Print

ING biedt onzekere huizenbezitters online test voor inzicht in eigen hypotheeksituatie

Inzicht en overzicht met uitbreiding Hypotheek Hulp

Door de huidige economische ontwikkelingen maken veel consumenten zich zorgen of zij hun hypotheeklasten nu of in de toekomst nog wel kunnen betalen. Daarom breidt de ING de reeds bestaande Hypotheek Hulp verder uit met een online test die snel en eenvoudig inzicht geeft of de hypotheek extra aandacht nodig heeft. Deze test geeft, op basis van de antwoorden op 10 vragen over de hypotheek en de huidige en toekomstige financiële situatie, een eerste beeld over de eigen hypotheeksituatie.

Veel huizenbezitters maken zich zorgen over de betaalbaarheid van hun hypotheek. Dennis Noordervliet, directeur marketing hypotheken bij de ING: “Deze zorgen zijn soms terecht, maar gelukkig vaak ook niet nodig. Om consumenten niet in het ongewisse te laten, heeft de ING een online Hypotheek Stresstest ontwikkeld waarmee huizenbezitters binnen 10 minuten inzicht krijgen hoe ze er financieel voor staan. De mogelijke uitkomsten zijn dat de hypotheek en financiën er goed voor staan of dat juist een van deze aspecten extra aandacht verdient of allebei. Zo laat ING huizenbezitters direct zien of hun zorgen mogelijk terecht zijn en wat er aan gedaan kan worden.”

Grip op financiën

Als uit de test blijkt dat de hypotheek extra aandacht nodig heeft, dan krijgen huizenbezitters inzicht in welke stappen zij kunnen nemen om mogelijke problemen te voorkomen. Noordervliet: “Zo worden handige tips gegeven om grip te houden op de financiële situatie. Huizenbezitters krijgen onder ander tips over het starten met aflossen van de hypotheek of meer tussentijds aflossen om een mogelijke restschuld bij toekomstige verkoop van de woning te verkleinen. Daarnaast kunnen zij gebruik maken van diverse diensten van het Nibud (Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) zoals de Bufferberekenaar, Persoonlijk Budgetadvies en het maken van een Bespaarplan. Klanten vinden het prettig als zij inzicht hebben in en overzicht hebben over hun financiën. ING helpt daar graag bij.”

Klanten kunnen na het invullen van de test altijd vrijblijvend contact opnemen met de Hypotheek Hulplijn 020 22 888 99. Zo kan de klant, indien nodig, samen met de ING afspraken maken nog voordat de klant een betalingsachterstand heeft. ING biedt, afhankelijk van de omstandigheden, verschillende hulpmiddelen aan haar klanten zoals Rentepauze als je je baan verliest, hulp bij het tijdelijk verhuren van een woning en een gespecialiseerde Scheidingsdesk bij echtscheiding.

Niet alleen voor klanten

De Hypotheek Stresstest is niet alleen bedoeld voor klanten van de ING, maar kan worden gebruikt door alle huizenbezitters in Nederland. De test kan online maar ook op een van de kantoren van de ING worden ingevuld. Voor het invullen van de test hebben huizenbezitters de meeste recente WOZ-waarde en de hypotheekgegevens nodig.

De test is anoniem en het invullen en opvolgen van de tips is geheel vrijblijvend.

ING wil met passende oplossingen als Rentepauze en de Hypotheek Stress test haar klanten financieel inzicht en overzicht bieden en betrokkenheid tonen bij wat er in de Nederlandse samenleving speelt.

Meer informatie is te vinden op www.ing.nl/hypotheekhulp

Citaten

Deze zorgen zijn soms terecht, maar gelukkig vaak ook niet nodig. Om consumenten niet in het ongewisse te laten, heeft de ING een online Hypotheek Stresstest ontwikkeld waarmee huizenbezitters binnen 10 minuten inzicht krijgen hoe ze er financieel voor staan. De mogelijke uitkomsten zijn dat de hypotheek en financiën er goed voor staan of dat juist een van deze aspecten extra aandacht verdient of allebei. Zo laat ING huizenbezitters direct zien of hun zorgen mogelijk terecht zijn en wat er aan gedaan kan worden.

Dennis Noordervliet - directeur Marketing Hypotheken

Zo worden handige tips gegeven om grip te houden op de financiële situatie. Huizenbezitters krijgen onder ander tips over het starten met aflossen van de hypotheek of meer tussentijds aflossen om een mogelijke restschuld bij toekomstige verkoop van de woning te verkleinen. Daarnaast kunnen zij gebruik maken van diverse diensten van het Nibud (Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) zoals de Bufferberekenaar, Persoonlijk Budgetadvies en het maken van een Bespaarplan. Klanten vinden het prettig als zij inzicht hebben in en overzicht hebben over hun financiën. ING helpt daar graag bij.

Dennis Noordervliet - directeur Marketing Hypotheken

Deel dit artikel

Contact voor de media