In het nieuws: Nederlanders kiezen voor winterbanden

Een op de drie automobilisten kiest voor winterbanden. Dat is veiliger. De keerzijde is dat steeds meer mensen de vervanging van banden te lang uitstellen.

Slimme keuze

Ruim 2,7 miljoen Nederlanders verruilen deze weken hun zomerbanden voor winterbanden. Ze kiezen voor de grotere veiligheid die winterbanden bieden. Daarmee volgen ze het advies op van organisaties als de ANWB en de Consumentenbond. Winterbanden zijn al een slimme keuze als de temperatuur onder de 7 graden daalt. Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; op zomerbanden heeft diezelfde auto 60 meter nodig.

Langer open

Wie pas een afspraak maakt om de banden te wisselen als de eerste sneeuw valt, zal achter in de rij moeten aansluiten, zegt branchemanager Edwin Brinksma van Vaco, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche. Bandenservicebedrijven en dealers zijn in de drukke periode langer open om de miljoenen auto’s snel van andere banden te kunnen voorzien. De markt begint wel verzadigd te raken, volgens Brinksma. “Het is bijzonder dat in vijf jaar tijd het aandeel automobilisten dat op winterbanden rijdt, is gestegen van tien procent naar ruim dertig procent”, zegt hij. De overheid stelt dit niet verplicht – in veel andere Europese landen is het gebruik van winterbanden wel wettelijk geregeld. “Nederlanders kiezen er dus bewust voor. Als ze eenmaal de keuze hebben gemaakt, willen ze ook niet anders meer.”

Gevaar op de weg

Aan de andere kant constateert de Vaco dat Nederlanders langer doorrijden op hun banden. “We hebben in oktober vorig jaar een representatieve steekproef gedaan. Die hebben we in juni herhaald. De resultaten zijn verontrustend. Veertig procent van de personenauto’s heeft banden met één of meer gebreken, en negen procent is een bedreiging voor de verkeersveiligheid. Vooral de 250.000 auto’s met banden met minder profiel dan van de wettelijk toegestane 1,6 millimeter zijn een gevaar op de weg.”

Kosten

Wie winterbanden kiest, kan langer met de zomerbanden doen, omdat die natuurlijk een deel van het jaar niet worden gebruikt. Prijzen van winterbanden lopen erg uiteen. Omvang, kwaliteit en merk spelen daarbij een rol. De goedkoopste band kan zo'n 50 euro kosten. Dat loopt op tot zo'n 160 euro en hoger. Het is verstandig om ook extra velgen te kopen. Stalen velgen zijn een goede oplossing, omdat deze beter bestand zijn tegen winterse invloeden. Een set velgen kost tussen de 200 en 300 euro. Niet iedereen kan de banden zelf opslaan. Veel garagehouders en leveranciers bieden wel die mogelijkheid. Opslag en wisselen van vier banden, twee keer per jaar, kost ongeveer 150 tot 200 euro per jaar.

Online of bij de merkdealer

De Consumentenbond vergeleek de prijzen van verschillende aanbieders. Wie online bestelt, is in veel gevallen goedkoper uit. De merkdealers kunnen tot 40 procent meer rekenen dan de goedkoopste online-aanbieder. Daar stelt de Consumentenbond wel tegenover dat dealers het voordeel bieden dat je pas betaalt als de banden onder de auto zitten. Ook bieden ze de garantie dat er vakwerk wordt geleverd.

Huren en tweedehands

Huren is een goed alternatief voor wie de winterbanden alleen nodig heeft voor bijvoorbeeld een wintersportvakantie. De richtprijs voor een periode van tien dagen voor 15 inch banden: 160 euro, zonder velgen. Ook is er een groot tweedehands aanbod. “Daarbij moet je wel opletten dat er nog voldoende profiel op de band zit, en dat het karkas niet beschadigd is”, zegt Brinksma.

Minder schade

De keuze voor winterbanden vermindert de kans op schade aanzienlijk. In de winterperiode stijgt het aantal schades van auto's op zomerbanden met 32 procent. Auto's met winterbanden rijden ook wel meer schade, maar de seizoensinvloed blijft beperkt tot 12 procent.

Buitenland

Wie met de auto op wintersport gaat, ontkomt er vaak niet aan om winterbanden te gebruiken. Landen als Duitsland en Oostenrijk stellen het gebruik van winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Boetes beginnen bij 35 euro. Ook zijn sommige landen strenger als je met een auto zonder winterbanden betrokken raakt bij een ongeluk. In Oostenrijk kan een boete dan oplopen tot 5.000 euro.

Het is bijzonder dat in vijf jaar tijd het aandeel automobilisten dat op winterbanden rijdt, is gestegen van tien procent naar ruim dertig procent.

Edwin Brinksma - branchemanager VACO

Als mensen eenmaal de keuze voor winterbanden hebben gemaakt, willen ze ook niet anders meer

Edwin Brinksma - branchemanager VACO

De 250.000 auto’s met banden met minder profiel dan van de wettelijk toegestane 1,6 millimeter zijn een gevaar op de weg.