Print

In het nieuws: Nederlandse tv-formats veroveren de wereld

In het nieuws: Nederlandse tv-formats veroveren de wereld

The Voice of Holland, The Voice of America, The Voice of Afghanistan. De lijst met landen waar de talentenshow wordt uitgezonden is lang. Vannacht won John de Mols Talpa een prestigieuze Emmy Award voor de Amerikaanse editie van The Voice. Nederlandse televisieformats gaan de hele wereld over. Wat maakt onze tv-programma’s tot zo’n succesvol exportproduct?

Big Brother

In meer dan 150 landen draaien de stoelen van de coaches voor zangtalenten die de sprong naar roem wagen. Daarmee is The Voice een Nederlands exportproduct geworden. Maar ook Sterren Springen, Deal or No Deal en Big Brother. Alweer in 1999 zond Veronica de eerste aflevering uit van Big Brother, de realityshow uit de koker van John de Mol. Het programma draait nog steeds in meer dan zeventig landen, waaronder Amerika, Israël en Spanje.

Top drie

Directeur-eigenaar Taco Zimmerman van productiemaatschappij Tuvalu Media noemt de Emmy-bekroning voor Talpa een knappe prestatie. “Het onderstreept ook weer de belangrijke positie die Nederland inneemt op het gebied van televisieformats. Daar profiteren we allemaal van mee. Voor zo’n klein landje is het uniek dat onze ideeën zo goed worden opgepakt in de wereld. We zijn de nummer drie in de wereld van landen die tv-content exporteren, na de VS en Engeland. Dat is heel bijzonder.”

Gewaagde formats

Zimmerman ziet een aantal redenen voor het wereldwijde succes van Nederlandse tv-ideeën. “De smaak van Nederland klopt met die van de rest van de wereld. Ik heb ooit gehoord dat McDonald’s destijds z’n eerste buitenlandse vestiging opende in Nederland – onze smaak is een maatstaf voor rest van de wereld. Wij Nederlanders durven ook anders te denken. Dat is een goede voedingsbodem voor creativiteit. Daarom zijn onze formats in eerste instantie gewaagd. De meeste landen zijn conservatiever dan Nederland.”

Publieke omroep als bakermat

Volgens Zimmerman speelt ook de historie van de publieke omroep een belangrijke rol. “De publieke omroep is de bakermat geweest van veel formats. Als je als producent in een nieuw format gelooft, kun je net zo lang doorgaan tot je een omroep vindt die het wil kopen. Dat begint helaas minder te worden, omdat het aantal omroepen afneemt. Daarom sneuvelen er steeds meer programma-ideeën.”

Ali B. op volle toeren

Tuvalu Media heeft zelf succes in het buitenland met lokale versies van Ali B. op volle toeren. “Het programma draait in Duitsland, Zwitserland, Portugal en Noorwegen”, zegt Zimmerman. “We zijn ook al een heel eind met Frankrijk.” Tuvalu deelt met elk land de lessen die in Nederland geleerd zijn. “We vertellen onze ervaringen, leggen uit hoe wij het hebben aangevlogen en met welk soort artiesten we in zee zijn gegaan. Maar je moet ook de cultuur van het land respecteren. In Duitsland zijn schlagers behoorlijk populair. Daar moet je dan wel rekening mee houden – in Nederland gebruiken we een wat breder aanbod van artiesten.”

Ik hou van Holland

Ook Nederlandse ideeën voor spelletjes gaan de hele wereld over. Dat was jaren geleden al zo met Lingo, maar ook ‘Ik hou van Holland' – hier bezig aan het elfde seizoen – is al aan meer dan dertig landen verkocht. Zimmerman: “Bij spelletjes zie je dat in de verschillende landen veel strakker aan het format wordt vastgehouden. Deal or no deal is exact hetzelfde in China en in Australië. Deal or no deal – hier onderdeel van de Postcodeloterij Miljoenenjacht – is trouwens een prachtig idee van Dick de Rijk. Het is hem als eerste gelukt om een spelshow spannend te maken zonder vraag en antwoord. Het is geniaal dat je een spelletje weet te bedenken dat uit niets anders bestaat dan het openen van dozen.”

Enorme bezuinigingen

Zimmerman is wel zorgelijk over de toekomst van de tv-industrie in Nederland. “Het kabinet Rutte heeft de creatieve industrie benoemd tot een van de negen topsectoren. Daarom begrijp ik niet dat de regering aan de ene kant zegt dat onze sector zo belangrijk is, terwijl ze aan de andere kant met enorme bezuinigingen de publieke omroep de nek omdraait. Dat gaat ons echt de derde plek kosten op formatgebied.”

Citaten

De Emmy onderstreept ook weer de belangrijke positie die Nederland inneemt op het gebied van televisieformats. Daar profiteren we allemaal van mee. Voor zo’n klein landje is het uniek dat onze ideeën zo goed worden opgepakt in de wereld. We zijn de nummer drie in de wereld van landen die tv-content exporteren, na de VS en Engeland. Dat is heel bijzonder.

Taco Zimmerman - Directeur-eigenaar Tuvalu Media

De smaak van Nederland klopt met die van de rest van de wereld. Onze smaak is een maatstaf voor rest van de wereld. Wij Nederlanders durven ook anders te denken. Dat is een goede voedingsbodem voor creativiteit. Daarom zijn onze formats in eerste instantie gewaagd. De meeste landen zijn conservatiever dan Nederland.

Taco Zimmerman - Directeur-eigenaar Tuvalu Media

Het kabinet Rutte heeft de creatieve industrie benoemd tot een van de negen topsectoren. Daarom begrijp ik niet dat de regering aan de ene kant zegt dat onze sector zo belangrijk is, terwijl ze aan de andere kant met enorme bezuinigingen de publieke omroep de nek omdraait. Dat gaat ons echt de derde plek kosten op formatgebied.

Taco Zimmerman - Directeur-eigenaar Tuvalu Media

Deel dit artikel