Print

In het nieuws: Verkoopstyling onmisbaar bij verkoop woning

In het nieuws: Verkoopstyling onmisbaar bij verkoop woning

Wie z’n woning niet optimaal voorbereidt voor de verkoop, verliest de online strijd. Hoe maak je van je huis de groene appel tussen de rode appels?

Digitale strijd

De verkoop van woningen is vooral een strijd op internet. “Daar begint de zoektocht van kopers”, zegt woordvoerder Roeland Kimman van makelaarsorganisatie NVM. “Die digitale strijd moet je winnen. Ga maar na: Funda heeft 3 miljoen bezoekers per maand en er zijn het afgelopen jaar ongeveer 120.000 woningen verkocht. De digitale presentatie, met goede foto’s, is essentieel.”

Marktspel

De huizenmarkt is veranderd, stelt Kimman. “Vijf jaar geleden was het een verkopersmarkt, nu is de koper aan zet. In de vorige situatie was er veel vraag en weinig aanbod. Dat is nu andersom. Voor de recessie kon een koper uit gemiddeld zeven woningen kiezen die pasten bij z’n vraag. Inmiddels zijn dat er meer dan twintig. Op informatiebijeenkomsten vraag ik altijd aan woningeigenaren: zet je je huis te koop, of wil je het ook verkopen? Als je van je huis af wilt, moet je aan het marktspel meedoen.”

Groene appel

Dat spel bestaat uit opvallen, verklaart directeur Femke Apontoweil van Koozi. “Jouw woning moet de groene appel zijn in een bak met rode appels. Apontoweil begon in 2004 met interieurstyling en ‘het opleuken van huizen’. Later ging dat verkoopstyling heten. Ze wil niet met succescijfers strooien. “Er zijn collega’s die beweren dat er 80 procent meer huizen worden verkocht door hun stylingadviezen. Ik ga dat soort uitspraken niet doen. Je kan het simpelweg niet bewijzen. Ik durf wel te stellen dat we voor de recessie woningen boven de vraagprijs verkochten omdat ze er leuker uitzagen. Nu verkopen we ze vooral sneller.”

Vast onderdeel

Verkoopstyling is een vast onderdeel geworden van de verkoop van een woning, stelt Apontoweil, die ook les geeft aan NVM-makelaars. “In het begin werd ik gevraagd als een huis heel lang te koop stond. Nu schakelen makelaars me al in voordat de verkoop begint.” Volgens haar werkt 70 procent van de makelaars samen met een stylist. “De makelaar biedt meestal aan de verkoper aan om er een specialist bij te halen.”

Concurrenten

Tips als ‘zorg dat het huis opgeruimd is’ vindt Apontoweil te afgezaagd. “Het is wel belangrijk dat het huis neutraal oogt. Kopers willen kunnen zien hoe hun inrichting in het nieuwe huis zou passen.” Ook adviseert ze om eerst de concurrenten te bekijken. “Wij gaan zelf ook op Funda kijken. Welke huizen staan er nog meer in de omgeving te koop? Hoe zien ze eruit en wat is de prijs?

Doelgroep

Hou ook de doelgroep goed voor ogen, adviseert Apontoweil. “Wil je gezinnen aanspreken? Als je huis vier slaapkamers heeft, en er is er maar één ingericht met een bed, dan zal dat de doelgroep niet aanspreken. Kijk ook naar elke afzonderlijke ruimte. Vaak hebben huizen een rommelkamer – zet er een bureau in, en je hebt een studeerkamer.”

Sfeer

Een leeg huis werkt ook niet bevorderlijk, betoogt Apontoweil. “Het lijkt dan veel kleiner. Zet je een grote plant neer, en een bank en een tafel, dan zien mensen de verhoudingen al. Kopers letten op sfeer. Een lege woning loop je zo weer uit.”

Timmer aan de weg

Wie budget heeft om een klusjesman in te schakelen, kan tot en met 31 december 2014 profiteren van het lagere btw-tarief van 6 procent voor onderhoudswerkzaamheden. De tijdelijke btw-verlaging op arbeidskosten geldt niet alleen voor het huis, maar ook voor de tuin. Het werk moet wel voor 1 januari 2015 zijn afgerond.

Verse appeltaart?

Zijn potentiële kopers eenmaal over de drempel gestapt, dan kan geur ook een rol spelen. Werkt de befaamde verse appeltaart nog? “Die kunnen verkopers het beste bewaren voor een open dag”, zegt Apontoweil. “Dat heeft vooral zin als kijkers er ook daadwerkelijk een stukje van mogen eten.”

handige link

ING Woondiensten: hulp bij koop en verkoop van een woning
www.ing.nl/particulier/hypotheken/woondiensten

Citaten

De digitale strijd moet je winnen. Ga maar na: Funda heeft 3 miljoen bezoekers per maand en er zijn het afgelopen jaar ongeveer 120.000 woningen verkocht. De digitale presentatie, met goede foto’s, is essentieel.

Roeland Kimman - makelaarsorganisatie NVM

Zet je je huis te koop, of wil je het ook verkopen? Als je van je huis af wilt, moet je aan het marktspel meedoen

Roeland Kimman - makelaarsorganisatie NVM

Deel dit artikel