In het nieuws: Winkeliers bundelen krachten om klanten te trekken

Winkelen kan leuker, makkelijker en goedkoper. Winkeliers bedenken creatieve manieren om het publiek te verleiden.

Parkeerkosten vergoeden

Winkelen in de binnenstad kan prijzig zijn voor wie met de auto komt. Sommige Amsterdamse middenstanders vergoeden daarom de parkeerkosten van hun klanten. Bezoekers van kinderkledingzaak ’t Schooltje kunnen het kenteken van hun auto aan de eigenaar Henk Grifhorst doorgeven. Hij meldt het voertuig dan telefonisch aan. Als de klant de zaak weer verlaat, meldt de winkelier de auto weer af. De maandelijkse rekening die hij van de parkeerdienst krijgt, kan hij aftrekken als bedrijfskosten, vertelt Grifhorst in De Telegraaf. Hij adviseert andere middenstanders om deze service ook aan klanten aan te bieden.

Creatieve manieren

Winkeliers moeten op zoek naar creatieve manieren om het hoofd te bieden aan concurrentie van internetwinkels. Daarnaast is de uitdaging om winkelgebieden aantrekkelijk te maken en te houden. De leegstand van winkelpanden nam in de afgelopen twee jaar met 20 procent toe tot 15.000 locaties, stelt onderzoeksbureau Locatus.

Shoppingfestival

In Veenendaal hebben gemeente en winkeliers de handen ineengeslagen om meer consumenten naar de winkels te trekken. In het weekend van 28 maart vindt daar het Shoppingfestival plaats. “Andere binnensteden organiseren ook evenementen om de levendigheid te bevorderen, maar eind maart pakken wij uit met activiteiten die echt verkopen moeten opleveren”, zegt manager Roeland Tameling van stichting Promotie Veenendaal.

Absurde aanbiedingen

Onderdeel van het Shoppingfestival is Spot & Shop. Op zaterdag 29 maart is er vanaf 9 uur ’s ochtends elk halfuur ergens een Absoluut Absurde Aanbieding, vertelt Tameling. Consumenten kunnen op een speciale website hun mobiele nummer achterlaten. Ze krijgen dan elk halfuur een sms met een stuntactie. “Dat wordt geen slappe hap; de hele binnenstad werkt mee. Wij zorgen voor dranghekken bij de winkels. Denk maar aan de Dwaze Dagen van de Bijenkorf.” Tijdens het Shoppingfestival delen marktkooplui ook 1.000 kortingsbonnen uit voor de markt van die zaterdag.

Horloge voor 1.000 euro

Volgens Tameling is het van belang dat winkeliers de krachten bundelen. “Een van de stuntacties is een satelliethorloge van 2.000 euro voor 1.000 euro. De juwelier die dit aanbiedt, zou dat niet in z’n eentje kunnen doen. Nu neemt de winkelier zelf een gedeelte van de marge voor eigen rekening en betaalt het collectief een percentage mee.”

Nieuwe winkelen

In 2012 begon Veenendaal met een pilotproject rond Het Nieuwe Winkelen. Tameling: “We waren een soort proeftuin voor heel Nederland. Inmiddels is de aparte stichting voor Het Nieuwe Winkelen gefuseerd met het Platform Binnenstadsmanagement.” De initiatiefnemers hebben veel van de proef geleerd, stelt Tameling. “Wat we niet meer doen, zijn lokale advertenties op mobiele sites, zoals Nu.nl. Iemand zag dan op z’n smartphone of tablet iets als: ‘Nu 4 tompoezen voor de prijs van 3, bij Bakker X in Veenendaal.’ De consument was daar nog niet klaar voor; het zette niet aan tot actie.”

In de aanbieding

Mensen maken wel veel gebruik van de mogelijkheid om op Winkelstadveenendaal.nl te zoeken in het aanbod van lokale detaillisten. Als je op je mobiel zoekt naar bepaalde schoenen, kun je zien waar ze worden verkocht, of ze ergens in de aanbieding zijn, en wat de route is. Je kunt ook een berichtje naar de winkel sturen om ze apart te laten zetten.” De toepassing is volgens Tameling zo succesvol dat andere steden deze al hebben gekopieerd.

Kluisje

Nauwere vormen van samenwerking zijn een belangrijke voorwaarde voor winkeliers om aantrekkelijk te blijven voor consumenten, stelt Dirk Mulder, sectormanager food en retail van de ING. “Denk aan de boekwinkel of de modezaak die samenwerkt met een koffiebar, om z’n klanten ook iets te drinken te kunnen aanbieden.” Ook een aspect als het vergoeden van parkeerkosten juicht hij toe. Mulder denkt dat de ontwikkelingen op dit gebied nog verder kunnen gaan. “Stel: ik parkeer onder het winkelcentrum. Als ik weer naar huis ga, liggen al m’n aankopen keurig in een kluisje klaar in de parkeergarage. Of: iets is niet op voorraad in de winkel, maar aan het eind van de dag kan ik het wel oppikken in de buurt van m’n auto.”

Andere binnensteden organiseren ook evenementen om de levendigheid te bevorderen, maar eind maart pakken wij uit met activiteiten die echt verkopen moeten opleveren.

Roeland Tameling - Manager stichting Promotie Veenendaal.

Dirk Mulder - ING sectormanager food en retail