Veelgestelde vragen over Sparen

Sparen algemeen

  • 1.

    Wanneer u Mijn ING heeft, kunt u direct een spaarrekening openen. De rekening is direct zichtbaar en te gebruiken. U kunt ook langsgaan bij een ING-kantoor of bellen: 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur..

  • 2.

    Als u een andere spaarrekening wilt, dan kunt u uw huidige spaarrekening opheffen. Uw spaargeld dat hierop staat wordt dan automatisch overgemaakt naar uw betaalrekening. Daarna kunt u een overboeking doen van uw betaalrekening naar de nieuw te openen spaarrekening. Uw nieuwe spaarrekening wordt met deze eerste inleg geopend. Alle overboekingen van en naar een spaarrekening gaan via uw betaalrekening. Opheffen, overboeken en openen kan voor de meeste spaarrekeningen direct via Mijn ING.

    Heeft u een Comfortspaarrekening, Toprekening en/of Profijtrekening? Dan kunt u nu met één druk op de knop uw huidige spaarrekening(en) omzetten in een Oranje Spaarrekening. Uw eerdere transacties verhuizen gewoon mee naar uw nieuwe rekening zodat u via Mijn ING hier nog steeds inzicht in hebt.

  • 3.

    U kunt meerdere spaarrekeningen bij uw betaalrekening openen. Bijvoorbeeld een Bonusrenterekening en een Toprekening. Het is niet mogelijk om 2 dezelfde spaarrekeningen, bijvoorbeeld 2 Toprekeningen, bij uw betaalrekening te openen.

  • 4.

    U kunt uw spaarrekening opheffen in Mijn ING. U kunt ook uw spaarrekening opheffen door te bellen met de ING. 020 22 888 88, Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. en zaterdag: 9.00 - 17.00 uur

    Let op! Was u klant bij ING Bank? Print het formulier Spaarrekening opheffen uit en stuur dit naar: ING, Antwoordnummer 8, 1000 XC Amsterdam. Een postzegel is niet nodig.

  • 5.

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Kijk op ING zakelijk om te zien welke zakelijke spaarrekeningen daar worden aangeboden.

  • 6.

    Spaarboekjes van de voormalige Rijkspostspaarbank of Postbank zijn met ingang van januari 2004 opgeheven. Wanneer u nog in het bezit bent van een spaarboekje, wordt u verzocht het saldo hierop te laten uitbetalen. U kunt hiervoor het opheffingsformulier downloaden en aangeven naar welke rekening u het saldo wilt laten overboeken. U kunt voor dit formulier en eventuele vragen ook contact opnemen met de Klantenservice.

  • 7.

    Ontvangt u papieren afschriften? Dan ontvangt u eenmaal per maand een (gratis) Afschrift, als uw spaarsaldo is gewijzigd. Een wijziging kan een inleg, een opname of een rentebijschrijving zijn.
    Is uw spaarsaldo niet gewijzigd, dan ontvangt u geen afschrift.

    Hieronder staat wanneer u uiterlijk een afschrift van uw spaarrekening ontvangt. Dit is afhankelijk van het laatste cijfer van uw rekeningnummer.
    - Laatste cijfer rekeningnummer 1 of 2: ontvangst Afschrift uiterlijk de 14e v/d maand
    - Laatste cijfer rekeningnummer 3 of 4: ontvangst Afschrift uiterlijk de 17e v/d maand
    - Laatste cijfer rekeningnummer 5 of 6: ontvangst Afschrift uiterlijk de 18e v/d maand
    - Laatste cijfer rekeningnummer 7 of 8: ontvangst Afschrift uiterlijk de 20e v/d maand
    - Laatste cijfer rekeningnummer 9 of 0: ontvangst Afschrift uiterlijk de 22e v/d maand

    Beheert u liever uw spaarrekening zonder papier? Dat kan. In Mijn ING kunt u op ieder moment uw saldo en af- of bijschrijvingen zien. Ook kunt u het in Mijn ING aangeven als u geen papieren Afschriften meer wilt ontvangen.
    Heeft u aangegeven dat u geen papieren Afschriften wilt ontvangen van de ING? Dan sturen wij u vanzelfsprekend geen Afschriften meer.

    Dit schema geldt voor de volgende variabele spaarrekeningen: Comfortspaarrekening, Toprekening, Profijtrekening, Bonusrenterekening, Oranje Spaarrekening en de Spaarrekening voor UNICEF.

  • 8.

    U ontvangt een Afschrift van uw ING Groen Spaardeposito
    - na de opening of verlenging
    - bij een mutatie; bijvoorbeeld een tussentijdse opname of beëindiging
    - na een wijziging in de productkenmerken; bijvoorbeeld het wijzigen van uw voorkeur bij einde looptijd
    - uiterlijk 2 weken voor het einde van uw gekozen looptijd.

  • 9.

    U krijgt maximaal 1 keer per maand, uiterlijk de 14e van de maand, een Afschrift van uw Pensioenspaarrekening. Ook als u geen Afschriften ontvangt voor uw Betaalrekeningen en uw spaarrekeningen. U krijgt alleen een Afschrift van uw Pensioenspaarrekening als uw saldo die maand is gewijzigd. Is het saldo in een maand niet gewijzigd, dan ontvangt u die maand geen Afschrift.

  • 10.

    U ontvangt in de eerste maand van het kwartaal een (gratis) Afschrift, als uw spaarsaldo is gewijzigd. Een wijziging kan een inleg, een opname of een rentebijschrijving zijn. Is uw spaarsaldo niet gewijzigd, dan ontvangt u geen Afschrift.

  • 11.

    U ontvangt eenmaal per maand een (gratis) Afschrift, als uw spaarsaldo is gewijzigd. Een wijziging kan een inleg, een opname of een rentebijschrijving zijn. Uiterlijk de 12e van de maand ontvangt u het Afschrift. Is uw spaarsaldo niet gewijzigd, dan ontvangt u geen Afschrift.

  • 12.

    U ontvangt een (gratis) Afschrift als uw spaarsaldo is gewijzigd. Een wijziging kan een inleg, een opname of een rentebijschrijving zijn.

  • 13.

    020 22 888 88 Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 14.

    De dekking bedraagt EUR 100.000 per rekeninghouder. Deze blijft ook gelden na oktober 2009. Het laatste nieuws en alle informatie hierover vindt u op de website van De Nederlandsche Bank.

  • 15.

    U kunt alsnog zelf een eerste inleg doen. Dit kan snel en direct via Mijn ING. In Mijn ING ziet u direct zien of uw inleg is gelukt.

    Gebruikt u niet Mijn ING, bel dan de Saldolijn: 020 22 888 44.

    U kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken.

    Wilt u liever iemand spreken? Ga dan naar een ING Kantoor of bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 16.

    De verschillende spaarrekeningen vindt u hier.

  • 17.

    Ja, u kunt uw Afschriften voor uw Betaalrekening en spaarrekening met variabele rente in braille ontvangen. Bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.