Veelgestelde vragen over Betalen

Problemen met uw pincode

  • 1.

    U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING kantoor.

  • 2.

    Wanneer u 3 keer een foute pincode heeft ingetoetst, kunt u uw Betaalpas tijdelijk niet gebruiken. Uiterlijk binnen 2 werkdagen wordt uw oude pincode automatisch weer geactiveerd en kunt u uw Betaalpas weer gebruiken.

    Bent u uw pincode vergeten? U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het ING-Servicepunt of ING-kantoor.

  • 3.

    Als u uw pincode (per ongeluk) aan iemand anders heeft gegeven, dient u uw Betaalpas direct te laten blokkeren, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Bel de Alarmlijn: 020 22 888 00. De Alarmlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. 

    U kunt dan direct een vervangende Betaalpas aanvragen. Daarbij krijgt u ook een nieuwe pincode. Een vervangende Betaalpas kost € 7,50.


    Let op! Uw oude pas wordt direct geblokkeerd voor alle geldopnames bij geldautomaten. Ook kunt u uw pas niet meer gebruiken in bijvoorbeeld winkels. Wel kunt u nog geld opnemen op het ING-kantoor of ING-Servicepunt. De blokkade geldt alleen voor uw eigen Betaalpas. Als u een En/of Betaalrekening heeft, dan kan uw partner met zijn of haar eigen Betaalpas nog wel geld opnemen bij de geldautomaat en betalen in winkels. Indien u een gemachtigde heeft aangesteld voor uw Betaalrekening, dan blijft zijn pas ook nog geldig.

  • 4.

    Op het moment dat een pincode wordt ingetoetst, kunnen criminelen de pincode met allerlei trucs bemachtigen. De volgende methoden zijn nu of in het verleden bij pasfraudes in binnen- en buitenland gehanteerd:

    • Criminelen die zich voordoen als een medewerker van de bank en u bewegen de pincode bekend te maken (dit gebeurt telefonisch, maar ook persoonlijk). Medewerkers van de ING zullen u nooit om uw pincode vragen.
    • Criminelen die over uw schouder meekijken als u de pincode intoetst.
  • 5.

    Als u het vermoeden heeft dat iemand anders uw pincode kent, dien u uw Betaalpas direct te laten blokkeren, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Bel de Alarmlijn: 020 22 888 00. De Alarlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

    Vanuit het buitenland belt u:  +31 20 22 888 00. 


    U kunt dan direct een vervangende Betaalpas aanvragen. Daarbij krijgt u ook een nieuwe pincode. Een vervangende Betaalpas kost € 7,50.

    Let op! Uw oude pas wordt direct geblokkeerd voor alle geldopnames bij geldautomaten. Ook kunt u uw pas niet meer gebruiken in bijvoorbeeld winkels. Wel kunt u nog geld opnemen op het ING kantoor of ING Servicepunt. De blokkade geldt alleen voor uw eigen Betaalpas. Als u een En/of Betaalrekening heeft, dan kan uw partner met zijn of haar eigen Betaalpas nog wel geld opnemen bij de geldautomaat en betalen in winkels. Indien u een gemachtigde heeft aangesteld voor uw Betaalrekening, dan blijft zijn Betaalpas ook nog geldig.

  • 6.

    Nee. Het is mogelijk gebleken om de magneetstrip van de pas te kopiëren, maar daarmee kan de pincode niet achterhaald worden. De pincode is op geen enkele wijze in de magneetstrip opgeslagen en is ook niet bij de bank bekend.

  • 7.

    Lees de tips voor veilig pinnen

  • 8.

    Het is niet mogelijk om uw pincode te wijzigen.