Veelgestelde vragen over Internetbankieren

Veilig internetbankieren

  • 1.

    Er wordt naar een TAN-code gevraagd als u via Mijn ING een betalingsopdracht uitvoert. U gebruikt deze dan om de betalingsopdracht te bevestigen. In het sms-bericht leest u het totaalbedrag van uw betalingsopdracht. U controleert altijd of de tekst en het bedrag hetzelfde zijn als in Mijn ING. Klopt dit niet? Vul dan de TAN-code niet in.

    Daarnaast zijn er non-financiële TAN-codes. Wij sturen u deze toe om bijvoorbeeld in Mijn ING een adreswijziging te bevestigen.

    In het sms-bericht staat altijd precies waarvoor de TAN-code bedoeld is. Dus logt u bijvoorbeeld in op Mijn ING? En ontvangt u op dat moment een sms met daarin een bedrag vermeld? Dan weet u dat er iets niet klopt. Zolang u de TAN-code niet invult, is er niets aan de hand. U neemt direct contact met ons op, zodat wij kunnen nagaan waarom u deze TAN-code heeft gekregen.

  • 2.

    Als u zelf de toegang tot Mijn ING heeft geblokkeerd, ontvangt u binnen 5 werkdagen automatisch per post een afhaalbericht voor uw nieuwe activeringscode. U hoeft verder niets te doen. Het zelf blokkeren van Mijn ING is mogelijk door een melding van verlies van uw mobiele telefoon of lijst met TAN- en PAC-codes. Het kan ook dat u 3 keer een onjuiste TAN-code heeft ingevoerd.

    Wat kan ik doen als Mijn ING is geblokkeerd door de ING?
    Mocht zich een verdachte situatie voordoen, dan is het mogelijk dat de ING preventief uw toegang tot Mijn ING blokkeert. In de brief die u hierover ontvangt, vragen wij u om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Bel 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

    Uw betalingen
    U kunt tijdelijk geen betalingen doen in Mijn ING en iDEAL. Uw ingevoerde opdrachten en automatische incasso's worden wel uitgevoerd. Daarnaast kunt u geld opnemen en betalen met uw Betaalpas.

  • 3.

    Als u uw lijst met TAN- en PAC-codes kwijt bent, moet u het volgende doen:

    1. Mijn ING blokkeren
    Uit veiligheidsoverwegingen is het raadzaam om Mijn ING te blokkeren. U logt hiervoor in op Mijn ING. Kies onder ‘Alles in Mijn ING’ bij ‘Mijn gegevens en instellingen’ voor ‘TAN- en PAC-codes’. Bij ‘Mijn ING blokkeren/activeren’ kiest u voor ‘Blokkeren Mijn ING’.

    2. Een activeringscode ontvangen
    Binnen 5 werkdagen na blokkade van Mijn ING ontvangt u per post uw activeringscode.

    3. Mijn ING activeren/activeringscode invoeren
    Na het inloggen op Mijn ING wordt u vanzelf gevraagd om de activeringscode in te voeren.

  • 4.

    Als u uw mobiele telefoon kwijt bent, is het verstandig om uw toegang tot Mijn ING (internetbankieren) te blokkeren. U regelt dat eenvoudig via Mijn ING (log in en u bent op de juiste pagina).

  • 5.

    Via Inlogcodes vergeten? vraagt u uw huidige gebruikersnaam opnieuw aan. Wij vragen u ter controle eerst om een aantal gegevens van uw Betaalpas in te voeren. Binnen 5 werkdagen ontvangt u per post uw eigen gebruikersnaam weer.

    Daarna vraagt u een wachtwoord per sms aan, ook via Inlogcodes vergeten? U ontvangt vervolgens direct een sms met een tijdelijk wachtwoord. Dit tijdelijke wachtwoord is 30 minuten geldig. Het is daarom is belangrijk dat u gelijk inlogt op Mijn ING (internetbankieren) en dit wijzigt.

    Gebruikt u nog een lijst met TAN- en PAC-codes?
    U vraagt op een iets andere manier een nieuw wachtwoord aan, omdat u geen wachtwoord per sms-bericht kunt ontvangen. U krijgt een afhaalbericht thuisgestuurd. Hiermee haalt u uw wachtwoord op bij het ING-kantoor

  • 6.

    Om uit te loggen op Mijn ING, klikt u rechtsboven in het scherm op 'Uitloggen'. Als u langer dan 15 minuten geen gebruik maakt van Mijn ING logt de ING u om veiligheidsredenen automatisch uit.

  • 7.

    Als u binnen 10 werkdagen na blokkering van Mijn ING nog geen activeringscode heeft ontvangen, doorloop dan onderstaande stappen:

    1. Log in op Mijn ING

    2. Op de pagina waar u gevraagd wordt om uw activeringscode in te voeren kunt u nogmaals een activeringscode aanvragen.

    3. Binnen 5 werkdagen ontvangt u per post het afhaalbericht voor uw activeringscode. Hierin staat bij welk ING-kantoor of ING-servicepunt u de activeringscode kunt ophalen. Dit kan tot 6 weken nadat u het afhaalbericht heeft ontvangen. Indien u gebruik maakt van een lijst met TAN- en PAC-codes, ontvangt u uw activeringscode op uw huisadres.

  • 8.

    Regels wachtwoord

    • Gebruik letters (minimaal 1 hoofdletter), leestekens en minimaal 1 cijfer in uw wachtwoord.
    • Kies een ander wachtwoord dan uw gebruikersnaam en uw vorige wachtwoord.
    • Lengte: minimaal 8 en maximaal 20 karakters.

    U kunt kiezen uit de volgende karakters:

    • Cijfers: 0 t/m 9
    • Letters: a t/m z
    • Leestekens: punt (.), koppelteken (-), liggend streepje (_) en uitroepteken (!)
    • Overige tekens: @, #, $ en %

    Tip
    Bedenk een zin en gebruik van elk woord de 1e letter. Bijvoorbeeld de 1e regel van een kinderliedje: ‘Ik zag 2 beren broodjes smeren!’. Combineer dit met cijfers en leestekens. Uw wachtwoord wordt dan: #iz2bbs! Belangrijk: Kies dit voorbeeld niet als wachtwoord.

    Regels gebruikersnaam

    • Kies een gebruikersnaam die alleen u kent.
    • Lengte: minimaal 6 en maximaal 20 karakters.

    U kunt kiezen uit de volgende karakters:

    • Cijfers: 0 t/m 9
    • Letters: a t/m z
    • Leestekens: punt (.), koppelteken (-) en liggend streepje (_)

    Tip
    Gebruik de optie 'gebruikersnaam bewaren' alleen op uw eigen computer.

  • 9.

    Phishing is het ‘vissen’ naar uw persoonlijke gegevens door criminelen. Dat kan via e-mail, telefoon of website gebeuren. Phishing heeft één doel: het geld van uw bankrekening stelen. Zo kunt u een e-mail ontvangen, die bedrieglijk echt op een bericht van de ING lijkt. U wordt bijvoorbeeld verzocht op een link te klikken.
    Ongemerkt komt u op een nepsite, waar naar uw inloggegevens voor internetbankieren wordt gevraagd.

    > Meer over Phishing

  • 10.

    De ING heeft een team van experts in huis dat zich dagelijks bezig houdt met de veiligheid van (internet)bankieren. Wij analyseren voortdurend verdachte handelingen op internet. En ondernemen actie waar dat nodig is. De ING werkt nauw samen met politie, overheid en partijen als de Nederlandse Vereniging van Banken. Mocht er toch sprake van fraude zijn, dan zullen wij u altijd helpen om het op te lossen.

    Voor meer informatie over veilig bankieren en hoe u fraude kunt voorkomen, kijkt u op ING.nl/veiligbankieren. Of op Veiligbankieren.nl, een speciale website van de Nederlandse Vereniging van Banken over veilig bankieren.

  • 11.

    De ING vraagt voor overschrijvingen van hogere bedragen een aparte TAN-code. Per betaalopdracht wordt bekeken of een extra TAN-code nodig is. U ziet deze extra controle terug op het verzendscherm in Mijn ING en in het sms-bericht (als u TAN-codes via uw mobiele telefoon ontvangt).

  • 12.

    Ja, dit klopt. De ING hanteert een standaard veiligheidsprocedure als u een nieuwe mobiele telefoon of SIM-kaart heeft. U kunt hierdoor 48 uur geen TAN-codes of PAC-codes ontvangen, waarmee u inlogt en uw betalingen bevestigt in Mijn ING. U krijgt automatisch een sms van de ING zodra u weer codes kunt ontvangen. Hiervoor hoeft u niets te doen.

  • 13.

    U kunt op een ING-kantoor een spoedbetaling laten uitvoeren. Uw overboeking wordt dan nog dezelfde dag in orde gemaakt. Als u toegangscodes heeft voor de Saldolijn, dan kunt u telefonisch een betaling uitvoeren.

  • 14.

    Als u een toestel met Bluetooth heeft, is het aan te raden om uw Bluetoothverbinding standaard uit te zetten. Bij sommige mobiele telefoons kan het gebruik van Bluetooth het toestel vatbaar maken voor inbraak. Hierdoor kunnen uw sms-berichten uitgelezen worden. De leveranciers van mobiele telefoons stellen zogenaamde firmware ter beschikking om dit op te lossen. Kijk hiervoor op de website van het merk van uw toestel.

  • 15.

    De ING heeft een team van experts in huis dat zich dagelijks bezig houdt met de veiligheid van (internet)bankieren. Wij analyseren voortdurend verdachte handelingen op internet. En ondernemen actie waar dat nodig is. De ING werkt nauw samen met politie, overheid en partijen als de Nederlandse Vereniging van Banken. Mocht er toch sprake van fraude zijn, dan zullen wij u altijd helpen om het op te lossen.

    Voor meer informatie over veilig bankieren en hoe u fraude kunt voorkomen, kijkt u op ING.nl/veiligbankieren. Of op Veiligbankieren.nl, een speciale website van de Nederlandse Vereniging van Banken over veilig bankieren.

  • 16.

    Nee, om een nieuw wachtwoord aan te vragen, moet ook de gebruikersnaam bekend zijn. Zonder uw gebruikersnaam kan een fraudeur niets beginnen. Kies daarom altijd een gebruikersnaam die door anderen moeilijk te raden is. U kunt uw gebruikersnaam zelf wijzigen. Daarnaast is bij het aanvragen van een nieuw wachtwoord onder andere de geboortedatum, het mobiele nummer, het rekening- en pasnummer nodig.

    Als uw Betaalpas en/of telefoon zijn gestolen, bel dan zo snel mogelijk onze Alarmlijn: 058 212 2600 (lokaal tarief). Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar en blokkeren direct uw pas. Er kan dan geen nieuw wachtwoord aangevraagd worden. Daarnaast kunt u in Mijn ING zelf uw Mijn ING blokkeren. Na inloggen kiest u onder ‘Alles in Mijn ING’ bij ‘Mijn gegevens en instellingen’ voor ‘TAN- en PAC-codes. Bij ‘Mijn ING blokkeren/activeren’ kiest u voor ‘Blokkeren Mijn ING’. Meld bij uw provider dat uw mobiele telefoon gestolen is, zodat uw SIM-kaart geblokkeerd kan worden.

  • 17.

    U ontvangt uw gebruikersnaam en wachtwoord uit veiligheidsoverwegingen niet via de e-mail. Het is voor de ING niet mogelijk om te controleren of u het juiste e-mailadres heeft ingevuld. Bovendien kan een e-mail door iemand anders dan u worden gelezen. U ontvangt de gebruikersnaam per brief op uw adres zoals dat bij ons bekend is. U kunt het wachtwoord per sms-bericht ontvangen.

    Gebruikt u een lijst met TAN- en PAC-codes? Dan ontvangt u uw gebruikersnaam en afhaalbericht voor het wachtwoord per brief. Met het afhaalbericht haalt u uw wachtwoord op bij een ING-kantoor.

  • 18.

    Om uw saldo en af- en bijschrijvingen te kunnen tonen, maakt de ING-app gebruik van ING Buddy. Dit is een bestaande en veilige manier om uw saldo en af- en bijschrijvingen te checken via MSN.

    Om ervoor te zorgen dat uw saldo-informatie privé blijft, adviseert de ING u het volgende:
    - Beveilig het opvragen van uw saldo met een persoonlijke toegangscode via de button ‘Instellingen’ in de ING-app
    - Wees alert op het feit dat anderen over uw schouder mee kunnen kijken op uw scherm
    - Sluit de ING-app na gebruik altijd af
    De ING heeft uiteraard geen inzicht in uw Windows Live ID inloggegevens of in uw persoonlijke toegangscode voor de ING-app.

    De ING adviseert u om alleen van de officiële ING-apps gebruik te maken.

  • 19.

    Internetbankieren doet u het veiligst door zelf www.ing.nl in te typen. Op ING.nl logt u in op Mijn ING. Hoe weet u dat u op Mijn ING zit en niet op een nepsite? U controleert eerst het webadres. Het juiste internetadres van Mijn ING is: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet. Bij een beveiligde verbinding kleurt de adresbalk bij sommige browsers (deels) groen. Vervolgens zoekt u het ‘slotje’ in uw browser. Als u hier op klikt, vindt u de certificaatinformatie. U controleert of het certificaat is verleend aan mijn.ing.nl. Dit doet u eenvoudig door op ‘Certificaten weergeven’ te klikken.

    > Meer informatie: Veilige verbinding met Mijn ING

  • 20.

    In uw browser vindt u een slotje. Als u hier op klikt, vindt u de certificaatinformatie. U controleert eenvoudig of het certificaat is verleend aan mijn.ing.nl door op ‘Certificaten weergeven’ te klikken.

  • 21.

    U stelt uw gebruikersnaam zelf in op Mijn ING (via ‘Mijn gegevens en instellingen’ bij ‘Alles in Mijn ING’). U kunt het beste een gebruikersnaam kiezen die lastig te raden is. Voorkom daarom het gebruik van uw geboortedatum, rekeningnummer, voor- of achternaam. Kies daarnaast een uniek wachtwoord, dat u regelmatig wijzigt. Gebruik daarbij letters, cijfers en symbolen door elkaar. Wij vragen u minstens 1 keer per jaar om uw wachtwoord te wijzigen. Zo houden wij het inloggen veilig. U krijgt dit verzoek nooit per e-mail, maar altijd als u zelf inlogt op Mijn ING.

  • 22.

    Om uw geldzaken zorgeloos via internet te kunnen regelen, is het belangrijk dat u uw computer goed beveiligt. Gebruik daarom altijd een virusscanner, firewall en anti-spyware. Maakt u gebruik van een draadloos netwerk? Zorg dan dat u deze beveiligt. Gebruik daarnaast de nieuwste versie van uw browser. Installeer tot slot geen illegale en onbekende software.

    > Meer informatie: Beveilig uw computer