ING: Nederlands overschot op de lopende rekening bereikt record van € 65 miljard in 2014

Exportsucces kan eronder lijden als bedrijfsinvesteringen niet aantrekken

Het overschot op de lopende rekening van Nederland zal in 2014 een record bereiken van € 65 miljard. Dat zegt Mark Cliffe, hoofdeconoom van ING Groep, vandaag in een presentatie over de uitdagingen bij het in stand houden van het Nederlandse exportsucces tijdens het Nationale Export Event in het Rotterdamse World Trade Centre.

Meer dan verkoop meubels

Het toenemende overschot op de lopende rekening weerspiegelt de exportkracht van Nederland, maar tegelijkertijd onderstreept het ook de zwakte van de binnenlandse vraag, en dat beperkt de import. Dat leidt volgend jaar tot een recordoverschot van € 65 miljard op de lopende rekening, oftewel 11 % van het Bruto Binnenlands Product. "Deze situatie is niet houdbaar, vooral omdat de huidige zwakte in de Nederlandse bedrijfsinvesteringen de exportcapaciteit op lange termijn dreigt te ondermijnen", zegt Cliffe.

Net als Duitsland kan Nederland meer buitenlandse kritiek over zich heen krijgen als het overschot blijft oplopen. Er geldt voor het overschot binnen de procedures van de Europese Unie een bovengrens van 6% van het BBP. Buitenlandse critici wijzen erop dat Zuid-Europese landen worden gedwongen om hun tekorten te verminderen door de binnenlandse vraag te verkleinen, terwijl de overschotlanden niet in staat zijn om hun eigen binnenlandse vraag te stimuleren. Cliffe: “Het resultaat is een deflatoire ontwikkeling die niet alleen de economie in de eurozone afremt, maar ook de gehele wereldeconomie.” Gelukkig zijn er tekenen dat de investeringen van het bedrijfsleven aantrekken, mede dankzij het aanhoudende herstel van de wereldhandel en het groeiherstel in de eurozone in het tweede kwartaal van dit jaar. Hierdoor kan Nederland profiteren van de versnelling van de wereldhandel die ING voor de komende jaren verwacht. Mark Cliffe: "Hoewel opkomende markten op lange termijn de beste vooruitzichten bieden, zijn er op korte termijn meer kansen in nabije landen als Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk." Voor die markten voorziet de ING een importgroei van respectievelijk 4½%, 12% en 7½%.

Cliffe vindt wel dat Nederland meer aan onderzoek en ontwikkeling moet doen. "Nederland is een sterke economie, maar veel van de landen die hoger staan in de concurrentieranglijsten besteden 50% tot 100% meer aan innovatie.” Hij wijst er ook op dat het essentieel is dat Nederland op fiscaal vlak concurrerend blijft. "Londen snoept investeringen af als gevolg van een fiscaal regime dat aan het inlopen is op dat van Nederland."

In het rapport dat vandaag is verschenen en in de presentatie op het Export Event onderstrepen de economen van de ING dat de Nederlandse economie zeer concurrerend is en bijzonder succesvol is in Europa. Het handelsoverschot is hoog en loopt steeds verder op. De export is nog altijd de drijvende kracht achter het herstel van de Nederlandse economie, met een glansrol voor het MKB, dat goed is voor 67% van de totale export. De sectoren agrifood en chemie leveren de belangrijkste bijdragen aan de overschotten van ons land. Nederland heeft daarbij ook enkele uitdagingen: ten eerste de zwakke binnenlandse investeringen die op termijn de sterke concurrentiepositie en exportkracht kan ondermijnen. Verder signaleren de ING economen dat de Nederlandse export nog steeds wordt gedomineerd door de wederuitvoer en niet door de binnenslands geproduceerde uitvoer. Ook vinden ze het Nederlandse marktaandeel in de snelgroeiende markten van Azië relatief laag. Langetermijn kansen liggen in de groeimarkten, ook al tonen recente tegenslagen dat er ook risico’s aan deze regio’s verbonden zijn. Traditionele markten zoals het VK, de VS en zelfs de omliggende EU-landen bieden kansen op de kortere termijn.

Mark Cliffe - Hoofdeconoom van ING Groep

Mark Cliffe - Hoofdeconoom van ING Groep