In het nieuws: Weglekkende energie biedt besparingskansen

Installateurs waarschuwen voor gaslekkages in woningen. Huishoudens kunnen in sommige gevallen voor honderden euro’s per jaar besparen door weglekkende energie tegen te gaan.

Lekkende gasleidingen

Naar schatting honderdduizenden woningen hebben last van lekkende gasleidingen. Dit stelt Uneto-VNI, de brancheorganisatie van installateurs. Vaak is de lekkage minimaal, maar in sommige gevallen wonen mensen op een tikkende tijdbom, bericht het AD. Per jaar zouden er twee doden vallen door gaslekkages.

Periodieke check

Uneto-VNI wil dat de verplichte periodieke keuring van gasinstallaties terugkeert. Na de privatisering van de gasbedrijven in de jaren 90 verdwenen deze controles. “Wij kunnen niet herleiden dat er door gaslekkages dodelijke ongelukken gebeuren. Ook kunnen we niet bevestigen dat het om honderdduizenden huizen gaat”, reageert woordvoerder Martijn Boelhouwer van Netbeheer Nederland. “Maar om problemen op de langere termijn te voorkomen, is het de moeite waard om de mogelijkheden van een periodieke check te bespreken. Op zichzelf is het wel raar dat voorheen de gemeentelijke gasbedrijven de installaties naliepen, en dat dit nu niet meer gebeurt. Er zijn best woningen die wat ouder zijn, waarbij nooit iets aan de binnenhuisinstallatie is gedaan.”

Explosief

De overgrote meerderheid van de woningen in Nederland heeft een gasaansluiting, vertelt Boelhouwer. “Dat zijn ruim 7 miljoen adressen.” Gas is van nature reukloos. Omdat het vluchtig en zeer explosief is, is er een kenmerkende geur aan toegevoegd. Het vonkje van een lichtschakelaar, een mobieltje of deurbel kan gas al doen ontploffen. Wie een gaslucht ruikt bij apparatuur als gasfornuis, geiser of cv-ketel moet direct de ruimte ventileren, de hoofdkraan sluiten en de netbeheerder of een erkende installateur bellen, benadrukt Boelhouwer. Bewoners kunnen gaslekken zelf opsporen met een beetje zeepsop of met speciale spuitbussen met schuim. Als er belletjes ontstaan in het sop of schuim, is er sprake van een lek.

Slimme meter

Installateurs ontdekken de gaslekkages in woningen op grotere schaal nu ze zogenoemde slimme meters plaatsen. Deze moeten de gas- en elektriciteitsmeter vervangen. Bij controle van de gasleiding komen lekke koppelingen en poreuze gasslangen aan het licht. Er zijn sinds 2012 al 1 miljoen slimme meters geplaatst, stelt Boelhouwer. De netbeheerder plaatst de slimme meter gratis bij reguliere vervanging, bij nieuwbouw en bij grootschalige renovatie.

Besparen

Volgens Europese regels moet 80 procent van alle huishoudens en bedrijven in 2020 een slimme meter in huis hebben. Deze digitale meter is op afstand te lezen. De netbeheerder mag dit 6 keer per jaar doen, om het energieverbruik door te geven aan de energieleverancier. Wie dit niet wil, kan deze functie laten uitzetten, of de slimme meter weigeren. De slimme meter biedt consumenten ook inzicht in hun verbruik. Boelhouwer: “Uit onderzoek blijkt dat je je door die extra overzichten meer bewust bent van je gedrag, en zo 3 procent kunt besparen.”

Mobiele app

Energiebedrijven bieden ook extra diensten voor de slimme meter, zoals een display in de woonkamer of een app voor de mobiele telefoon. Hiervoor kan de leverancier apart kosten in rekening brengen. Met dit soort toepassingen zijn besparingen tot 10 procent mogelijk, stelt Boelhouwer.

Vraagtekens

De Consumentenbond plaatst vraagtekens bij de besparingen die de diensten rond de slimme energiemeter opleveren. “Het apparaat geeft bijvoorbeeld niet aan waar gas weglekt”, zegt woordvoerder Sandra de Jong van de Consumentenbond. “Inzicht hebben in waar het niet goed gaat; dat zou pas slim zijn.” Consumenten kunnen volgens De Jong nog veel besparen op het gebied van isolatie en apparaten die in de standbystand energie ‘lekken’. Milieu Centraal becijfert dat vervanging van enkel glas door HR++-glas in een eengezinswoning per jaar 280 euro oplevert. Isoleren van de spouwmuur is goed voor een jaarlijkse besparing van 570 euro.

Overstappen

Overstappen naar een ander energiebedrijf kan ook een eenvoudige manier zijn om te besparen. Een gemiddeld huishouden had in 2013 een energierekening van ruim 1.700 euro. De grote meerderheid (78 procent) van de Nederlanders vindt de energierekening hoog of erg hoog. Consumenten geven aan dat ze bereid zijn om over te stappen bij een prijsvoordeel van 175 euro. Ze denken dat ze bij een andere energieleverancier slechts 82 euro goedkoper uit zijn. In werkelijkheid kan een huishouden tot 314 euro besparen door te switchen. Wie nog nooit eerder bij z’n energiebedrijf is weggegaan, kan bij een overstap zelfs rond de 450 euro in de portemonnee houden.

Handige links

Als u energiebesparende maatregelen neemt, kunt u in aanmerking komen voor subsidie. Er zijn landelijke regelingen, maar ook provincies en gemeenten zetten eigen subsidies op. De Energiesubsidiewijzer zet ze op een rij:

www.energiesubsidiewijzer.nl

Inzicht in energieverbruik. Op een speciale website van Milieu Centraal en de netbeheerders kunnen consumenten energieverbruiksmanagers vergelijken:

www.energieverbruiksmanagers.nl

Energie besparen in huis. De Consumentenbond heeft tips verzameld:

www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-in-huis

Wij kunnen niet herleiden dat er door gaslekkages dodelijke ongelukken gebeuren. Ook kunnen we niet bevestigen dat het om honderdduizenden huizen gaat.

Martijn Boelhouwer - woordvoerder van Netbeheer Nederland

Consumenten kunnen nog veel besparen op het gebied van isolatie en apparaten die in de standbystand energie ‘lekken'.

Sandra de Jong - woordvoerder van de Consumentenbond

Om problemen op de langere termijn te voorkomen, is het de moeite waard om de mogelijkheden van een periodieke check te bespreken.

Martijn Boelhouwer - woordvoerder van Netbeheer Nederland