Veelgestelde vragen over Mobiel Bankieren

Overschrijven

  • 1.

    Ja, betaalopdrachten via de Mobiel Bankieren App zijn ook zichtbaar in Mijn ING (internetbankieren).

  • 2.

    Voor geld overmaken via de Mobiel Bankieren App gelden onderstaande limieten.

    • Geld overmaken naar uw eigen rekeningen: € 5.000
    • Geld overmaken naar uw spaarrekening: onbeperkt (bij voldoende saldo op uw Betaalrekening)
    • Overschrijven naar andere rekeningen: standaard € 1.000. Dit bedrag kunt u zelf wijzigen naar een daglimiet tussen € 0 en € 5.000

    Goed om te weten: als u meerdere rekeningen heeft, gelden bovenstaande limieten voor het totaalbedrag dat u opneemt van al uw rekeningen

  • 3.

    Nee, dan geldt altijd de limiet van € 5.000 per dag. Goed om te weten: u kunt onbeperkt geld overmaken naar uw spaarrekening (bij voldoende saldo op uw Betaalrekening).

  • 4.

    Ja, de limiet is een totaalbedrag van alle overboekingen op 1 dag. Als het totaalbedrag niet boven de limiet uitkomt, kunt u dus per dag meerdere overboekingen doen.

  • 5.

    U ontvangt een melding als u de betaallimiet heeft bereikt. Deze ontvangt u in de Mobiel Bankieren App, nadat u een betaalopdracht probeert te versturen.

  • 6.

    Als u onverhoopt geen geld kunt overmaken, kan dit verschillende oorzaken hebben:

    • U heeft onvoldoende saldo 
    • U heeft uw daglimiet bereiktUw betaalfunctie of Mobiel Bankieren App is geblokkeerd. 
    • U heeft uw SIM-kaart verwisseld en daardoor is uw TAN-functie tijdelijk geblokkeerd. Bel dan 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
  • 7.

    Schrijft u een bedrag over naar een betaalrekening van de ING? Dan staat de overschrijving direct bij de ontvanger op de rekening. Schrijft u een bedrag over naar een bankrekening van een andere bank? Houdt u dan rekening met een langere verwerkingstijd. Meestal geldt: betaalopdrachten aangeleverd voor 15.30 uur worden nog dezelfde dag verwerkt. Opdrachten na 15.30 uur worden de volgende dag verwerkt.

  • 8.

    U ziet in de Mobiel Bankieren App de rekeningen die u ook in Mijn ING (internetbankieren) ziet. Bent u in Mijn ING gemachtigd om een Betaalrekening te beheren? Dan ziet u deze Betaalrekening in de Mobiel Bankieren App terug. U kunt dan ook geld overschrijven vanaf deze Betaalrekening.

  • 9.

    Ja, dat kan met de Mobiel Bankieren App voor iOS of Android. 

    Rekent u via uw mobiele telefoon of tablet iets af, bijvoorbeeld een boek in een webwinkel? En biedt deze webwinkel u de mogelijkheid om met iDEAL te betalen? Dan geeft u aan dat u bij de ING bankiert. Vervolgens kunt u kiezen om de iDEAL-betaling te doen: 

    • via de Mobiel Bankieren App
    • door in te loggen op Mijn ING met uw gebruikersnaam en wachtwoord via uw mobiele browser

    Als u kiest voor de Mobiel Bankieren App, dan opent deze en logt u in zoals u gewend bent. De betaling naar de webwinkelier staat klaar en u bevestigt deze met uw mobiele (5-cijferige) pincode. Het bedrag wordt direct van uw Betaalrekening afgeschreven en de webwinkelier wordt geïnformeerd dat de bestelling is betaald.

  • 10.

    • Gebruikt u de app alleen voor uw particuliere Betaalrekening(en) óf alleen voor uw Zakelijke Rekening(en)? Dan selecteert u de rekening door te swipen
    • Gebruikt u de Mobiel Bankieren App zowel privé als zakelijk? Dan kunt u kiezen van welke rekening u een iDEAL-betaling wilt doen.
    Goed om te weten: u kunt alleen een iDEAL-betaling doen met de Mobiel Bankieren App voor iOS of Android.

  • 11.

    Nadat u uw mobiele pincode heeft ingevuld, kunt een iDEAL-betaling met uw Mobiel Bankieren App niet meer annuleren. Heeft u op ‘verstuur’ gedrukt en moet u alleen nog uw mobiele pincode invullen? Dan kunt u de iDEAL- betaling nog annuleren door op ‘afbreken’ te drukken.

  • 12.

    Dit kan meerdere oorzaken hebben: 

    • Uw Mobiel Bankieren App is nog niet geactiveerd. 
    • U heeft nog een oude versie van de Mobiel Bankieren App. Alleen vanaf versie 2.1 kunt u met de App een iDEAL-betaling doen. 
    • U heeft een BlackBerry of Windows-telefoon. Een iDEAL-betaling kan vooralsnog alleen met de Mobiel Bankieren App voor iOS en Android. 
    • U wilt een iDEAL-betaling doen via een app van een webwinkel. In dat geval opent de Mobiel Bankieren App niet. De Mobiel Bankieren App opent alleen voor een iDEAL-betaling als u afrekent via de browserversie van de webwinkel. 
    • U gebruikt op uw telefoon of tablet een browser die niet wordt ondersteund voor iDEAL betalingen via de Mobiel Bankieren app. Met de meeste op de telefoon of tablet geïnstalleerde standaard browsers is dat wel mogelijk.   

    Wilt u met uw mobiel wel een iDEAL-betaling doen? Dan logt u in op Mijn ING met uw gebruikersnaam en wachtwoord via uw mobiele browser.

  • 13.

    Met de Mobiel Bankieren App voor Android, Apple, Windows en BlackBerry kunt u ook geld overmaken naar het buitenland.

    Zie http://www.ing.nl/europese-overschrijving

  • 14.

    Uw Digitale Nota’s bekijkt u in Mijn ING (internetbankieren). U kunt ze helaas nog niet zien met de Mobiel Bankieren App.

  • 15.

    Omdat Android verschillende toetsenborden kent, kan het voorkomen dat u geen komma kunt selecteren. Als dit het geval is kunt u een ‘.’ (punt) gebruiken in plaats van de komma.

  • 16.

    Adres toevoegen    

    Om adressen toe te voegen, doet u het volgende:

    • Ga naar het scherm 'Overschrijven'
    • Vul de naam en het rekeningnummer in
    • Ga naar de plus naast het rekeningnummer
    • Verstuur de overschrijving
    • Het adres is nu toegevoegd aan uw adresboek

    Heeft u een iPhone, iPad, Andriod-telefoon of -tablet? Selecteer dan in het menu van de Mobiel Bankieren App het adresboek en gebruik ‘+(toevoegen)’. Vervolgens kunt u de naam, het rekeningnummer en een eventuele toelichting invullen.

    Adres aanpassen of verwijderen  

    Wilt u adressen aanpassen/verwijderen? Volg dan de onderstaande stappen:

    • Log in op Mijn ING
    • Ga naar 'Betalen'
    • Ga in het linkermenu naar 'Overschrijven'
    • Ga in het linkermenu naar 'Adresboek'
    • Pas nu het adres aan of verwijder het

    Heeft u een iPhone, iPad, Andriod-telefoon of -tablet? Selecteer dan in het menu van de Mobiel Bankieren App het adresboek en open het adres. Gebruik vervolgens ‘Bewerken’ om het adres aan te passen of te verwijderen.

  • 17.

    U kunt de naam van een contact in uw adresboek niet wijzigen als het bijbehorende rekeningnummer minder dan 7 cijfers heeft. Ook is het niet mogelijk uw eigen rekeninggegevens te wijzigen.

  • 18.

    Ja, dat kan. Ga daarvoor naar ‘Af/bij’, klik op de overboeking voor de details en selecteer ‘Overschrijven’.

  • 19.

    Ga daarvoor naar ‘Af/bij’, klik op de overboeking voor de details en klik op ‘Toevoegen’

  • 20.

    Ja, dat kan. Ga daarvoor naar ‘Af/bij’, klik op de overboeking voor de details, selecteer ‘Delen’ en kies ‘E-mail’.

  • 21.

    Ja, dat kan. Ga daarvoor naar ‘Af/bij’, klik op transactie voor de details, selecteer ‘Delen’ en kies ‘Printer’.

  • 22.

    Ja, dat kan. U kunt in de agenda een betaling starten door een dag te selecteren en deze enkele seconden ingedrukt te houden of door op ‘+’ te klikken.

  • 23.

    Dit kan alleen met de Mobiele Bankieren App op een iPhone, iPad en- Android-telefoon of -tablet. Selecteer in het menu het adresboek en open het contact. Met ‘kopiëren’ in het menu onderaan kunt u de gegevens kopiëren.

  • 24.

    Dit kan met de Mobiele Bankieren App op een iPhone, iPad-en Android-telefoon of -tablet. Selecteer in het menu het adresboek en open het contact. Met ‘overschrijven’ in het menu onderaan kunt u uw overschrijving doen.

  • 25.

    De herkenning van namen en rekeningnummers op uw iPhone of iPad is uitgeschakeld als u de functie van voice-over heeft aanstaan. De herkenning is uitgeschakeld omdat de voice-over teveel moet uitspreken en dit verwarrend kan zijn. Als u de voice-over uitschakelt, herkent de App automatisch de door u gebruikte namen en rekeningnummers.