Print

In het nieuws: Internetfraude: koop geen digitale kat in de zak

In het nieuws: Internetfraude: koop geen digitale kat in de zak

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Dat motto geldt zeker bij kopen op internet.

Playstation blijkt baksteen

De Playstation die een baksteen blijkt te zijn. Of de nieuwste iPhone die nooit aankwam. Bijna 370.000 Nederlanders zijn vorig jaar slachtoffer geworden van misleiding bij aan- of verkoop op internet. Dat komt neer op 3 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Nog geen vergelijking

Vergelijkingen met eerdere jaren kan het CBS nog niet maken, legt woordvoerder Senne Janssen uit. “Het is de eerste keer dat we deze vorm van fraude hebben onderzocht. De enquête maakt onderdeel uit van onze jaarlijkse Veiligheidsmonitor. In overleg met onze opdrachtgever, het ministerie van Veiligheid en Justitie, hebben we de module Cybercriminaliteit daar vorig jaar in opgenomen.

Meldpunt Internetoplichting

Bij het Meldpunt Internetoplichting neemt het aantal aangiftes van oplichting toe. Het meldpunt is een initiatief van de Politie, het Openbaar Ministerie en Marktplaats. Maandelijks komen hier ongeveer 3.600 meldingen binnen. In de drie jaar dat het meldpunt bestaat zijn dat in totaal ruim 81.000 klachten. Op basis van deze meldingen is de politie tot nu toe ruim vierhonderd keer een onderzoek begonnen.

Honderden slachtoffers

Sommige oplichters maken honderden slachtoffers, blijkt uit de cijfers van het meldpunt. Klachten gaan over fraude op platforms als Marktplaats, maar ook over webwinkels die niet blijken te bestaan.

Slinkse trucs

Als een gekocht product niet wordt geleverd, spreken we al gauw van oplichting. Toch is de rechter het daar niet altijd mee eens, legt jurist internetrecht Wouter Dammers van ICT Recht uit. “Oplichting houdt in dat je met slinkse trucs iemand z’n geld proberen af te troggelen. Daar valt ook onder dat je in plaats van een Playstation een baksteen opstuurt. Maar de consument heeft een eigen verantwoordelijkheid; hij of zij moet zelf opletten bij wie het product wordt gekocht, en onder welke omstandigheden.

Geen oplichting, wel wanprestatie

Dammers erkent dat de scheidslijn tussen oplichting en wanprestatie soms onduidelijk is. “Een pseudoniem op Marktplaats hoeft niet te betekenen dat er sprake is van oplichting. Iets anders is het als een website zich onder een valse naam presenteert.” Heeft de verkoper bewust de zaak geflest, dan is het zaak om aangifte te doen bij de politie. Maar ook als dit niets oplevert, kun je als gedupeerde naar een geschillencommissie stappen, of bij de rechter een civielrechtelijke procedure beginnen. Dammers: “Je kunt je daarbij beroepen op wanprestatie en verlangen dat het product alsnog wordt geleverd, of een schadevergoeding eisen.”

Gouden regels

Goede voorbereiding is ook bij kopen en verkopen op internet het halve werk. Enkele tips:

- Doe uw aankopen zoveel mogelijk bij websites die een erkend keurmerk hebben, zoals het Thuiswinkel Waarborg. Controleer ook of ze dit keurmerk mogen gebruiken 
- Controleer via de website van de Kamer van Koophandel of de website vermeld staat als bedrijf, inclusief contactgegevens 
- U kunt op Mijnpolitie.nl controleren of de verkoper bekend is bij de politie 
- Als u van een particulier koopt, zorg dan dat u in bezit bent van de naam, het adres en de woonplaats van de verkoper 
- Als u uw online aankopen met een creditcard doet, kunt u uw geld terugkrijgen als er niet of niet goed is geleverd.

Meer adviezen over veilig online kopen

Informatie van de Nederlandse Vereniging van Banken:
www.veiligbankieren.nl

Meldpunt Internetoplichting:
www.mijnpolitie.nl/if.shtml

Deel dit artikel