Print

In het nieuws: Oudere vakantievierder kiest voor vrijheid

In het nieuws: Oudere vakantievierder kiest voor vrijheid

Vrijheid, blijheid. Nederlandse vakantievierders kruipen vaker achter het stuur van een camper. Vooral ouderen zijn in de markt voor een kampeerauto. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en bureau VWE.

Zwerfwagen in zwang

Zwerfwagen, noemen onze zuiderburen het. Het geeft goed aan welk gevoel van vrijheid bezitters van een camper nastreven. In vijf jaar tijd is het aantal kampeerauto’s in Nederland met maar liefst 44 procent toegenomen. Er rijden er sinds januari 2014 ruim 85.600 rond, stelt de Bovag.

Minder caravans

Het aantal caravans daalde juist aanzienlijk. In 2009 kochten ruim tienduizend Nederlanders een caravan. In 2013 waren dat zo’n 5.800 exemplaren. “Toch blijft Nederland caravanland nummer één”, zegt woordvoerder Tom Huyskens van de Bovag. Er staan ruim 463.000 caravans geregistreerd. Daarmee zijn we het land met de grootste caravandichtheid in Europa. “In Nederland is het aantal campers minder dan een vijfde van het aantal caravans”, zegt Huyskens. “In andere landen rijden juist veel meer campers rond.”

Tweedehandsmarkt doet het goed

Vooral tweedehands campers zijn in trek. Vorig jaar kochten Nederlanders 1.098 nieuwe kampeerauto’s, tegen 1.295 in 2012. De verkoop van occasions nam toe van 4.897 in 2012 tot 5.232 vorig jaar. Uit cijfers van bureau VWE blijkt dat hoofdzakelijk ouderen zowel nieuwe als gebruikte exemplaren kopen. Huyskens: “Ze hebben gespaard, ze hebben hun hypotheek afbetaald, de kinderen zijn het huis uit, en ze hebben geen grote auto meer nodig voor woon-werkverkeer. Ze hebben een kleinere of hybride auto aangeschaft – vaak ook omdat dat fiscaal is gestimuleerd – maar kunnen daarmee geen caravan trekken. Om er toch op uit te kunnen gaan, hebben ze een camper gekocht.”

Eerste levensbehoefte

“Mensen zien vakantie vieren als een eerste levensbehoefte”, zegt sectormanager zakelijke dienstverlening Sasja van As-Winters van de ING. “Maar we gaan minder ver en minder duur op reis. De vergrijzing speelt een rol. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Ouderen willen meer op pad zijn, maar hebben geen zin om steeds met het vliegtuig te gaan. Ze kiezen ook graag voor een rondje Europa. Een camper is eenmalig wel een behoorlijke investering, maar je kunt toch vaker even weg. Het biedt ook een zekere luxe en het heeft een wat hippere uitstraling dan een caravan.”

Gemiddeld zestig jaar

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), de grootste campervereniging van Europa, is ook vooral populair onder de doelgroep 55-plussers, vertelt directeur Stan Stolwerk. “De gemiddelde leeftijd van onze leden is rond de zestig jaar. Het zijn vooral mensen die in de goede jaren hun pensioen hebben kunnen opbouwen, met een bovenmodaal inkomen.”

Het draait om beleving

Een verschuiving van caravanbezitters naar campers is volgens Stolwerk niet per se vanzelfsprekend. “Het is toch een andere manier van vakantie vieren. Bij de kampeerauto draait het om het reizen en de beleving, en niet om het ergens komen. Daar zit wel het verschil met de caravan- of tentbezitter. Het is een andere manier van met je vrije tijd omgaan.”

Twee maanden op pad

Een camper kopen is eigenlijk pas zinvol als je er twee maanden per jaar mee op pad gaat, stelt Stolwerk. “Anders is het erg kostbaar. Een nieuwe camper koop je toch vanaf zo’n vijftigduizend euro. Dat de tweedehands verkopen harder zijn gestegen, is in mijn ogen het effect van de recessie.”

Gratis overnachten

Ben je eenmaal op weg, dan is de camper relatief goedkoop, betoogt Stolwerk. “Er zijn landen in Europa waar je gratis kunt overnachten. In andere gevallen ben je tien euro per nacht kwijt. Camperbezitters staan gemiddeld de helft van de tijd op een camping. Ook heb je je eigen keuken bij je, zodat de kosten voor eten en drinken binnen de perken kunnen blijven.”

Kosten vallen mee

Net als bij een personenauto gelden bij een kampeerauto kosten voor afschrijving, onderhoud en reparaties. Stolwerk: “Daar valt geen richtlijn voor te geven. Maar in de regel vallen deze kosten erg mee.” Ook moet een kampeerauto een APK ondergaan. Daarnaast is een WA-verzekering verplicht.

Stallen

In de meeste Nederlandse gemeenten mag een camper niet voor langere tijd aan de openbare weg staan. Dan is stalling nodig. De kosten lopen uiteen van 150 tot 300 euro per jaar. De afmetingen van de camper spelen daarbij mee, maar ook de keuze voor een binnen- of buitenstalling.

Wegenbelasting

De wegenbelasting voor kampeerauto’s is relatief gunstig. Voor een camper geldt het kwarttarief, wat inhoudt dat u een kwart van de motorrijtuigenbelasting kwijt bent die u normaal per kalenderjaar betaalt.

Citaten

Mensen zien vakantie vieren als een eerste levensbehoefte, maar we gaan minder ver en minder duur op reis.

Sasja van As-Winters - ING sectormanager zakelijke dienstverlening

Nederland blijft caravanland nummer één. Er staan ruim 463.000 caravans geregistreerd. Daarmee zijn we het land met de grootste caravandichtheid in Europa.

Tom Huyskens - Woordvoerder van de Bovag

Bij de kampeerauto draait het om het reizen en de beleving, en niet om het ergens komen. Daar zit wel het verschil met de caravan- of tentbezitter. Het is een andere manier van met je vrije tijd omgaan

Stan Stolwerk - Directeur Nederlandse Kampeerauto Club (NKC)

Deel dit artikel