Print

‘Valentijnsinflatie’ 2,6%

Cupido vooral meer kwijt aan geurtjes en bloemen

Een compleet Valentijnspakket is dit jaar 2,6% duurder dan vorig jaar. Cupido is vooral meer kwijt aan parfum en bloemen. Geurtjes kosten ruim 6% meer dan een jaar geleden. Bloemen werden 4,7% duurder. Sieraden en chocolade werden juist goedkoper. Dat blijkt uit de ‘Valentijnsinflatie’ die het ING Economisch Bureau heeft berekend.

Meer inflatie voor Cupido dan gemiddeld

Een compleet Valentijnspakket, inclusief een avondje uit, werd afgelopen jaar 2,6% duurder, blijkt uit berekeningen van het ING Economisch Bureau. Daarmee heeft Cupido aanzienlijk meer last van de prijsstijgingen dan de gemiddelde consument. De totale inflatie bedraagt namelijk 1,4%, blijkt uit vandaag verschenen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Luchtjes en bloemen stuwen Valentijnsinflatie

Vooral populaire Valentijnsgeschenken dreven de Valentijnsinflatie op. Parfums en andere schoonheidsartikelen zijn maar liefst 6,3% duurder dan een jaar geleden. Een geliefde verrassen met een bloemetje is dit jaar 4,7% duurder dan vorig jaar. De prijsontwikkeling van deze twee cadeaus is goed voor meer dan de helft (1,7%) van de totale Valentijnsinflatie.

Entreekaartjes ook stuk duurder

Veel stellen gaan op Valentijnsdag een avondje uit. Zij beginnen de avond bijvoorbeeld in hun favoriete restaurant en gaan daarna naar de film, het theater of bezoeken een concert. Kaartjes voor bioscoop, theater en concert werden het afgelopen jaar een stuk duurder. De entreeprijzen stegen gemiddeld 4,9%. Ook een etentje buiten de deur werd het afgelopen jaar duurder (1,2%).

Sieraden en chocolade goedkoper

Een meevaller is er ook voor Cupido: sieraden werden het afgelopen jaar iets goedkoper (-0,9%) en dat had een drukkend effect op de Valentijnsinflatie. De prijsdaling van sieraden is mede te danken aan de sterke daling van de goud- en zilverprijzen. Zilver werd 36% goedkoper en goud 26%. Ook chocolade werd het afgelopen jaar goedkoper (-0,9%).

Prijsontwikkeling populaire Valentijnsgeschenken

Het ING Economisch Bureau heeft de Valentijnsinflatie berekend op basis van de prijsontwikkeling van enkele populaire Valentijnsgeschenken en uitjes: bloemen, chocolade, parfums, sieraden, wijn, restaurantbezoek en kaartjes voor bioscoop, theater en concert. Voor de berekening zijn de vandaag verschenen inflatiecijfers van het CBS gebruikt.

Deel dit artikel

Contact voor de media