Contactloos betalen voor ING klanten van start

Particuliere klanten van de ING kunnen vanaf 15 april a.s. gemakkelijk, snel en veilig betalen door de Betaalpas kort en dicht tegen de betaalautomaat aan te houden. Vanaf vandaag start de ING met het informeren van haar klanten over contactloos betalen. Inmiddels zijn al ruim vier miljoen Betaalpassen uitgegeven met de contactloos betalen functionaliteit, dat is meer dan de helft van de passen van de ING.

In de zomer van 2013 startte de ING als eerste Nederlandse bank met het uitgeven van Betaalpassen die zijn voorbereid op contactloos betalen. Tot op heden ontvingen al ruim 4 miljoen ING klanten deze nieuwe pas. Particuliere klanten van de ING worden vanaf vandaag nader geïnformeerd over contactloos betalen en vanaf 15 april kunnen zij zelf ervaren dat het afrekenen van kleine bedragen tot en met 25 euro door contactloos betalen snel, gemakkelijk en veilig is. Zakelijke klanten van de ING kunnen vanaf de zomer contactloos betalen. Zij worden hierover nog geïnformeerd.

De vernieuwde Betaalpas is herkenbaar aan het contactloos logo op de achterkant. Ook op betaalautomaten in winkels zal dit logo zichtbaar zijn. In steeds meer winkels kan er contactloos betaald worden. Winkeliers die contactloos betalen mogelijk willen maken voor hun klanten, kunnen betaalautomaten verkrijgen via hun leverancier of eigen bank.

In 2013 werd in Nederland in totaal 2,66 miljard keer betaald met betaalpassen en dat aantal zal in 2014 verder stijgen. ING verwacht dat consumenten vooral contactloos zullen betalen voor kleine aankopen die nu nog vaak met cash worden betaald, zoals een snelle boodschap, een kop koffie of een tijdschrift. De consument hoeft zo minder contant geld bij zich te hebben en de kassa van winkeliers is minder vol. Dat sluit aan bij het streven van banken en winkeliers naar een veilig en efficiënt betalingsverkeer