In het nieuws: TEDxBinnenhof plant innovatieve zaadjes

Planten die mobieltjes opladen, of zelfs een heel huishouden van energie voorzien. Nederlandse innovatieve ideeën krijgen een podium op TEDxBinnenhof in de Haagse Ridderzaal. Met een gratis app kan iedereen de grensverleggende duurzame verhalen op elk moment terugkijken.

Elektriciteit uit de tuin

Stroom uit je boom. Het kan echt. Op TEDxBinnenhof vertelt Marjolein Helder van Plant-e hoe planten letterlijk groene stroom kunnen leveren. Stel je voor: elektriciteit rechtstreeks uit je eigen tuin.

Genoeg voor een huishouden

Volgens Helder van Plant-e moet het uiteindelijk mogelijk worden om met 100 vierkante meter van het systeem genoeg elektriciteit te produceren voor een gemiddeld Nederlands huishouden. Planten maken door fotosynthese organisch materiaal aan. Een deel geven ze via hun wortels af aan bacteriën. Die produceren bij het afbraakproces elektronen. De elektronen die vrijkomen bij het afbraakproces vangt Plant-e op in koolstofelektroden die direct elektriciteit kunnen leveren.

Idee krijgt vleugels

Helder van Plant-e is een van de 11 gelukkigen die hun duurzame idee met de wereld mogen delen op TEDxBinnenhof in de Haagse Ridderzaal. De ambitie van de TED-organisatie is om een goed idee vleugels te geven door het met zoveel mogelijk mensen te delen. TED staat voor Technology, Entertainment, Design. Amerikaan Richard Saul Wurman begon in 1984 met bijeenkomsten waar mensen ideeën konden uitwisselen over verbinding in de wereld. De TED Talks namen een vlucht toen Chris Anderson het evenement overnam. De bijdragen van de sprekers door de jaren heen zijn ook online te bekijken; dat zijn er al meer dan 1.500, die gezamenlijk ruim een miljard keer zijn bekeken.

Duurzame ideeën

Het succes van TED groeide met de TEDx-events in verschillende landen. Jim Stolze haalde TEDx naar Nederland. Hij is ook de organisator van TEDxBinnenhof, dat overheid en bedrijfsleven met elkaar verbindt. Het thema van de tweede editie van TEDxBinnenhof, op 31 maart, is Global Challenges, Dutch Solutions. Meer dan 350 kandidaten met innovatieve, duurzame ideeën hadden zich aangemeld om te mogen spreken op TEDxBinnenhof. Een jury, bestaande uit astronaut André Kuipers, Bertholt Leeftink (directeur-generaal ondernemerschap en innovatie van het ministerie van Economische Zaken) en Jim Stolze (TEDx) selecteerde de shortlist van 11 sprekers.

Gratis app ter inspiratie

De livestream van TEDxBinnenhof gaat letterlijk de hele wereld over. Niet alleen online, maar ook op zo’n 25 locaties in Nederland en in ruim 40 Nederlandse ambassades en consulaten konden mensen de beelden bekijken. TEDx-partner ING stelt ook een speciale app beschikbaar voor TEDxBinnenhof. De TED-talks zijn met deze app ook later nog terug te kijken. Ook is er informatie over de sprekers te vinden. Daarnaast biedt de app toegang tot een database met innovatieve ideeën die voor deze editie van TEDxBinnenhof beschikbaar zijn gesteld. U kunt zich zo laten inspireren en contact opnemen met de bedenkers om te bekijken of u een bijdrage kunt leveren.

Grote bestelling

Het motto van TED, ‘ideas worth spreading’, wordt in het geval van Plant-e ook ‘ideas worth doing’. De Nederlandse overheid heeft als eerste een grote partij energieopwekkende planten besteld. De planten gaan zorgen voor buitenverlichting op het Hembrugterrein in Zaandam, waar innovatieve ondernemingen gevestigd zijn. Ook dienen ze als oplaadpunt voor mobiele telefoons. Het Rijk wil zo ruimte geven aan prille ontwikkelingen op het gebied van groene technologie.