In het nieuws: Helft studenten kiest verkeerde studie

Ga er maar aan staan: op de middelbare school al weten wat je wil worden. Niet iedereen heeft altijd al advocaat, arts, piloot of premier willen worden. Bijna de helft van de studenten is teleurgesteld over de studie die ze hebben gekozen.

Kosten: 6 miljard euro

Van de studenten die stoppen met hun opleiding geeft 50 procent aan dat dit komt door een verkeerde studiekeuze. Uit cijfers van de Onderwijsinspectie blijkt dat 24 procent van de studenten op universiteiten overstapt; 13 procent valt uit. In het hoger beroepsonderwijs stapt 16 procent over, en valt 26 procent uit. Het Research Centrum Onderwijs en Arbeidsmarkt heeft onderzocht dat studenten die uitvallen, herstarten en vertragen de maatschappij bijna 6 miljard euro kosten.

Liever switchen

Bijna 70 procent van de scholieren die hun middelbare school afronden, zegt moeite te hebben met de keuze voor een vervolgopleiding. Ook tijdens de studie worstelen veel jongeren met die keuze, blijkt uit de cijfers. Nobiles onderzocht dat bijna de helft van de studenten wel eens een switch heeft gemaakt of daarover nadenkt. Een enquête onder het Jongerenpanel van EenVandaag gaat ook in die richting: ruim een derde (35 procent) van de studenten zou liever een andere studie kiezen.

Onvolledige informatie

Goede voorlichting is daarom heel belangrijk, vindt voorzitter Jorien Janssen van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). “Het is zonde van de tijd en van het geld als je voortijdig met je studie moet stoppen. Je hebt dan al collegegeld en dergelijke betaald. De overheid wil dat studenten zo snel mogelijk afstuderen en studeren wordt ook steeds duurder. Een verkeerde studiekeuze kan een student veel geld kosten.” De LSVb heeft de voorlichtingsbrochures van hogescholen en universiteiten onderzocht. Die folders zijn volgens de studentenvakbond niet objectief en geven onvolledige informatie.

Verrassing

“Als brochures alleen zoetsappige verhalen vertellen, kun je niet van studenten verwachten dat ze de juiste keuze maken”, zegt Janssen. Zo kunnen de gevolgen van het Bindend Studieadvies een verrassing zijn voor hbo-studenten die afgaan op de informatie van de onderwijsinstelling waar ze zich inschrijven. Van de hogescholen die een Bindend Studieadvies hanteren, vermeldt 86 procent hierover niets in de folder. Janssen: “Er is een experiment bezig waarbij opleidingen ook in het tweede jaar studenten weg kunnen sturen. Dat heeft vergaande gevolgen. Wij vinden dat je iemand die bewezen heeft dat hij het eerste jaar doorkomt niet later alsnog een bindend advies kunt geven.”

Stoppen voor 1 februari

Ben je er in het eerste jaar van je studie zeker van dat dit toch niet de juiste opleiding voor je is? Dan is het verstandig om voor 1 februari je studiefinanciering stop te zetten. De prestatiebeurs wordt dan een gift. De maanden die je tot februari hebt verbruikt, gaan wel af van de totale duur van de studiefinanciering.

Collegegeld terug?

Als je tijdens het jaar stopt, is de kans groot dat je nog een deel van het betaalde collegegeld terugkrijgt. Dit kun je bij de onderwijsinstelling navragen. Voor een voltijdstudie aan hogeschool of universiteit betaal je in het studiejaar 2013/2014 1.835 euro.

Dag ov-kaart

Voor veel studenten is de ov-kaart een belangrijk onderdeel van de studiefinanciering. Als je met de studie stopt, kun je ook geen gebruik meer maken van dit ‘studentenreisproduct’. Je voorkomt boetes door de ov-kaart op tijd in te leveren: vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Als je dit vergeet, kost je dat 97 euro per halve kalendermaand. Al bijna zestigduizend studenten waren dit jaar niet op tijd met het stopzetten van hun ov-abonnement. Dat zorgt voor een totaal boetebedrag van 37 miljoen euro.

Afronden van vakken

Als je het zat bent, is de verleiding misschien groot om helemaal met de studie te stoppen. Toch kan het goed zijn om bepaalde vakken wel af te ronden. Als de volgende studie overlapt met je oude studie, kun je bijvoorbeeld vrijstelling krijgen voor sommige vakken. De nieuwe onderwijsinstelling kan hier meer over vertellen.

Buitenland lonkt

Janssen van de LSVb vertelt dat het buitenland een steeds interessanter alternatief begint te worden voor Nederlandse studenten. “In België betaal je ongeveer zeshonderd euro per jaar; in Nederland is dat bijna drie keer zo veel. In Duitsland is het – afgezien van twee deelstaten – gratis. Ook in Scandinavië betaal je geen collegegeld. Vooral als je een tweede studie wil doen, is het buitenland financieel aantrekkelijk. Hier kost dat al gauw tienduizend euro, omdat de overheid alleen de eerste studie subsidieert.”

Beter weten wat je wilt

Uitzoeken welke studie het beste bij je past? Doe een online test: www.kiesjestudie.nl

Meer informatie over stoppen met de studie en de gevolgen voor de studiefinanciering? Kijk op de website van de Dienst Uitvoering Onderwijs: www.duo.nl

Joerien Janssen - Voorzitter Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Het buitenland begint een steeds interessanter alternatief te worden voor Nederlandse studenten. In België betaal je ongeveer zeshonderd euro per jaar; in Nederland is dat bijna drie keer zo veel. In Duitsland is het – afgezien van twee deelstaten – gratis. Ook in Scandinavië betaal je geen collegegeld. Vooral als je een tweede studie wil doen, is het buitenland financieel aantrekkelijk. Hier kost dat al gauw tienduizend euro, omdat de overheid alleen de eerste studie subsidieert.

Joerien Janssen - Voorzitter Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).