Print

In het nieuws: Vakanties staan onder druk

We kunnen maar moeilijk zonder vitamine V. Toch moeten we ook op reizen en ontspanning bezuinigen.

Grootste daling sinds jaren tachtig

Van onze vakantie blijven ze af. Nederlanders houden zo lang mogelijk vast aan het gevoel van vrijheid. Toch boeken we dit jaar minder vakanties. “We verwachten over 2013 een daling van 4 procent”, zegt sectormanager zakelijke dienstverlening Sasja van As-Winters van de ING. Ze baseert zich daarbij op onderzoek van NBTC-Nipo Research en ramingen van het ING Economisch Bureau. Dat is de grootste afname sinds de jaren tachtig.

Vooral minder korte vakanties

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (81 pct) heeft dit jaar de koffers gepakt, maar we gingen wel minder vaak op reis. “Dat we minder op vakantie gaan, heeft nog steeds te maken met de onzekerheid op de arbeidsmarkt en het dalend besteedbaar inkomen”, verklaart sectormanager zakelijke dienstverlening Sasja van As-Winters van de ING. Nederlanders hebben vooral ingeleverd op het aantal korte vakanties van twee tot zeven dagen. Deze reizen zijn in eigen land en over de grens met 1,2 miljoen gedaald naar 19 miljoen, op een totaal aantal vakanties van 36 miljoen.

Zuinig naar de sneeuw

De wintersport blijft ook niet buiten schot, blijkt uit cijfers van de Vraag van Vandaag van het ING Economisch Bureau onder ruim 59.000 respondenten. Per saldo zijn de Nederlanders van plan om op de sneeuwvakantie te besparen. Van de mensen die besneeuwde bergtoppen opzoeken, wil een derde bezuinigen ten opzichte van vorig jaar.

Gunstige last minutes

Als het aantal boekingen terugloopt, biedt dat kansen voor de groep die wel gaat, vertelt Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau: “Als meer mensen thuisblijven, zullen de accommodaties meer moeite doen om klandizie te vinden. Het verhoogt ook de onderhandelingsmacht van de wintersporter en vergroot de kans op gunstig geprijsde last minutes.”

We geven minder uit

Volgens NBTC-Nipo Research besteden Nederlanders in 2013 in totaal 15,5 miljard euro aan binnen- en buitenlandse reizen. We zoeken naar manieren om minder geld uit te geven. De groei is in de afgelopen jaren afgevlakt, legt Van As uit. “Tussen 2002 en 2010 zijn de bestedingen met 25 procent gegroeid. Maar ING verwacht dat de uitgaven aan vakanties in de periode tot 2020 nog maar met 5 procent zullen stijgen.”

Online niet altijd het voordeligst

Consumenten regelen steeds meer zelf hun reis en verblijf. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25 naar 76 procent. Van As adviseert om niet altijd alleen af te gaan op wat je online vindt. “Vraag ook advies in je omgeving, bijvoorbeeld via de social media. Denk niet dat je alles wel zelf kunt regelen; dat is niet altijd de goedkoopste en de beste manier. Een reisorganisatie heeft namelijk al de contacten en de pakketafspraken, waardoor ze veelal goedkoper kunnen zijn en een completer aanbod hebben.”

Bij iemand logeren

Een groep reizigers voelt zich ook aangesproken door ‘social travel’. Op sites als Airbnb bieden particulieren hun huis of appartement voor korte perioden te huur aan. “Dat zijn mooie initiatieven”, zegt Van As. “Als consument moet je er wel rekening mee houden dat je commissie moet betalen. Bij online-travelagents, zoals Booking, betaalt de aanbieder van de locatie de commissie. Voor toeristen zijn platforms als Airbnb een mooi middel om op andere plekken te komen dan in hotels en vakantieparken. Wie op deze manier ergens wil logeren, doet er goed aan om te bedenken dat je in iemands appartement of huis slaapt – zoiets moet je wel aanspreken.”

Tot de helft goedkoper eten en slapen

Het ING Economisch Bureau onderzoekt jaarlijks prijzen van hotels en restaurants in twintig populaire Europese vakantiebestemmingen. Daaruit blijkt dat een etentje en een overnachting in het oosten van Europa ruim de helft goedkoper kunnen uitpakken dan in eigen land. Meer uitkomsten:
http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2013/06/horeca_helft_goedkoper_in_hongarije.aspx

Goed voorbereid op weg met deze vakantietips:
http://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/de-beste-vakantietips/

Hoe staat de reissector ervoor? De visie van de ING op travel 2020:
http://www.ing.nl/zakelijk/ing-economisch-bureau/sectoren/2012/06/20120612-travel2020.aspx

Citaten

Dat we minder op vakantie gaan, heeft nog steeds te maken met de onzekerheid op de arbeidsmarkt en het dalend besteedbaar inkomen.

Sasja van As-Winters - ING sectormanager zakelijke dienstverlening

Als meer mensen thuisblijven, zullen de accommodaties meer moeite doen om klandizie te vinden. Het verhoogt ook de onderhandelingsmacht van de wintersporter en vergroot de kans op gunstig geprijsde last minutes.

Marten van Garderen - ING Economisch Bureau

Voor toeristen zijn platforms als Airbnb een mooi middel om op andere plekken te komen dan in hotels en vakantieparken. Wie op deze manier ergens wil logeren, doet er goed aan om te bedenken dat je in iemands appartement of huis slaapt – zoiets moet je wel aanspreken.

Sasja van As-Winters - ING sectormanager zakelijke dienstverlening

Deel dit artikel