Veelgestelde vragen over Mobiel Bankieren

Aanmelden & Inloggen

  • 1.

    Controleer eerst zelf het volgende:

    • U kunt zich alleen aanmelden met een particuliere Betaalrekening waarvoor u een Betaalpas heeft.
    • U dient gebruik te maken van Mijn ING (internetbankieren)
    • Als u een en/of rekening heeft, dient u een eigen login inloggevens voor Mijn ING te hebben. Heeft u zelf geen gebruikersnaam en wachtwoord, dan kunt u een eigen account voor Mijn ING aanvragen
    • U kunt uw particuliere Betaalrekeningen alleen toevoegen wanneer uw zakelijk abonnement op uw naam geregistreerd staat. Dit kunt u controleren door in te loggen op Mijn ING Zakelijk. In de rechter bovenhoek ziet u de naam staan waarop het zakelijk abonnement is geregistreerd. Is dat niet uw naam? Ga dan naar Uw gegevens wijzigen om uw naam te wijzigen. Heeft u een juiste rekening ingevoerd en staat het zakelijke abonnement op uw naam? Bel dan ING Zakelijk: 020 22 888 22. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 - 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

    Heeft u een nieuwe telefoon of een nieuwe SIM in gebruik zonder dat uw nummer wijzigt? In dat geval blokkeert de ING uit veiligheidsoverwegingen uw TAN functie voor 48 uur. U kunt dan ook geen bevestigingscode opvragen. Na 48 uur ontvangt u automatisch een sms met de melding dat de TAN-functie is hersteld. U kunt zich dan weer aanmelden in de Mobiel Bankieren App.

  • 2.

    Voordat u de app kunt gebruiken, doorloopt u een aantal stappen op uw mobiele telefoon of tablet én achter uw computer. U downloadt de Mobiel Bankieren App gratis via de App StoreGoogle Play storeApp World Windows Store of Marketplace. Vervolgens meldt u zich in 4 stappen aan.

    Stap 1: Uw gegevens invullen

    U opent de Mobiel Bankieren App op uw telefoon of tablet. Het menu verschijnt en u klikt op 'Aanmelden'. Hier vragen wij u naar de gegevens van uw privérekening:


    • Uw rekeningnummer
    • Het nummer van uw Betaalpas
    • Tot wanneer uw Betaalpas geldig is
    • Uw geboortedatum

    Stap 2: App activeren met uw bevestigingscode
    Als u de gegevens heeft ingevuld, wordt u gevraagd om een bevestigingscode. Ga voor deze code naar Mijn ING (internetbankieren) op uw computer of tablet. Kies 'Mobiel Bankieren' onder ‘Mijn gegevens en instellingen’ en klik op activeren achter het apparaat dat u aangemeld heeft. Volg verder de getoonde stappen. Zorg ervoor dat u de app in de tussentijd niet afsluit. Het is niet mogelijk om de bevestigingscode via uw mobiele telefoon op te vragen. Deze code is 1 uur geldig.


    Stap 3: Voorwaarden accepteren
    Nadat u in de app uw ontvangen bevestigingscode heeft ingevuld, vragen wij u de voorwaarden te lezen en te accepteren.

    Stap 4: Mobiele pincode aanmaken
    Tot slot maakt u een 5-cijferige mobiele pincode aan. Hiermee beveiligt u uw Mobiel Bankieren App. U voorkomt dat anderen bij uw rekening kunnen, mocht uw telefoon gestolen worden of kwijt raken. Daarnaast bevestigt u uw betaalopdrachten met de mobiele pincode. Kies zelf een cijfercombinatie. 

    U kunt nu veilig mobiel bankieren bij de ING 

  • 3.

    • Met uw tablet is het mogelijk om uw bevestigingscode in Mijn ING op te halen.
    • Met uw mobiele telefoon is dit helaas niet mogelijk. Om veiligheidsredenen dient u op een computer in te loggen op Mijn ING. Hier haalt u vervolgens eenvoudig uw bevestigingscode op.

  • 4.

    Als u al gebruikmaakt van Mijn ING (internetbankieren), dan downloadt u de Mobiel Bankieren App en meldt u zich aan. U beantwoordt hiervoor enkele vragen in de App en haalt een bevestigingscode op in Mijn ING. Zodra u de voorwaarden heeft geaccepteerd en een mobiele pincode heeft aangemaakt, kunt u veilig mobiel bankieren bij de ING. Het aanmelden kost u enkele minuten.

    Maakt u nog geen gebruik van Mijn ING? Dan moet u eerst Mijn ING aanvragen, voordat u zich kunt aanmelden in de Mobiel Bankieren App. Om Mijn ING aan te vragen heeft u een Betaalrekening met Betaalpas op uw naam nodig. Zodra u één keer ingelogd heeft op Mijn ING, kunt u zich direct aanmelden in de Mobiel Bankieren App.

    > Mijn ING aanvragen

  • 5.

    Nee, dat kan niet. De Mobiel Bankieren App is namelijk persoonsgebonden. U kunt dus alleen mobiel bankieren met de App waarvoor u zichzelf heeft aangemeld.

  • 6.

    U kunt zich aanmelden voor de Mobiel Bankieren App als u 12 jaar of ouder bent. Bent u jonger dan 12 jaar? Dan kunt u geen geboortedatum selecteren.

  • 7.

    Maakt u al gebruik van de Mobiel Bankieren App met uw particuliere rekeningen? Dan kunt u uw zakelijke rekeningen toevoegen in 3 stappen:

    Stap 1: Uw gegevens invullen 

    Ga in de app naar het hoofdmenu door te klikken op het icoon linksboven in het scherm. Hier vindt u onderaan de optie 'Instellingen’. Klik vervolgens op ’Zakelijk bankieren toevoegen’. Hier vragen wij naar uw zakelijke gegevens: 

    • Uw zakelijke rekeningnummer 
    • Gebruikersnaam Mijn ING Zakelijk (uw gebruikersnaam waarmee u inlogt op Mijn ING Zakelijk) 

    Stap 2: Uw zakelijke rekeningen toevoegen in Mijn ING Zakelijk

    Als u de gevraagde gegevens heeft ingevuld, krijgt u een melding dat u Zakelijk bankieren kunt toevoegen. Hiervoor logt u in op Mijn ING Zakelijk op uw computer of tablet. Kies 'Mobiel Bankieren' en klik op toevoegen achter de telefoon of tablet die u aangemeld heeft. U volgt verder de getoonde stappen. 

    Stap 3: Het toevoegen afronden in de app 

    Nadat u in Mijn ING Zakelijk de juiste TAN-code heeft ingevuld, rondt u het toevoegen van uw zakelijke rekeningen af door in de app op 'Zakelijk toevoegen' te klikken. 

    Belangrijk:
    Voltooi het toevoegen van uw rekeningen op de app direct. Om veiligheidsredenen heeft u hiervoor 1 uur de tijd. Is dit uur voorbij? Dan kunt u het toevoegen van de rekeningen opnieuw starten in uw overzicht in Mijn ING Zakelijk. Uw zakelijke abonnement wordt nu ook getoond in het hoofdmenu van de app. 

    Let op:
    U kunt uw zakelijke rekeningen niet toevoegen in de BlackBerry, Windows Phone App en de Windows 8 App.

  • 8.

    U kunt de bevestigingscode terugvinden in Mijn ING (internetbankieren):

    • Log in bij Mijn ING
    • Kies ‘Mobiel Bankieren’ onder ‘Mijn gegevens en instellingen’ en klik op activeren achter de telefoon die u aangemeld heeft en doorloop de stappen
    • U ontvangt een TAN-code op uw mobiele telefoon. Of u kunt uw TAN lijst gebruiken
    • Voer de TAN-code in
    • U ziet op uw scherm nu eenmalig een bevestigingscode. Deze kunt u later niet opnieuw bekijken
    • Voer uw bevestigingscode in op het scherm ‘Bevestigingscode’ van de app. Belangrijk: de bevestigingscode is maximaal 1 uur geldig. U heeft 1 poging om de code juist in te voeren op de app. Hierna kunt u de voorwaarden lezen en accepteren. Tot slot maakt u uw mobiele pincode aan. Pas dan bent u volledig aangemeld. Zorg ervoor dat u de app in de tussentijd niet afsluit. Doet u dit wel? Dan is uw bevestigingscode ongeldig. U moet dan opnieuw een bevestigingscode ophalen in Mijn ING.
  • 9.

    Nee, dat is niet mogelijk. U kunt de bevestigingscode op 1 mobiele telefoon gebruiken. Wilt u de App ook op een ander toestel installeren? Dan vraagt u opnieuw een bevestigingscode aan.

  • 10.

    Dit kan verschillende oorzaken hebben:

    • Uw bevestigingscode is maximaal 1 uur geldig. Hierna wordt de bevestigingscode niet meer geaccepteerd. U kunt dan een nieuwe bevestigingscode opvragen
    • Misschien heeft u een onjuiste bevestigingscode ingevoerd. In dit geval kunt u een nieuwe bevestigingscode opvragen door in te loggen op Mijn ING (internetbankieren). Kies voor ‘Mobiel Bankieren’ onder ‘Mijn gegevens en instellingen’ en klik op activeren achter de telefoon die u aangemeld heeft en doorloop de stappen.
  • 11.

    Bij de ING kiest u zelf uw mobiele pincode. Voor uw veiligheid moet deze aan een aantal voorwaarden voldoen. Uw mobiele pincode bestaat uit 5 cijfers. Deze mogen niet op- of aflopend zijn (bijvoorbeeld 12345 of 54321). En ook niet allemaal hetzelfde (dus geen 00000 of 77777). Wij raden u aan geen voor de hand liggend wachtwoord te kiezen, zoals uw geboortedatum of telefoonnummer. Hiermee voorkomt u dat de mobiele pincode te gemakkelijk te raden is.

  • 12.

    U kunt op 2 manieren weer toegang krijgen tot de Mobiel Bankieren App:

    • Vul 3 keer een verkeerde mobiele pincode in op de Mobiel Bankieren App. De App wordt dan geblokkeerd. U kunt zich daarna opnieuw aanmelden, zodat u een nieuwe mobiele pincode kunt instellen
    • Log in op Mijn ING (internetbankieren) en kies voor ‘Mobiel’. Hier ziet u een overzicht van uw toestel(len). Hier kunt u eenvoudig uw app blokkeren door te kiezen voor de optie ‘Blokkeren’. U kunt zich daarna opnieuw aanmelden en een nieuwe mobiele pincode instellen
  • 13.

    U kunt uw mobiele pincode wijzigen via het hoofdmenu van de App:

    • Ga op het scherm ‘Menu’ naar ‘Instellingen’
    • Kies voor ‘Mobiele pincode wijzigen’

  • 14.

    Het kan zijn dat u tijdelijk geen internetverbinding heeft of dat er een technische storing is. In dat geval kunt u het later opnieuw proberen. Het kan ook zijn dat u een verkeerde mobiele pincode heeft ingevuld. U heeft in totaal 3 pogingen om uw mobiele pincode in te vullen. Als u 3 keer een verkeerde mobiele pincode invult, moet u zich opnieuw aanmelden voor de Mobiel Bankieren App. Dit betekent ook dat u opnieuw een bevestigingscode ophaalt in Mijn ING (internetbankieren).

  • 15.

    Als u de Mobiel Bankieren App op uw nieuwe mobiele telefoon wilt gebruiken, downloadt u de App op uw nieuwe toestel. Vervolgens meldt u zich opnieuw aan. 

    Goed om te weten: Heeft u een nieuwe mobiele telefoon of SIM-kaart, maar uw nummer wijzigt niet? Dan hanteert de ING een standaard veiligheidsprocedure. Uw TAN-functie wordt dan 48 uur geblokkeerd. Valt deze 48 uur in het weekend, dan wordt uw TAN-functie maximaal 72 uur geblokkeerd. U kunt dan ook geen bevestigingscode opvragen. Na de blokkade ontvangt u automatisch een sms met de melding dat de TAN-functie is hersteld. U kunt zich dan weer aanmelden in de Mobiel Bankieren App.

  • 16.

    Het kan zijn dat uw TAN-functie is geblokkeerd. Bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 17.

    Ja dit kan en raden we u zeker aan.

  • 18.

    In sommige gevallen moet u zich opnieuw aanmelden voor Mobiel Bankieren als u uw toestel heeft geupdate. Dit kan voorkomen als u bijvoorbeeld uw besturingssysteem heeft geupdate.

  • 19.

    Wanneer u gebruikt maakt van een BlackBerry in combinatie met een BlackBerry Enterprise (BES) server (voor zakelijk) kunt u problemen ondervinden bij het registreren van de App. Deze problemen treden op wanneer u gebruik maakt van uw mobiele data (3G) verbinding. U kunt de App wel gebruiken wanneer u verbinding maakt via Wifi.

  • 20.

    Als uw toestel draait op Android-versie 2.1 kunt u problemen hebben bij het aanmelden. U lost de problemen op door Android te updaten. Volg de onderstaande stappen om te kijken of er een update is:

    1. Ga naar Instellingen > Toestel-Info > Software updates. Het toestel zoekt automatisch naar beschikbare updates.
    2. Als er een update is, kunt u die installeren.

    Let op: sluit uw telefoon aan op netstroom, zo voorkomt u dat updaten niet lukt doordat de accu leegraakt. Om mogelijke kosten voor gegevensoverdracht te vermijden, kunt u verbinding maken met een Wi-Fi-netwerk voor de update.

  • 21.

    Ja, dat kan. U hoeft alleen de laatste cijfers in te voeren. Wij vullen de rest automatisch voor u in.

  • 22.

    Vul dan het rekeningnummer in dat op uw Betaalpas staat. Wij vullen de rest automatisch voor u in.

  • 23.

    Nee, dat hoeft niet. Alleen voor het bekijken van berichten met daarin vertrouwelijke informatie moet u inloggen. Zo zorgen wij ervoor dat uw gegevens veilig zijn.