Achtergronden storingen banken

Statement van de Nederlandse Vereniging van Banken, namens de Nederlandse banken

Klanten van Nederlandse banken ondervonden vrijdag 5 april hinder in het betalingsverkeer. Voor klanten van ING was internet bankieren en mobiel bankieren tijdelijk niet beschikbaar. Bij andere banken was het tijdelijk niet mogelijk betalingen te doen via iDeal. Een en ander was het gevolg van een zeer groot aanbod van het internetverkeer op de websites van de banken, een zogenaamde DDOS-aanval, waar zowel Nederlandse als buitenlandse banken hinder van ondervonden.

Tijdens een DDOS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt. Het gaat hier niet om een hack. De veiligheid van internet bankieren, mobiel bankieren en Ideal zijn niet in het geding geweest. De banken benadrukken een dergelijke aanval en de hinder die deze met zich mee heeft gebracht, bijzonder vervelend voor klanten te vinden. De banken houden deze DDOS aanvallen nauwlettend in de gaten en beperken tijdelijk waar nodig de toegang tot hun internetsites en nemen passende maatregelen daar waar nodig. Het Nederlandse betalingsverkeer werkt, de consumenten kunnen geld opnemen en betalen via de pinautomaten.

Toelichting voor klanten van ING

• ING doet aangifte van de DDOS-aanval
  • ING benadrukt dat het hier niet om een zogenaamde hack gaat en er is dan ook op geen enkele wijze sprake is van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens. Er is geen relatie tussen deze situatie en de verstoring van afgelopen woensdag.

Wat is een DDOS aanval?

• De technische storingen zijn het gevolg van een zeer groot aanbod van het internetverkeer op de internetsite, een zogenaamde DDOS-aanval. Tijdens een DDOS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt.
  • ING benadrukt dat het hier geen zogenaamde hack betreft en er is dan ook op geen enkele wijze sprake geweest van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens.
  • ING hanteert een zeer hoog niveau van veiligheidsmaatregelen.