In het nieuws: Goed doel voor oude cadeaubon

Keukenlades en schoenendozen bieden geduldig ruimte aan cadeaubonnen. Wie wat bewaart heeft wat? Zelfs waardebonnen in guldens zijn lang niet altijd waardeloos.

Prullenbak

Jaarlijks verdwijnt er in Nederland voor 5 miljoen euro aan cadeaubonnen in de prullenbak, volgens een schatting van de Consumentenbond. De geldigheidstermijn is verstreken, of er staat nog een bedrag in guldens op. Toch is de waardebon dan niet altijd waardeloos.

Geldigheid

Bij een cadeaubon of -kaart betaalt de koper voor diensten of goederen die later worden geleverd. Over de geldigheidsduur van waardebonnen en cadeaukaarten ontstaat vaak onduidelijkheid. Wat zijn de regels? Als er geen datum op de bon staat, blijft deze voor altijd geldig. Als er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon staat, is deze vijf jaar te verzilveren. Op sommige waardecheques staat dat ze bijvoorbeeld een jaar geldig zijn. Zo’n termijn kan onredelijk zijn. ‘De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is.’ Een voorbeeld zijn bonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Uitbetalen

Is de cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om deze te verzilveren, stelt overheidsplatform Consuwijzer. Het is dan aan de winkelier om te bepalen of u toch nog iets mag uitzoeken. De grote verstrekkers van cadeaubonnen doen hier minder moeilijk over. De grootste waardebon in Nederland, de VVV Cadeaubon is onbeperkt geldig. Dat geldt niet voor de versies waarop nog een bedrag in guldens staat vermeld. De VVV betaalt de waarde hiervan wel uit, als de bezitter hierover contact opneemt.

Minder bonnen

Bijna 23.000 winkels in heel Nederland accepteren de VVV Cadeaubon, vertelt communicatiemanager Paul van Harten van VVV Nederland. “Maar na vijf opeenvolgende jaren van groei hebben we vorig jaar minder bonnen verkocht dan in 2012.” Het belang van online winkelen groeit. “We onderzoeken de mogelijkheden om de cheque online te verzilveren.” Er is al wel een samenwerking met Bol.com. “Maar daarbij moet de consument de bon eerst opsturen. Vervolgens krijgt hij een code die hij op de website kan intikken. Dat is een omslachtige procedure. Het is niet meer van deze tijd.”

Van papier naar plastic

Ook met de Boekenbon kunnen klanten nog bij Bol.com terecht. Maar de Nederlandse Boekenbon is zelf in september 2012 overgestapt op een plastic cadeaukaart. “Daardoor kunnen we nu precies zien waar de cadeaukaart is uitgegeven, en op welk moment en waar deze is ingeleverd”, zegt communicatiemedewerker Madelon Visser. “Ook biedt dit betere inwisselmogelijkheden, zeker voor e-books.” Of de plastic cadeaukaart beter of slechter loopt dan de papieren voorloper, vindt Visser moeilijk te zeggen. “Wat meespeelt, is dat de boekenmarkt als geheel terugloopt. Dat merken wij ook.”

Niet waardeloos

De plastic cadeaukaart van de Boekenbon is tien jaar geldig. De papieren versie is niet waardeloos geworden, vertelt Visser. “Er zijn nog relatief veel papieren boekenbonnen in omloop. Het gaat om 5 procent van het totaal. In verhouding is dat niet veel, maar we geven al bijna tachtig jaar bonnen uit. Daarom hebben we besloten dat consumenten de papieren versie oneindig kunnen inleveren.”

Uit 1971

Visser: “Laatst kregen we nog vier boekenbonnen uit 1971. Daar stond nog op dat ze maar drie maanden geldig waren. Mensen bellen ons daarom ook wel op om te vragen of ze de bonnen toch nog kunnen inleveren. Daar doen we dan niet moeilijk over.”

Goede doelen

Om oude cadeau- en waardebonnen nog nieuw leven in te blazen, is Stichting Doneerkadobon in het leven geroepen. De Stichting neemt cheques waarvan de geldigheid is verstreken graag in en probeert deze alsnog te verzilveren bij de uitgever. De opbrengst gaat naar goede doelen.

Mijn Geld

Annemarie van Gaal beantwoordt een vraag over cadeaubonnen:
www.mijngeld.nl/antwoord-van-de-dag/annemarie-van-gaal/zijn-mijn-oude-cadeaubonnen-echt-niets-meer-waard

Na vijf opeenvolgende jaren van groei hebben we vorig jaar minder VVV-bonnen verkocht dan in 2012.

Paul van Harten - VVV Nederland

We onderzoeken de mogelijkheden om de cheque online te verzilveren.

Paul van Harten - VVV Nederland

Madelon Visser - communicatiemedewerker de Nederlandse Boekenbon