MKB verwacht in twee jaar tijd ruim 20% online omzet

Amsterdam, 05 maart 2012

Online zakendoen is gemeengoed in Nederland. Ruim 95% van de ondernemers zet online kanalen in voor bedrijfsdoeleinden. Ruim een kwart van de MKB-ondernemers die internet inzetten, verkoopt producten en diensten online. Gemiddeld verwachten MKB-ers over twee jaar ruim 22% van hun omzet online te realiseren. De bedrijven die online verkopen, verdienen gemiddeld meer dan 35% van hun omzet. Vooral ondernemers in de detailhandel voorzien een toename van het online aandeel van de omzet. Eén op de drie ondernemers kijkt over de grens om de online verkoop te stimuleren. Dit blijkt uit een enquête van het ING Economisch Bureau en De Zaak die is gehouden onder ruim 900 MKB’ers.

Eén op de vier verkoopt online

Van de consumenten tussen 12 en 75 jaar koopt 80% online. Een kwart van de MKB-ondernemers die internet inzetten, verkopen producten en/of diensten online. Vooral bedrijven in de detailhandel en de groothandel maken gebruik van een online verkoopkanaal, zoals een webshop. Hoewel de concurrentie toeneemt, doordat meer bestaande retailers zich richten op online verkoop en het aantal e-commerce starters stijgt, lijkt er nog voldoende ruimte voor omzetgroei. Het online aandeel van retailverkopen in omringende landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is namelijk ruim dubbel zo groot.

Buitenlandse omzet binnen handbereik

Ondernemers die via internet verkopen zien verschillende mogelijkheden om hun omzet te verhogen. Het merendeel wil zijn afzetgebied vergroten en verwacht omzetgroei door klanten naar hun website te halen via online platforms. Een op de drie ondernemers kijkt over de grens om het afzetgebied te vergroten.

Kennis en maatwerk zijn belangrijke drempels

De belangrijkste reden voor ondernemers om geen online kanalen in te zetten voor verkoop is dat producten of diensten zich hier niet voor lenen. Zij noemen opvallend vaak het maatwerk dat ze als ondernemer leveren. Dit zou hun bedrijfsmodel ongeschikt maken voor online verkoop. Een andere hobbel die genoemd wordt is de know-how die nodig is om een online winkel te beginnen. Met onzekerheid over hoe online betalingen in te richten en het vrijmaken van voldoende kapitaal voor de ontwikkeling van een webwinkel, zijn dit de grootste bezwaren. Wanneer de baten tegen de kosten opwegen, zouden ook deze ondernemers hun producten en diensten online aanbieden.