijdag voor 16.00 uur (niet op zaterdag). Als het bedrag naar een andere Betaalrekening van de ING gaat, dan is het na 1 uur op de rekening bijgeschreven. Als het bedrag naar een andere bankrekening gaat, is het na 1,5 uur bijgeschreven. Neem uw legitimatiebewijs en Betaalpas mee!

    Voorwaarden verwerking Spoedbetaling:

    • U moet voldoende bestedingsruimte op de Betaalrekening hebben voor het over te schrijven bedrag en de kosten. De Spoedopdracht wordt bij onvoldoende saldo niet geboekt. Heeft u niet genoeg bestedingsruimte op de rekening, dan wordt de Spoedbetaling dezelfde dag nog een keer heraangeboden. Wanneer u aan het einde van de werkdag nog steeds niet voldoende bestedingsruimte op de rekening heeft, dan wordt de opdracht afgekeurd.
    • Een spoedbetaling is niet mogelijk vanaf een Kinderrekening.
    • Aan een Spoedbetaling op het ING-kantoor zijn kosten verbonden. Namelijk €8 per transactie. Dit bedrag wordt 3 werkdagen na de Spoedbetaling automatisch afgeschreven van uw Betaalrekening. U kunt de Spoedbetaling niet contant afrekenen op het ING-kantoor.
    Tip! Met Mijn ING worden overschrijvingen ook zeer snel verwerkt.

  • 19.

    Postwissels bestaan niet meer. Als u geld wilt overmaken naar het buitenland, kunt u dit doen met Mijn ING.

  • 20.

    Na ontvangst van uw acceptgiro door de ING staat het bedrag binnen 2 werkdagen op de rekening van de ontvanger.