In het nieuws: Innovatie is groeimotor van MKB

Alles wordt kleiner en goedkoper. Innovatie is steeds meer het domein voor het midden- en kleinbedrijf, betoogt filosoof Martijn Aslander op de Week van de Ondernemer.

Paar tientjes

“De komende 20 jaar kost technologie bijna niks meer”, zegt filosoof en inspirator Martijn Aslander. Aslander spreekt op de Week van de Ondernemer, op de Innovation Floor van de Kamer van Koophandel, TNO en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ter illustratie houdt hij de Arduino in de lucht, een klein computertje van een paar tientjes. “Over een paar jaar heb je computers die nóg kleiner zijn, nog krachtiger, en die nog minder kosten.”

Bril van 20 cent

De maatschappij verandert fors, is de boodschap van Aslander. “Iedereen krijgt de beschikking over dezelfde tools. Als producent raak je dan je voorsprong kwijt.” Aslander put uit een grote hoeveelheid voorbeelden: “Als jochie moest ik wachten tot m’n verjaardag, voordat ik weer nieuwe Lego kreeg. Tegenwoordig print je je eigen Legoblokje, in een vorm die nog niet bestond. Ik heb zelf m’n bril geprint. Kosten: 20 cent. Als ik dat al kan, denk je dan in wat er allemaal nog gaat komen. Metaal wordt al ter plekke gesmolten en in een vorm geprint. De robot kost nu zo’n 60.000 euro. Maar binnen 3 jaar wordt-ie kleiner, goedkoper.

Smartphone vol apparaten

Toegang wordt belangrijker dan bezit. “Waarom cd’s kopen als er Spotify is”, zegt Martijn Aslander. “Hele rijen met dvd’s in de kast zijn niet meer nodig als ik een Netflix-abonnement kan nemen voor een paar euro per maand.” De maatschappij dematerialiseert, legt Aslander uit. “In mijn smartphone zit voor 50.000 euro aan apparaten; een kompas, een waterpas, noem maar op.”

Vogelhuisje

Het draait volgens Aslander om het delen van kennis. “Waarom is een website als Instructables.com zo heftig? Hier leggen ze in Jip- en Janneketaal uit hoe je een vogelhuisje kunt maken en een iPhone kunt repareren. Er heeft ook iemand een systeem ontwikkeld voor planten die zichzelf water geven. Hij laat dat stap voor stap zien op de site, met de benodigde spullen erbij. Het mooie is dat over een paar maanden iemand weer een berichtje kan plaatsen dat bepaalde onderdelen vervangen kunnen worden door kleinere en goedkopere alternatieven.”

Kleiner en goedkoper

Uiteindelijke wordt alles kleiner, nauwkeuriger, goedkoper, stelt Aslander. “Een grote producent van mri-scanners kan denken dat ze nog weinig concurrentie hebben. Google maar op ‘mri’ en je krijgt resultaten van zelfbouw-scanners die minstens net zo goed werken als de professionele apparaten.”

Maakplek

Voor het mkb biedt deze ontwikkeling volop kansen, betoogt Aslander. Als voorbeeld heeft Aslander de oprichters van Maakplek meegenomen naar de Week van de Ondernemer. In juli moet de Maakplek opengaan, in een winkelpand in de binnenstad van Groningen. Initiatiefnemers David Bakker en Herman Kopinga knopen ‘makers’ aan elkaar. Kopinga: “Flauw gezegd zijn dat de hobbyisten die op hun kamertje zitten te knutselen en solderen. Ze zijn goed in het creëren van dingen, maar het verhaal eromheen maken, de website, het verkopen, daar zijn ze angstig voor.”

Hulp bij innovatie

Wie hulp zoekt bij innovatie, kan naar de KvK stappen, adviseert Aslander. “KVK levert kennisdata en netwerken”, vertelt Willo Eurlings, directeur nationale dienstverlening van de Kamer van Koophandel.

Martijn Aslander -

Martijn Aslander -