Veelgestelde vragen over Betalen

Problemen met of wijzigen van uw pas

  • 1.

    U kunt gratis een nieuwe Betaalpas aanvragen. U ontvangt binnen 5 werkdagen per post uw nieuwe pas. Staat er nog geld op uw Chipknip? Stuurt u de pas dan naar ons op in een envelop zonder postzegel. Knip de rechter bovenhoek uit de Betaalpas. We storten uw tegoed binnen 6 weken op uw Betaalrekening. U kunt uw pas sturen naar:
    ING
    Antwoordnummer 40580
    8900 SW Leeuwarden

  • 2.

    Op vertoon van uw beschadigde Betaalpas en uw identiteitsbewijs, kunt u op het ING-kantoor geld opnemen. Vraag wel voor uzelf een vervangende Betaalpas aan.

  • 3.

    Vul het formulier een vervangende pas aanvragen in. U ontvangt dan binnen 5 werkdagen per post uw nieuwe Betaalpas.

  • 4.

    Vul het formulier een vervangende pas aanvragen in. U ontvangt dan binnen 5 werkdagen per post uw nieuwe Betaalpas.

  • 5.

    • Staat er op uw oude Betaalpas nog geld op uw Chipknip? Bij een Chipknip Oplaadpunt kunt u dit op uw Betaalrekening terugstorten
    • Neem uw nieuwe Betaalpas direct in gebruik en knip de oude pas door. Zo voorkomt u misbruik
    • Heeft u uw limieten van uw Betaalpas verlaagd? Deze instellingen zullen ook op uw nieuwe Betaalpas van kracht zijn. Tijdelijke limieten niet.

  • 6.

    Uw (Mijn) Betaalpas wordt kosteloos vervangen als hij kapot is of niet werkt.

    U betaalt € 7.50 als u een nieuwe pas wilt omdat:

    • u uw Betaalpas heeft verloren of omdat hij gestolen is
    • u de naam op de Betaalpas wilt wijzigen

    U betaalt € 9,75 als u een nieuwe afbeelding wilt op uw huidige Mijn Betaalpas of als u uw Betaalpas vervangt door een Mijn Betaalpas.

  • 7.

    U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING kantoor.

  • 8.

    Wanneer u 3 keer een foute pincode heeft ingetoetst, kunt u uw Betaalpas tijdelijk niet gebruiken. Uiterlijk binnen 2 werkdagen wordt uw oude pincode automatisch weer geactiveerd en kunt u uw Betaalpas weer gebruiken.

    Bent u uw pincode vergeten? U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het ING Servicepunt of ING-kantoor.

  • 9.

    Als u uw pincode (per ongeluk) aan iemand anders heeft gegeven, dient u uw Betaalpas direct te laten blokkeren, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Bel de Alarmlijn: 020 22 888 00. De Alarmlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. 

    U kunt dan direct een vervangende Betaalpas aanvragen. Daarbij krijgt u ook een nieuwe pincode. Een vervangende Betaalpas kost € 7,50.


    Let op! Uw oude pas wordt direct geblokkeerd voor alle geldopnames bij geldautomaten. Ook kunt u uw pas niet meer gebruiken in bijvoorbeeld winkels. Wel kunt u nog geld opnemen op het ING-kantoor of ING-Servicepunt. De blokkade geldt alleen voor uw eigen Betaalpas. Als u een En/of Betaalrekening heeft, dan kan uw partner met zijn of haar eigen Betaalpas nog wel geld opnemen bij de geldautomaat en betalen in winkels. Indien u een gemachtigde heeft aangesteld voor uw Betaalrekening, dan blijft zijn pas ook nog geldig.

  • 10.

    Als u uw pincode (per ongeluk) aan iemand anders heeft gegeven, dient u uw Betaalpas direct te laten blokkeren, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Bel de Alarmlijn: 020 22 888 00. De Alarmlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. U kunt dan direct een vervangende Betaalpas aanvragen. Daarbij krijgt u ook een nieuwe pincode. 

    Een vervangende Betaalpas kost € 7,50.

    Let op! Uw oude pas wordt direct geblokkeerd voor alle geldopnames bij geldautomaten. Ook kunt u uw pas niet meer gebruiken in bijvoorbeeld winkels. Wel kunt u nog geld opnemen op het ING kantoor of postkantoor. De blokkade geldt alleen voor uw eigen Betaalpas. Als u een En/of Betaalrekening heeft, dan kan uw partner met zijn of haar eigen Betaalpas nog wel geld opnemen bij de geldautomaat en betalen in winkels. Indien u een gemachtigde heeft aangesteld voor uw Betaalrekening, dan blijft zijn pas ook nog geldig.

  • 11.

    Als u uw pincode 3 keer achtereenvolgens verkeerd heeft ingetoetst, wordt uw pas automatisch geblokkeerd. Binnen 2 werkdagen wordt deze blokkade automatisch verwijderd. U hoeft hiervoor geen contact op te nemen met ING.

    Als u uw pincode binnen 6 weken voor de tweede keer 3 keer achtereenvolgens verkeerd heeft ingetoetst, wordt uw pas definitief geblokkeerd. Bel in dat geval de Alarmlijn: 020 22 888 00.

  • 12.

    Is uw Betaalpas geblokkeerd nadat u 3 keer een foutieve pincode heeft ingevoerd? Dan wordt uw Betaalpas na 2 werkdagen automatisch gedeblokkeerd. 


    Is uw Betaalpas om een andere reden geblokkeerd? Uit veiligheidsoverwegingen is het niet mogelijk om uw Betaalpas te deblokkeren. 

    Neem contact op met ING:  020 22 888 88 Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 13.

    U kunt uw tweede Betaalpas opzeggen bij een ING-kantoor bij u in de buurt.
    Of stuur een brief naar:

    ING Bank NV
    Afdeling Betaalpassen
    Antwoordnummer 40620
    8900 TA Leeuwarden

    Vermeld in de brief uw rekeningnummer, pasnummer, vervaldatum, naam pashouder en de reden van opzegging.