Nederlandse export naar Polen stijgt met 10% naar 10,6 miljard

Onderzoek gepubliceerd bij aanvang grote handelsmissie schetst grote innovatieslag Poolse economie

Nederlandse exporteurs zullen de komende jaren kunnen profiteren van de robuuste economische groei in Polen. De export vanuit Nederland was vorig jaar ruim 9 miljard euro en zal eind 2015 zijn gestegen tot circa 10,6 miljard euro. Van de toename – 5% in 2014 en maar liefst 10% in 2015 – kan met name de export van industriële goederen en de farmaceutische industrie profiteren. Dit blijkt uit het rapport ‘Poland: Leading the CEE pack’ van het ING Economisch Bureau. De publicatie van het rapport valt samen met het staatsbezoek van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima aan Polen vandaag en morgen, vergezeld van een grote Nederlandse handelsmissie.

Tijdens het bezoek van de handelsdelegatie aan Polen, zullen Nederlandse bedrijven de banden met Polen verder aanhalen en versterken. De economische relaties tussen de twee landen zijn al nauw. Zo exporteerde Polen vorig jaar voor 5,5 miljard euro naar Nederland en importeerde het goederen uit Nederland met een waarde van 9,2 miljard euro. Bovendien is Nederland, samen met Duitsland, de grootste buitenlandse directe investeerder in het Oost-Europese land.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

Ook Ben van de Vrie, Directeur Marketing Zakelijk bij ING en bestuurslid van het Nederlands Pools Centrum voor Handelsbevordering, is betrokken bij de handelsmissie. “Polen is al meer dan 20 jaar een hele belangrijke markt voor ING. Sinds 1994 zijn wij daar actief onder de naam Bank Slaski, nu de vijfde bank in Polen”, zegt Van de Vrie. “Polen is een snel groeiende economie en biedt veel kansen voor Nederlandse ondernemingen. Wij helpen hen bij het zakendoen in Polen en ondersteunen de Poolse bedrijven die actief zijn in Nederland.”

De Poolse economie is na toetreding tot de EU in 2004 tot 2013 met 41,2% gegroeid, dit maakt het land na Slowakije de snelste groeier in Europa. De verwachting is dat de economie ook de komende jaren een robuuste groei zal laten zien. Dit komt met name doordat er steeds meer producten worden gemaakt met meer toegevoegde waarde, vooral in de Poolse maakindustrie. Daarnaast dragen de omvangrijke buitenlandse investeringen en de groeiende consumentenmarkt hier aan bij. Uit het rapport blijkt dat deze ontwikkeling in combinatie met de nauwere banden tussen Polen en West-Europa sinds 1995 zorgde voor 365.000 extra banen in Polen. Maar ook West-Europa heeft geprofiteerd van de toenemende verbinding met het land”, zegt ING-econoom en auteur van het rapport Rob Rühl, “De toenemende vraag vanuit Polen heeft 465.000 banen gecreëerd in West-Europa tussen 1995 en 2012. Hiervan zijn 13.000 banen in Nederland gecreëerd. Per 2012 is de Poolse vraag naar Nederlandse producten en diensten verantwoordelijk voor 45.000 banen in Nederland. Omgekeerd is Nederland verantwoordelijk voor 113.000 banen in Polen. Polen wordt als markt ook steeds interessanter voor Nederlandse bedrijven omdat de vraag vanuit consumenten stijgt. In 2014 zijn er 4,7 miljoen huishouden in Polen met een inkomen van meer dan 25.000 dollar per jaar, in 2018 zullen dit 6 miljoen huishoudens zijn.”

De export van het Nederlandse bedrijfsleven naar Polen bestaat uit een breed scala aan sectoren, waaronder chemie, telecom, elektrische apparatuur, voedsel, farmaceutische producten en industriële goederen. De Poolse importen zullen tussen 2014 en 2018 naar verwachting met 10% per jaar stijgen.

Polen is al meer dan 20 jaar een hele belangrijke markt voor ING. Sinds 1994 zijn wij daar actief onder de naam Bank Slaski, nu de vijfde bank in Polen. Polen is een snel groeiende economie en biedt veel kansen voor Nederlandse ondernemingen. Wij helpen hen bij het zakendoen in Polen en ondersteunen de Poolse bedrijven die actief zijn in Nederland.

Ben van de Vrie - directeur Marketing Zakelijk bij ING en bestuurslid van het Nederlands Pools Centrum voor Handelsbevordering