In het nieuws: Betalen met pin haalt contant in

Betalen met pin is veiliger, sneller en goedkoper. Toch zijn we nog gehecht aan cash geld. De Zaterdag zonder contanten moet daar verandering in brengen.

Burgemeesters zonder cash

Een week zonder contant geld op zak. Burgemeesters van twintig gemeenten, onder wie Annemarie Jorritsma in Almere en Onno Hoes in Maastricht, hebben al een week alleen met pin betaald. Zaterdag gaan hun wethouders, ambtenaren en raadsleden dat voorbeeld een dag lang volgen.

Minder cash is veiliger

De Zaterdag zonder contanten maakt deel uit van de jaarlijkse Week van de veiligheid. Hiermee wil het ministerie van Veiligheid en Justitie burgers en ondernemers wijzen op de manieren waarop ze hun eigen veiligheid kunnen vergroten. Als we meer pinnen en minder contanten op zak hebben, worden we niet zo snel doelwit van overvallen, redeneert de overheid.

Meer pin dan contant

In 2012 betaalden we in totaal 60,8 miljard euro met de pinpas, blijkt uit cijfers van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. Het bedrag aan cashbetalingen lag een stuk lager: 39,1 miljard euro. Drie jaar eerder was de verhouding tussen pin en contant nog ongeveer gelijk. We rekenen nog wel vaker contant af; in 2012 betaalden consumenten 59% van alle aankopen contant, en 39% met de pinpas.

Bijna alle winkels bieden pin

De overgrote meerderheid van de winkeliers biedt al de mogelijkheid om te betalen met pin. Van de kleinere detaillisten had 5% vorig jaar geen pinautomaat. In 2009 lag dat percentage nog iets onder de 10%. Belangenorganisatie Detailhandel Nederland wil ook die laatste 5% van de winkeliers over de streep trekken.

Pinnen op de markt

Ook op de markt kunnen we steeds vaker onze daalders pinnen. In 2012 bood 54% van de marktkramen de mogelijkheid om met pin te betalen. In 2009 was dat nog 30%. Nog niet iedereen is gewend aan elektronisch betalen bij de marktkraam: vorig jaar betaalde maar 11% van de klanten met de pinpas. Toch is de ontwikkeling onomkeerbaar, meent voorzitter Henk Achterhuis van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, de brancheorganisatie van markthandelaren. “Ik ben een groot voorstander van het betalen per pin. De consument verwacht het ook gewoon.”

Ware revolutie

“Als je het vergelijkt met vijf jaar terug is er op het gebied van betalen met pin in de ambulante handel een ware revolutie aan de gang”, zegt Achterhuis. “We stimuleren onze achterban om pinbetalingen aan te bieden; de beste reden daarvoor is dat de consument er behoefte aan heeft. De veiligheid is ook een belangrijk aspect.” Volgens Achterhuis past het bieden van pinbetalingen bij een modern marktbedrijf. “Feit is dat het bestedingsniveau van iemand die met pin betaalt, beduidend hoger ligt dan dat van iemand die met cash betaalt.”

Broodje haring

Contant geld zal volgens Achterhuis niet volledig verdwijnen. “In supermarkten en bij wat grotere bestedingen, zoals een dekbed, is pinnen een uitkomst. Maar er zal altijd behoefte blijven aan cash voor kleinere aankopen, zoals een broodje haring.”

Contactloos betalen

Ook Arjan Bol, directeur betalen van de ING, denkt dat contant geld de komende vijf tot tien jaar niet geheel zal verdwijnen. “We zijn, samen met andere banken, wel contactloos betalen met passen en de mobiele telefoon aan het introduceren, te beginnen in Leiden. Ik geloof dat die ontwikkeling zal doorzetten. De keuze voor een betaalmiddel heeft te maken met snelheid, veiligheid en gemak. Voor kleinere bedragen vinden sommige mensen contant geld nog prettig. Maar de mogelijkheid om contactloos kleine betalingen tot 25 euro te doen zonder pincode, zal daar wel verandering in brengen. Dat zeg ik ook op basis van mijn eigen ervaringen met contactloos en mobiel betalen op ons eigen kantoor, de afgelopen maanden.”

Zelf veilig betalen

Meer informatie over veilig betalen en bankieren:

Henk Achterhuis - Voorzitter Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel

Als je het vergelijkt met vijf jaar terug is er op het gebied van betalen met pin in de ambulante handel een ware revolutie aan de gang. We stimuleren onze achterban om pinbetalingen aan te bieden; de beste reden daarvoor is dat de consument er behoefte aan heeft. De veiligheid is ook een belangrijk aspect.

Henk Achterhuis - Voorzitter Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel

Arjan Bol - ING directeur betalen