Algemeen

  • 1.

    Een TAN-code (Transactie Autorisatie Nummer) is een door de ING verstrekte code waarmee u een (Betaal)opdracht bevestigt. U ontvangt TAN-codes van de ING via een gratis sms-bericht op uw mobiele telefoon of via de post op een papieren lijst.

    Zodra u in Mijn ING een (Betaal)opdracht verzendt, verschijnt er een pagina waar u gevraagd wordt uw TAN-code in te vullen. Op het moment dat deze pagina verschijnt, ontvangt u direct het sms-je met de TAN-code van de ING. Gebruikt u een papieren TAN-lijst, dan zoekt u de TAN-code die hoort bij het getoonde volgnummer op de lijst. Door de TAN-code in te vullen in het daarvoor bestemde veld, bevestigt u de Betaalopdracht. Vervolgens verzendt u uw Betaalopdracht naar de ING.

    U kunt hier de demo TAN-code via mobiel bekijken. Deze demo is interactief en geeft u een voorstelling van hoe u met behulp van een mobiele telefoon en TAN-codes betalingen veilig en snel via internet kunt regelen.  

  • 2.

    Met TAN-codes kunt u overschrijvingen doen in Mijn ING. Om TAN-codes aan te vragen activeert u eerst uw TAN-functie. U doet dat eenvoudig in onderstaande stappen:

    1. Log in op Mijn ING (u komt direct op de juiste pagina)
    2. Vraag uw TAN-functie aan
    3. Daarmee activeert u automatisch uw TAN-codes
    Is uw TAN-functie al geactiveerd?
    U kunt de status van uw TAN-functie ook bekijken in Mijn ING.
    U kunt uw TAN-functie eventueel opnieuw activeren met een activeringscode.

  • 3.

    Dat kan 2 oorzaken hebben. Of u heeft een TAN-code gebruikt uit een oud sms-bericht, of u gebruikt een oude TAN-lijst. Het is belangrijk dat u de TAN-code gebruikt die hoort bij het volgnummer dat de ING presenteert op uw scherm. Voert u 3x een foutieve TAN-code in, wordt uw TAN-functie uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd.

    Binnen 5 werkdagen na het blokkeren van uw TAN-functie ontvangt u per post uw activeringscode. Wanneer een TAN-lijst gebruikt, ontvangt u ook een TAN-lijst op uw woonadres.

  • 4.

    Zodra u in Mijn ING een opdracht verzendt, verschijnt er een pagina waar u gevraagd wordt uw TAN-code in te vullen. Op het moment dat deze pagina verschijnt, ontvangt u direct het gratis sms-bericht met de TAN-code. Deze TAN-code kunt u invullen in het daarvoor bestemde veld om de opdracht te bevestigen. Daarna verzendt u uw opdracht naar de ING. U kunt hier de demo TAN-code via mobiel bekijken. Deze demo is interactief en geeft u een voorstelling van hoe u met behulp van een mobiele telefoon en TAN-codes betalingen veilig en snel via internet kunt regelen.

  • 5.

    Zodra u in Mijn ING een opdracht wil verzenden, wordt u in de laatste stap ter beveiliging gevraagd een TAN-code in te voeren. Zodra u op verzenden drukt, ontvangt u deze TAN-code direct in sms-bericht op uw mobiele telefoon. Vul vervolgens de TAN-code in in het daarvoor bestemde veld om de opdracht te bevestigen. Daarna verzendt u uw opdracht naar de ING. In het sms-bericht staat altijd het volgnummer, de TAN-code en het totaalbedrag van uw transactie vermeld. U kunt hier de demo TAN-code via mobiel bekijken. Deze demo is interactief en geeft u een voorstelling van hoe u met behulp van een mobiele telefoon en TAN-codes betalingen veilig en snel via internet kunt regelen.

  • 6.

    Als u 3 keer een verkeerde TAN-code invoert, wordt uw toegang tot Mijn ING uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. U ontvangt binnen 5 werkdagen per post een Activeringscode. Met de verkregen Activeringscode kunt u uw toegang tot Mijn ING weer activeren. U voert de Activeringscode direct na het inloggen in.

  • 7.

    Op een ING-kantoor of ING-servicepunt kunt u direct overstappen naar TAN- en PAC-code via mobiel. Dit neemt u mee:

    • Een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart)
    • Uw Betaalpas van de ING (om veiligheidsredenen vragen we u ook de pincode die hierbij hoort, in te toetsen)
    • Het mobiele telefoonnummer waarop u de TAN- en PAC-codes per gratis sms wilt ontvangen.

  • 8.

    Als u 75 TAN- of PAC-codes van de lijst heeft gebruikt, verstuurt de ING alvast een nieuwe lijst met TAN- en PAC-codes naar uw woonadres. U kunt deze lijst pas gebruiken zodra er naar een TAN- of PAC-code met volgnummer van de nieuwe lijst wordt gevraagd. Het is dus belangrijk dat u bij ontvangst van een nieuwe lijst uw oude lijst niet weggooit of vernietigt.

    Wilt u van de lijst met TAN- en PAC-codes overstappen naar TAN- en PAC-codes via mobiel?

  • 9.

    Gebruikt u een papieren lijst met TAN-codes? Dan ontvangt u automatisch een nieuwe lijst als u 75 TAN-codes heeft gebruikt. Bent u uw lijst kwijt? U vraagt eenvoudig via Mijn ING (internetbankieren) een nieuwe lijst aan (log in en u bent op de juiste pagina).

  • 10.

    Nee, binnen één verzendlijst kunt u de volgorde niet aanpassen. U kunt wel opdrachten, die u nog niet met een TAN-code heeft verzonden, wijzigen of annuleren.

  • 11.

    Als u een opdracht heeft verzonden met een TAN-code dan is deze definitief verwerkt. De status van de verwerking ziet u na de verzending met de TAN-code in uw scherm. De opdrachten die nog in de verzendlijst staan en die u nog niet met een TAN-code heeft bevestigd, zijn nog niet definitief.

  • 12.

    Bij overschrijvingen naar het buitenland met hoge bedragen sturen wij u een extra sms-bericht. Hierin staan het bedrag en de valuta van de overschrijving. Zo heeft u een extra mogelijkheid om zorgvuldig te controleren of de overschrijving helemaal correct is. Daarna ontvangt u het sms-bericht met de TAN-code zoals u gewend bent. Hierin staan het volgnummer en het totaalbedrag van uw transactie.

  • 13.

    U kunt eenvoudig TAN-codes ontvangen op uw mobiele telefoon. Heeft u geen mobiele telefoon, dan kunt u telefonisch een papieren TAN-lijst aanvragen. Bel hiervoor 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.. U kunt de lijst met TAN-codes niet aanvragen in Mijn ING (internetbankieren).

  • 14.

    Als u TAN-codes via mobiel gebruikt, is het niet mogelijk om via Mijn ING een lijst met TAN-codes aan te vragen. Bel hiervoor 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 15.

    Blokkeer direct uw Mijn ING om misbruik te voorkomen.

    • Log in op Mijn ING en ga in het menu naar ‘Mijn gegevens en instellingen’
    • Ga naar ‘TAN- en PAC-codes’ en klik op ‘Blokkeren Mijn ING’

    Belangrijk: om veiligheidsredenen heeft u tijdelijk geen toegang tot Mijn ING. U kunt weer gebruikmaken van Mijn ING als u uw activeringscode heeft ingevuld.

    Goed om te weten: binnen 5 werkdagen na het blokkeren van uw Mijn ING ontvangt u per post uw activeringscode. Als u de activeringscode heeft ingevuld kunt u direct weer gebruikmaken van Mijn ING.

    Wilt u van TAN- en PAC-codes via papieren lijst overstappen naar TAN- en PAC-codes via mobiel?

  • 16.

    Als u uw mobiele telefoon kwijt bent, is het verstandig om uw TAN-functie in Mijn ING (internetbankieren) te blokkeren. U regelt dat eenvoudig via Mijn ING (log in en u bent op de juiste pagina).

  • 17.

    U kunt uw mobiele nummer direct wijzigen op een ING-kantoor of ING-servicepunt. Dit neemt u mee:

    • Een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart)
    • Uw Betaalpas van de ING (om veiligheidsredenen vragen we u de pincode die hoort bij uw Betaalpas, in te toetsen op kantoor.)

  • 18.

    U kunt de TAN-code of PAC-code nu niet invullen. Doe het volgende:

    • Ga naar ‘Geen sms-bericht ontvangen’
    • U wordt nu automatisch op uw mobiele telefoon gebeld, waarna de TAN-code of PAC-code wordt uitgesproken
    • Wacht tot het keuzemenu is uitgesproken en hang dan op. Of laat het systeem de verbinding verbreken.
    • Vul de TAN-code of PAC-code in
    • Ga naar ‘Verzenden’
    • U kunt nu verder met uw overschrijving of inloggen op Mijn ING

  • 19.

    U kunt alsnog een nieuwe TAN-code ontvangen door gebruik te maken van de knop ‘Geen sms-bericht ontvangen?’. U wordt dan automatisch op uw mobiele telefoon gebeld, waarna de TAN-code wordt uitgesproken. Vul vervolgens de TAN-code in en klik op verzenden. Uw opdracht wordt dan verzonden naar de ING.

    Let op: Staat in Mijn ING het juiste 06-nummer geregistreerd waarop u het TAN-code via mobiel wilt ontvangen?

  • 20.

    Nee, dit is niet mogelijk. U kunt de lijst met TAN- en PAC-codes niet als backup gebruiken. Met het overstappen naar TAN- en PAC-code via mobiele telefoon wordt uw lijst automatisch geblokkeerd.

  • 21.

    Ja, voor het ontvangen van TAN- en PAC-codes heeft u geen beltegoed nodig. TAN- en PAC-code via mobiel is gratis.

  • 22.

    De TAN-codes en PAC-codes die worden verstuurd door de ING kunt u niet ontvangen op een vast telefoonummer.