Veelgestelde vragen veilig betalen

Veilig betalen

  • 1.

    Nee, dat is onmogelijk.

  • 2.

    Als u uw pincode intoetst, kunnen anderen de code alleen met trucs te weten komen. Zo kan men over uw schouder meekijken als u de pincode intoetst. Of criminelen doen die zich voor als bankmedewerker. Zij halen u over om de pincode bekend te maken (dit gebeurt telefonisch, maar ook persoonlijk). Trap hier niet in. Medewerkers van de ING zullen u nooit om uw pincode vragen.

  • 3.

    U laat anderen niet meekijken als u geld opneemt. U schermt de automaat af met uw lichaam. En u houdt uw hand boven de hand waarmee u uw pincode intoetst. Zo kan niemand meekijken, ook als er geen mensen achter u staan. Uiteraard houdt u uw pincode geheim.

    > Meer informatie: Veilig omgaan met uw pas en pincode

  • 4.

    Is er misbruik gemaakt van een van uw ING producten? Is bijvoorbeeld uw Betaalpas gestolen en is er geld van uw rekening gehaald? Meld dit aan de ING via het formulier Schade met ING producten (PDF, 76 kB).

  • 5.

    De ING hanteert deze limiet om zo de schade bij eventuele skimming te beperken.

  • 6.

    Een EMV-chip is een nieuw soort chip op de Betaalpas van de ING. U kunt hiermee chippen en met pin betalen. De EMV-chip is een internationale standaard die wereldwijd wordt gebruikt. De chip vervangt de magneetstrip op uw pas, waardoor pasfraude in winkels vermindert. Betalen met uw Betaalpas wordt hiermee veiliger.

  • 7.

    De EMV-chip is een internationale standaard die wereldwijd wordt gebruikt. De chip vervangt de magneetstrip op uw pas, waardoor pasfraude in winkels vermindert. Betalen met uw Betaalpas wordt hiermee veiliger.

  • 8.

    U belt direct met + 31 (0) 58 212 60 00 (7 dagen per week 24 uur per dag) om uw pas te laten blokkeren. Er kan dan geen geld van uw rekening worden opgenomen. U kunt gelijk een vervangende Betaalpas aanvragen. Bij uw nieuwe Betaalpas kunt u de pincode van uw oude pas blijven gebruiken. Voor de nieuwe Betaalpas wordt u € 7,50 in rekening gebracht. Binnen 5 werkdagen beschikt u over een nieuwe pas en eventueel een nieuwe pincode.

    Heeft u een Betaal- of RoyaalPakket, dan is het nog makkelijker. Als u uw passen heeft geregistreerd via de betaalpasregistratie, blokkeert u in met één telefoontje al uw betaalpassen, ook die van andere banken. Bel met +31 (0) 58 244 99 57 (7 dagen per week 24 uur per dag).

    > Meer informatie: Veilig omgaan met uw pas en pincode

  • 9.

    Als u uw pincode (per ongeluk) aan iemand anders heeft gegeven, dient u uw Betaalpas direct te laten blokkeren, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Bel +31 (0) 58 212 60 00 (7 dagen per week 24 uur per dag). U kunt dan direct een vervangende Betaalpas aanvragen. Daarbij krijgt u ook een nieuwe pincode. Een vervangende Betaalpas kost € 7,50.

    Uw oude pas wordt direct geblokkeerd voor alle geldopnames bij geldautomaten. Ook kunt u uw pas niet meer gebruiken in bijvoorbeeld winkels. Wel kunt u nog geld opnemen op het ING kantoor of postkantoor. De blokkade geldt alleen voor uw eigen Betaalpas. Als u een En/of Betaalrekening heeft, dan kan uw partner met zijn of haar eigen Betaalpas nog wel geld opnemen bij de geldautomaat en betalen in winkels. Als u een gemachtigde heeft aangesteld voor uw Betaalrekening, dan blijft zijn pas ook nog geldig.

  • 10.

    Als uw Betaalpas geblokkeerd is, kan het volgende aan de hand zijn:

    Onlangs heeft u uw pas als gestolen/vermist opgegeven. Er is daarom een nieuwe pas aangevraagd. Om misbruik te voorkomen, blokkeert de ING uw oude pas voor pinnen in winkels en opnames bij de geldautomaat.

    Uw pas is preventief door de ING geblokkeerd om mogelijk misbruik met de pas te voorkomen. voor meer informatie, bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  • 11.

    U laat anderen niet meekijken als u geld opneemt. U schermt de automaat af met uw lichaam. En u houdt uw hand boven de hand waarmee u uw pincode intoetst. Zo kan niemand meekijken, ook als er geen mensen achter u staan.

    > Meer informatie: Veilig geld opnemen

  • 12.

    Het is niet mogelijk om uw pincode te wijzigen.

  • 13.

    U laat anderen niet meekijken als u betaalt met uw Betaalpas. U schermt de automaat af met uw lichaam. En u houdt uw hand boven de hand waarmee u uw pincode intoetst. Zo kan niemand meekijken.

    > Meer informatie: Veilig betalen met uw Betaalpas

  • 14.

    U bekijkt eerst de bon voordat u tekent: kloppen het bedrag en de muntsoort? Daarnaast houdt u goed in de gaten wat er met uw creditcard gebeurt. Na de transactie controleert u of uw eigen kaart terugkrijgt. En vraagt u om een kopie van de bon voor uw eigen administratie. Zo heeft u altijd een bewijs als er teveel is afgeschreven.

    Betaalt u met creditcard via internet? Dan controleert u altijd of u op een beveiligde website uw gegevens invult. U let daarbij op het webadres van de bestelpagina. Alleen als dat begint met ‘https’ is de website beveiligd. Daarnaast kijkt u of het ‘slotje’ in uw browser zichtbaar is. U vult pas uw gegevens in (creditcardnummer en vervaldatum) als u ook echt van plan bent om iets te kopen.

    > Meer informatie: Veilig betalen met uw creditcard

  • 15.

    Om online betalingen bij aangesloten webwinkels nog veiliger te maken, kunt u als klant van de ING gebruikmaken van de SecureCode. Dat is een persoonlijke code die werkt als een wachtwoord. U bevestigt hiermee dat u de kaarthouder bent. De verkoper krijgt uw wachtwoord uiteraard niet te zien.

    > Meer informatie: SecureCode aanvragen

  • 16.

    U controleert eerst of het webadres klopt. Het enige juiste webadres voor iDEALl via Mijn ING is: https://ideal.ing.nl. Bij een beveiligde verbinding kleurt de adresbalk in uw browser (deels) groen. Vervolgens zoekt u het slotje in uw browser. Als u hier op klikt, vindt u de certificaatinformatie. U controleert of het certificaat is verleend aan ideal.ing.nl. Dit doet u eenvoudig door op ‘Certificaten weergeven’ te klikken. Tijdens het betalen kijkt u of het bedrag in het iDEAL-scherm hetzelfde is als de webwinkel eerder heeft getoond. U bevestigt uw transactie met de TAN-code, die u per sms ontvangt (of via uw papieren TAN-lijst). Daarna sluit u iDEAL af volgens de getoonde stappen.

  • 17.

    Helaas komt het steeds vaker voor dat criminelen geld opnemen met gestolen gegevens van betaalpassen. Meestal misbruiken zij de gegevens buiten Europa. Daarom is het veiliger uw Betaalpas standaard op ‘Europa’ te zetten. U kunt dan in heel Europa met uw pas betalen en geld opnemen en verkleint de kans op misbruik van uw Betaalpas buiten Europa.

    Op reis buiten Europa?
    U kunt (tot 24 uur voor vertrek) voor de periode van uw vakantie de tijdelijke instelling ‘Wereld’ aanvragen. Uw aanvraag wordt 24 uur voor uw vertrek verwerkt. Vanaf dat moment kunt u met uw Betaalpas wereldwijd betalen en geld opnemen. Na uw reis wordt uw pas weer automatisch op ‘Europa’ gezet.
    Meer informatie