Print

In het nieuws: Webwinkelier onderscheidt zich als superspecialist

In het nieuws: Webwinkelier onderscheidt zich als superspecialist

Een webwinkel klik je vrij eenvoudig bij elkaar. Maar dan? De kille cijfers laten geen rooskleurig beeld zien.

Beneden modaal

Zo’n 80 procent van de webwinkeliers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de internetshop. De helft zet per jaar minder dan 10.000 euro om, blijkt uit het onderzoek Shopping 2020. Winst heeft één op de drie online ondernemers nog nooit gemaakt.

Webwinkel als hobby

Dé webwinkelier bestaat niet. Zo runt de ‘sparetime-ondernemer’ een webwinkel naast een fulltimebaan of studie. De ‘parttime-webondernemers’ verdelen hun tijd tussen webshop, parttimebaan en/of gezin. Beide groepen hebben relatief weinig inkomsten. De fulltime-ondernemers en bedrijven met twee eigenaren doen het beter: respectievelijk 15 en 20 procent heeft nog nooit winst gemaakt. Van de parttime-webwinkeliers heeft 38 procent nooit een euro extra overgehouden. Bij de sparetimers is dat 34 procent.

Niet voorbereid

“Belangrijk bij de start van een webwinkel is de keuze of het echt een levensdoel gaat worden, of dat het een hobby is”, zegt Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep online ondernemen van Shopping 2020. “Als je ervoor kiest om een online winkel erbij te doen, moet je niet verwachten dat je heel rijk gaat worden.” Ongeveer een kwart van de webwinkeliers heeft zich niet voorbereid op de start van de onderneming, stelt Weltevreden. “Ze hebben geen businessplan geschreven, hebben geen informatie ingewonnen bij de Kamer van Koophandel of met de bank gesproken.”

Geringe overlevingskansen

De meeste webwinkeliers denken dat ze in 2020 nog online actief zijn. Toch zijn de overlevingskansen verhoudingsgewijs klein. Volgens het Shopping 2020-onderzoek bestaat vier jaar na de start nog 41 procent van de online ondernemers. Voor het hele bedrijfsleven is dat percentage 59 procent.

Online groeit hard

De aanwas van starters was in 2013 vooral zichtbaar in de meer laagdrempelige sectoren: de detailhandel en onderwijs (denk aan bedrijfstrainingen, studiebegeleiding/coaching, autorijscholen) Het aantal nieuwe bedrijven in de detailhandel is met 13 procent toegenomen. “Binnen deze sector groeide het aantal ondernemers dat een online winkel begint het hardst, met 19 procent”, zegt Katinka Jongkind van het ING Economisch Bureau. “Veel starters beginnen een online bedrijf omdat het laagdrempelig is. Het vergt relatief weinig investeringen. Je hebt ook geen kantoorruimte nodig. In principe kun je zo beginnen. Maar als je je niet weet te onderscheiden, is het lastig om het hoofd boven water te houden.”

Superspecialisten

Sectormanager food en retail Dirk Mulder van de ING verwacht een ‘enorme verschuiving in de markt’. “Er blijft straks een beperkt aantal internationale e-commercespelers over. Dat zijn zeer professionele ondernemingen die in staat zijn om flinke schaalvoordelen te behalen. Daarnaast heb je de merken met een eigen webshop – de multichannelspelers, zoals H&M, G-Star en Nike. Dan blijft er alleen nog ruimte over voor de echte nichespelers. Dat zijn de superspecialisten, die zich onderscheiden van de grote aanbieders. Zie het als een speciaalzaak in de food; die kan niet op tegen de supermarkt. Maar als ze andere producten hebben – biologisch aanbod bijvoorbeeld – dan kunnen ze overleven.”

Tips voor succes

Steek boven het maaiveld uit met deze adviezen van Jesse Weltevreden en Dirk Mulder:

  • Streef ernaar om een echt uniek product te verkopen;
  • De gekozen concurrentiestrategie heeft ook effect. Als u op prijs gaat concurreren, is de kans op succes niet groot. Vroeg of laat houdt u geen marge meer over;
  • Denk ook goed na in welke branche u actief wordt. Bijvoorbeeld: in kleding is de kans op winstgevendheid veel kleiner, door de hoeveelheid retourzendingen en omdat het een seizoensproduct is;
  • Bijna een kwart van de webwinkeliers monitort niet de prestaties van online shop. Met programma’s voor webanalyse kunt u nagaan hoe goed u gevonden wordt en hoe u dit kunt optimaliseren;
  • Een ondernemer kan niet alles tot in de finesses zelf regelen. Maak keuzes: welke processen besteedt u uit en wat doet u zelf?
  • U bouwt ook een bestand op van mensen die bij u hebben gekocht. U kunt deze gegevens gebruiken om de relatie met de klant te versterken. Denk hierbij aan de bedankmail na een bestelling en mailings met suggesties voor producten die goed passen bij een eerdere bestelling.

Citaten

Belangrijk bij de start van een webwinkel is de keuze of het echt een levensdoel gaat worden, of dat het een hobby is.

Jesse Weltevreden - lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam

Veel starters beginnen een online bedrijf omdat het laagdrempelig is. Het vergt relatief weinig investeringen. Je hebt ook geen kantoorruimte nodig. In principe kun je zo beginnen. Maar als je je niet weet te onderscheiden, is het lastig om het hoofd boven water te houden.

Katinka Jongkind - ING Economisch Bureau

Er blijft op den duur naast de grote spelers alleen nog ruimte over voor de echte nichespelers. Dat zijn de superspecialisten, die zich onderscheiden van de grote aanbieders.

Dirk Mulder - ING sectormanager food en retail

Deel dit artikel